Symptom vid griffelbensfraktur

Snurrfia

Trådstartare
Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈

Herr häst hade hagrejs idag på förmiddagen, vid lunchtid upptäckte jag ett sår på insidan ena fram (ser ut som en brodd skurit upp ett sår i skinnet). Då ingen svullnad men samtidigt hade det bara gått ca 1-2h sedan skadetillfället.

Nu i eftermiddag har han en lokal svullnad vid såret. Om jag palperar griffelbenet så ligger svullnaden på griffelbenet (nedre/mittersta delarna av det). Svullnaden är öm, herr häst ohalt.

Bannar mig själv att jag inte palperade griffelbenet på lunchen/innan svullnaden var där….

Finns det några som har erfarenhet av griffelbensfrakturer? Var era hästar halta? Palpationsömma?

Förstår att man behöver röntga för att kunna fastställa fraktur eller inte men känns som en eeeevighet innan jag kan konsultera vet på måndag
 
Min häst hade bara en lokal svullnad precis som din, ingen hälta eller ömhet. Hade även haft lymfangit i just de benet, så det var som att all svullnad gick ned utom över frakturen.
 
Min häst hade bara en lokal svullnad precis som din, ingen hälta eller ömhet. Hade även haft lymfangit i just de benet, så det var som att all svullnad gick ned utom över frakturen.
Tack för svar! Din hade alltså fraktur utan att vara palpationsöm? Var det fram eller bak för din?
 
Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈

Herr häst hade hagrejs idag på förmiddagen, vid lunchtid upptäckte jag ett sår på insidan ena fram (ser ut som en brodd skurit upp ett sår i skinnet). Då ingen svullnad men samtidigt hade det bara gått ca 1-2h sedan skadetillfället.

Nu i eftermiddag har han en lokal svullnad vid såret. Om jag palperar griffelbenet så ligger svullnaden på griffelbenet (nedre/mittersta delarna av det). Svullnaden är öm, herr häst ohalt.

Bannar mig själv att jag inte palperade griffelbenet på lunchen/innan svullnaden var där….

Finns det några som har erfarenhet av griffelbensfrakturer? Var era hästar halta? Palpationsömma?

Förstår att man behöver röntga för att kunna fastställa fraktur eller inte men känns som en eeeevighet innan jag kan konsultera vet på måndag
Känner bara en häst som haft fraktur där och han var väldigt halt och öm i början men det var en rejäl fraktur också. Han blev för övrigt trots att han var gammal helt bra från den.
 
Känner bara en häst som haft fraktur där och han var väldigt halt och öm i början men det var en rejäl fraktur också. Han blev för övrigt trots att han var gammal helt bra från den.
Lite skönt för matte-hjärtat att höra att avsaknaden av hälta sannolikt är ett gott tecken för att det iaf inte är en redig fraktur och MYCKET skönt att höra att det gick bra för den kusen 🙏 Tack för att du delar
 
Tror det kan variera. Vissa blir halta, vissa inte. Men det är generellt ganska okomplicerade saker även om de skulle bli en fraktur 😊
 
Min hade griffelbensfraktur för några år sedan. Aldrig halt eller öm men märktes i traven att något inte stod rätt till. Veterinären kunde se samma störning i rörelsemönstret som jag gjort och började misstänka griffelbensfraktur på en gång. Fastställdes genom röntgen. Ponnyns fraktur satt dock så pass högt upp på benet så att han slapp operation. Efter vila och försiktig igångsättning blev han helt återställd!
 
Bakben - Svullnad lokalt över griffelbenet som inte försvann (14dagar), ingen hälta inte öm.
Rakt brott och låg kvar på rätt ställe så fick 3 månads sommarbete (unghäst) i stället för 2 som planerat, sen var det bara att rida igång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp