Hjälm för ovalt huvud

feel

Trådstartare
Har problem med att hitta hjälmar som inte trycker i pannan.

Just nu rider jag med en Lamicell Master och får den inte att sitta bra.

Ni som har ovala huvuden, vad har ni för hjälmar?

Sv: Hjälm för ovalt huvud

Har problem med att hitta hjälmar som inte trycker i pannan.

Just nu rider jag med en Lamicell Master och får den inte att sitta bra.

Ni som har ovala huvuden, vad har ni för hjälmar?

Sambon har ovalt huvud, till honom hittade vi en hjälm på GG.
Tror märket är Double Horse? Inget fancy märke men den sitter kanon på honom :)

Ehh jag har en Charles Owen och jag har extremt runt huvud och det är den som sitter allra bäst på mig :crazy:

Precis vad jag oxå tänkte tipsa om. Eftersom man kan ställa in hjälpen så den passar precis efter sitt huvud. Mycket praktiskt.

Den funkar rätt okej på mitt ovala huvud. Men hjälmen i sig är ju rätt oskön.

Fast man har väl huvudet så bra skyddat som det går, man får vara nöjd med det ;)

Champion showmaster borde passa dig. Jag har själv runt huvud och har problemet att de flesta hjälmar lämnar ett tomrum i pannan.(och klämmer i tinningarna) Min shampion är en sån (fick den, men kan knappt använda den) Jag kan i alla fall säga att du inte ska köpa en Tuff rider från Källqvist, för den passar ett runt huvud.

Jag har Lamicell Master och den sitter perfekt på mig. Andra som jag har provat som också suttit bra är CO wellington och GPA-flugan. Dock valde jag bort dem p.g.a. värme och pris.

Jag har också hört att Charles Owen / JW är jättebra och passar super på ovala huvud! :D

Jag har väldigt ovalt huvud kan inte ha första modellen av CO JW (med autografen) men den andra modellen (utan autograf) passar mycket bättre men inte helt hundra. Men jag har en CO Ayr8 :love: finns ingen skönare. Eller jo kanske GPA sped air är också superskön :idea: så det finns typ 2-3 st som passar bra på mig. Jag vet inte hur många hjälmar jag provat. Mips är den mest runda hjälm man kan hitta och stenhård, Lamicell är ganska skön eftersom man kan ställa in storlek men när jag har en sån på mig får jag in nästan 2 fingrar på sidan av huvudet, alltså hjälmen sluter inte om hela huvudet = ganska farligt. Det var några hjälmar jag provat orkar inte skriva om alla :rofl:

*kl*

Vill ju helst ha en ventilationshjälm, men det verkar bara vara GPA som passar ovala huvuden då? Och typ 5-6000kr för en hjälm är lite mycket.

Har kollat lite på CO-hjälmarna, är ayr8 ventilationshjälm?

Senast ändrad:

Jag tycker Ayr8 ventilerar bra, men såklart ventilerar GPAn bättre ;)

IRH XR9. Jag har ett extremt ovalt huvud och den här hjälmen är den enda som passar - tur att den är prisvärd! Snygg är den också. :love:

Jag har samma problem och har provat alla hjälmar i prisklass under 1000 kr. Så nu får jag börja spara och köpa en dyrare i stället, för kan ju inte rida med en som klämmer!!

Min gamla från CRW/Hööks får hänga med lite till, den passar super men de nya av samma modell och storlek är alldeles för små..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Takire
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II