Hjälp!1Jag vill ha fodertips!!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare johanna_melissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 684
J

johanna_melissa

Mitt sto har fölat för två veckor sedan( lite tidigt, jag vet),vi hade verkligen ingen aning om att hon va dräktig förrän det stod ett föl i boxen på morgonen när jag kom ut. Köpte henne för 10 mån sen och visst har jag sett att hon va bättre i hullet nu än när vi köpte henne, men har ju trott att jag lyckats med min foderstat... Tjii fick jag...hon va ju högdräktig!! Snälla ge mig tips va jag ska fodra henne me för att få upp hullet!! Tacksam för allt....:bow::confused::confused:

Sv: Hjälp!1Jag vill ha fodertips!!

Det som är viktigt när det gäller digivande ston är att de får i sig tillräckligt mycket proteiner för att täcka både hennes eget underhållsbehov plus det som går åt för att tillverka mjölken åt fölet..
Ett grovfoder med högt proteininnehåll bör vara basen i hennes foderstat. Har du analyserat ditt hö?
Utifrån vad höet innehåller får man sen fylla på med det som behövs för att få upp stoet i hull - vilket inte alls är säkert lyckas medan hon ger di, vissa ston ger ALLT man proppar i dem till sina föl och rasar själva. Man får då blunda och vara glad att fölet får det den behöver....

Det du kan börja med även om du inte vet vad ditt grovfoder innehåller är att ge tillskott av lusern. Börja med litegrann och öka successivt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: elle12
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96... 2
Svar
26
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka