Hjälp! Är detta normalt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 910
S

Skuggabaldur

Skrev en annan tråd (Svullet bakben) om min hästs skada. Ni får gärna kolla i den. Var bara en som ville svara då - hoppas på fler nu:).
Det var i måndags jag upptäckte att hennes bakben var svullet och hon haltade och var öm. Hade dessutom sår på insidan av samma ben.
Har kylt av benet 2 ggr/dag och haft stödbandage på. Ej dagtid de dagar då det regnat. Svullnaden har gått ner en del, men är fortfarande där. Hon haltar inte, men är som sagt lite öm om man klämmer hårt på benet. Tycker hon är mest svullen på insidan.

Är detta normalt? Borde inte ömheten gå över? Är så rädd att det ska vara nåt farligt...

Sv: Hjälp! Är detta normalt?

Det är normalt. Svullnaden kan ta tid att gå över. Misstänker du att något är trasigt får du ju åka in och kolla, men det brukar alltsid ta ett tag innan svullnaden försvinner helt efter en smäll. Men jag skulle ju inte anstränga benet innan det är helt bra igen. Vi brukar ringa vetrinären och höra efter varje gång det händer något, men får alltid samma svar.

Ömheten då? Är den också normal? Nu är hon ju inte jätteöm, jag får klämma en del på benet för att hon ska reagera. Men ändå.
Hon har aldrig varit skadad i nåt ben innan så man blir ju halvt hysterisk för minsta lilla - förhoppningsvis i onödan.

Hur lång tid på ett ungefär brukar det ta innan man kan rida igen? Hon har bronkit och ska helst röra på sig så mycket som möjligt. Och ovanpå det är hon lättfödd också...:crazy::p

Tack för att du svarade:)!

Har du inte rådfrågat veterinären?
Svullnad kan ju som sagt ta ett tag innan den lägger sig, men efter din beskrivning med ett litet sår på insidan där svullnaden är störst så tippar jag på att hon kan få en lymfangit där. Det innebär att svullnaden kan fortsätta att komma tillbaka och den försvinner oftast när hästen är igång och återkommer vid vila - över natten exempelvis...
Prata med din veterinär.

jaa bäst är ju att höra med vet, men är hästen inte ens halt och det bara gått 5 dagar är det inte troligt att något är trasigt. Ett tips är att klämma lika hårt på det andra benet på samma ställe och se om du får samma reaktion då.

Så länge hästen inte är halt och det inte svullnar mer efter skritt skulle jag gå på promenader alt. skritta lite lugnt ändå. Märker du att den reagerar på skritturer genom att det svullnar mer eller markerar skulle jag ta ut vet. Har inte svullnaden gått ur på 1 eller 2 veckor så ring och hör om veterinären tycker det är nödvändigt att komma ut och titta. Det är ju bättre att ringa en gång extra än en gång för lite.

Jodå, det gjorde jag direkt. Eller rättare sagt morgonen efter, fick ej tag i vet på kvällen. Har ringt 2 ggr och hon tyckte det lät som att det gick åt rätt håll.

Hon har flera små sår. De som var större satt ovanför hasen på insidan. Det som var nedanför hasen var knappt öppet, möjligtvis lite, mest päls som var loss bara.
Ja, jag oroar mig lite för det också - bara det att jag har ingen erfarenhet av lymfangit:(. Det kan bli kroniskt va? I så fall, hur länge kan man vänta med att ta ut vet?

heidi maria: Tack för svaret!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 041
Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 552
Senast: DeCloe
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka