Hjälmtvång för alla ryttare!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 3 993
R

rocki

Satt just och läste om Camilla Magnusson i aftonbladet:Ridsport. Och fann detta väldigt intressant!!!:smirk:
Camilla 29 år,valde att inte ta hjälmen en dag. Hon föll av från sin häst och fick en svår hjärnskada. Hennes häst, är välutbildad och vanligen lugn, blev skrämd och gick omkull. Camilla hittades med en mycket svår hjärnskada....:(

:o På Aftonbladets Debatt vill de se ett hjälmtvång för ryttare upp till 18 år. Det skulle minska huvudskadorna, menar de.

Är det en bra idé? Eller ska det kanske vara hjälmtvång för alla åldrar? undra dem....Vad tycker ni?

Jag tycker absolut det ska vara ett tvång på att ha hjälm, tycker det är en fruktansvärt dålig ursäkt att säga, att man inte behöver hjälm för min häst är så lydig och välutbildad......eller att man blir så svettig osv.....

Sv: Hjälmtvång för alla ryttare!!!

Jag tycker ABSOLUT att man ska ha hjälm när man rider, ALLTID. Inga undantag. Däremot tycker jag inte att det ska bli lag på det. Lagar har vi tillräckligt med som det är.

På tävlingar och på ridklubbar tycker jag det ska vara hjälmtvång. Om folk bestämemr sig för att använda hjälm hemma eller inte är upp till var och en.

tycker att det hade varit en bra ide! Om man tvingas använda hjälm som ung så är det nog lättare att fortsätta med det som vuxen. Dessutom är många ryttare (speciellt lite äldre) förebilder för yngre och ska föregå med gott exempel. Skull tom vilja gå så långt som att ha hjälmtvång för alla även om man är över 18!

En lag för att alla under 18 ska behöva ha hjälm tror inte jag skulle hjälpa så mkt då många som rider hemma, dvs inte på ridskola eller på någon klubb inte skulle bry sig eftersom de inte har någon som kan "ta dom" ifall de inte tar hjälmen på sig, tyvärr är det nog så att någon lag hjälper.

nicky of sweden skrev:
En lag för att alla under 18 ska behöva ha hjälm tror inte jag skulle hjälpa så mkt då många som rider hemma, dvs inte på ridskola eller på någon klubb inte skulle bry sig eftersom de inte har någon som kan "ta dom" ifall de inte tar hjälmen på sig, tyvärr är det nog så att någon lag hjälper.

Jag tycker man ska införa lag på hjälm för allas bästa, om de inte har vätt att själva tänka på det.

Lycka till alla och använd HJÄLM......;)

jag tycker att det är en bra idé. Även om det kansk einte är jättemånga som följer den med tanke på att många rider hemma osv.

Vad jag tänkte på var att, är det verkligen upp till en själv om man rider med hjälm eller inte? Rider man utan hjälm och blir avkastad och får en allvarlig hjärnskada som i det här fallet så kommer det att kosta samhället och vem är det som betalar de pengarna?

rocki skrev:
Jag tycker man ska införa lag på hjälm för allas bästa, om de inte har vätt att själva tänka på det.

Lycka till alla och använd HJÄLM......;)

en lag är inte alltid det bästa, i folkmun heter det ju "lagar är till för att brytas" och jag håller med en tidigare debattör, kommer inte ihåg vem det var, vi har tillräckligt med lagar och bestämmelser. tycker att det är upp till var och en o bestämma, även att föräldrar ahr ett övergripande ansvar över sina barn att de använder hjälm.

själv syndar jag alltid, kanske inte så bra att erkänna, men nu är det så. även att jag rider min 4-åring så brukar det bli så, av den dumma anledningen att ajg fryser på vintern och på sommaren är jag varm.

llecarud skrev:
jag tycker att det är en bra idé. Även om det kansk einte är jättemånga som följer den med tanke på att många rider hemma osv.

Vad jag tänkte på var att, är det verkligen upp till en själv om man rider med hjälm eller inte? Rider man utan hjälm och blir avkastad och får en allvarlig hjärnskada som i det här fallet så kommer det att kosta samhället och vem är det som betalar de pengarna?

Det jag tycker är så hemskt är att de som rider utan hjälm,tro att det inte kan hända dem något, bara för att de har en lydig och snäll häst, För några år sedan flög jag av en utav mina hästar som jag skulle rida in..och bröt benet, Hjämen sprack, men hellre det än huvudet....:smirk: en vecka senare var jag så uttråkad så jag tänkte, men häst och vagn går ju bra.....Jag och min son skulle köra en runda på ca 1.3 km..med min flickas ponny, en cool lugn herre som aldrig reagerade på något...När vi hade kört 5 km hände det något med hästen, men vet inte än i dag vad det var som gjorde att han började skena, ena sidan av skaklen åkte in i en stenmur så remmen sprack, sen kom kurvan och vagnen välte med mig i, spräckte både gipset och hjämen, sonen hann att hoppa av som tur väl va, jag menar bara att man inte kan va så säker någon gång, för är olyckan frame så är den...Tur att jag hade hjälm annars vet jag inte hur dan jag hade varit idag..

en som är lycklig över sin hjälm....;)

ja och det är ju oftast sådana det händer. Dom som är såå "duktiga" har en "så" lydig häst och allt det där.

Tycker inte att det ska vara lag på det. Jag menar; säger det inte sig själv att man ska använda hjälm så varför ska det vara lag på det? O vem ska kunna kolla det när man rider hemma om man har hjälm på när man rider?

Har själv alltid hjälmen på när jag rider även om jag vet att jag sitter på den gamla stabila hästen som aldrig gör en fluga för när (iofs så rider jag på en sabil unghäst men det har hänt att man flögit av där med)

Vuxna lär ut att ungarna ska använda hjälm men sen om dom lärt sig att man ska göra det är en annan sak (ungarna gör som vuxna gör, det är trots allt vuxna så det dom gör är alltså rätt?;) )

;)
Myzan87 skrev:
Tycker inte att det ska vara lag på det. Jag menar; säger det inte sig själv att man ska använda hjälm så varför ska det vara lag på det? O vem ska kunna kolla det när man rider hemma om man har hjälm på när man rider?

Har själv alltid hjälmen på när jag rider även om jag vet att jag sitter på den gamla stabila hästen som aldrig gör en fluga för när (iofs så rider jag på en sabil unghäst men det har hänt att man flögit av där med)

Vuxna lär ut att ungarna ska använda hjälm men sen om dom lärt sig att man ska göra det är en annan sak (ungarna gör som vuxna gör, det är trots allt vuxna så det dom gör är alltså rätt?;) )
Det är mkt som säger sej självt och är självklart, men varför bryter folk mot det då?
Då kanske vi inte skulle behöva några lagar över huvut taget....om vi nu är så förnuftiga allihop.....:confused:

Hjälm = en bra och biliig livförsäkring hur duktiga vi än är och hur snäll häst vi än har.....

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är föräldrarnas ansvar tills man är 18år.. sen är det frivilligt...

Men, är det rätt att skattebetalarnas pengar ska gå till behandling utav sådana som ramlat av och fått hjärnskador bara för att denna var dum nog att inte använda hjälm!

Har för mig att det finns en lag på Irland som säger att försäkringen inte gäller om man skulle trilla av och inte ha hjälm på sig... En lag tror jag inte på men väl hot om dyrare sjukhuskostnader...

Vertigo skrev:
Har för mig att det finns en lag på Irland som säger att försäkringen inte gäller om man skulle trilla av och inte ha hjälm på sig... En lag tror jag inte på men väl hot om dyrare sjukhuskostnader...
Det kanske vore något, låter inte så dumt...;)

Fast så kan vi väl inte riktigt tänka. Då skulle det ju vara förbjudet att röka, vara överviktig, att inte motionera osv. Allt som vi vet kan orsaka sjukvård. Vill inte riktigt ha ett sådant sammhälle.....

ja det är ju klart. Men så är jag emot rökning också. Men grejen var att jag tycke ratt man borde tänka på att det kan drabba samhället. Men därimot hur mycket utav just mina pengar går till henne/honom. Inte så mycket att jag behöver bry mig mycket. Men förstår du principen?

alltid hjälm! Alla åldrar.

oavsett om man rider unghäst, som lektionshäst, som välutbildad häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 835
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 329
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V