Hjälp!!! Är han sjuk!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sunil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 889
S

sunil

Min häst blev nyligen avmaskad med Noromectim, och han har varit konstig efter det. Troligen har han gaskolik. Någon som varit med om att sin häst har det? Vet tyvär inte så mycket om det. Men jag ger honom linfrö nu för att tarmarna ska komma igång att jobba.

Ikväll ville han inte ens ha sitt hö!

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp!!! Är han sjuk!?

Hur länge har hästen varit konstig, när avmaskade du? Vad har han för symtom? Kolik är allvarligt. Det är uppenbarligen något som inte står rätt till hos hästen.

Om hästen hade mycket mask kan den få kolik eftersom dom dör alla på en gång. Det står på förpackningen under biverkningar (tror jag).
Jag tycker du ska ringa jourhavande vet. o rådfråga. Tala om att det är i samband med avmaskning.

Nej jag har inte ringt veterinären ännu. Ska avvakta lite. Jag avmaskade i tisdags. Men man blir ju så himla orolig när det är något med ens häst ju! Har ni erfarenhet av gaskolik??

Jasså okej. Så då kan dem få kolik? jag kollade ändå bajset om där var någon mask men jag såg inga. Han bajs igår var väldigt torrt också!

Jag märkte det i onsdags när jag skulle rida, att han inte ville gå framåt och bara sökte sig in i mitten och då såg det ut som att han ville lägga sig ner. Och min ridlärare sa då att det troligen kan vara gaskolik nämligen. Men det är väl inte farligt, som vanlig kolik?? Det är ju inte så att han är förstoppad!

Tyvärr kan även gaskolik vara nog så allvarligt!

Gaskolik är när en större mängd gas samlas i en tarm, vanligtvis grovtarmen. Gasen spänner ut tarmen kraftigt och kan ge hästen svår kolik. Ibland måste den gasöverfyllda tarmen punkteras.
I värsta fall kan tarmen lägesförflytta sig pga gaserna vilket kan leda till buköppning.

Det är klart att det inte alltid behöver gå illa, men koliker är läskiga just för att det kan vända tvärsnabbt!
En häst i stallet gick bort för nån månad sen i kolik, hon dog på operationsbordet (buköppning). Från att ha varit en pigg och glad 4-åring som busade i hagen till död på mindre än ett dygn.:(

Min har haft gaskolik och veterinär kom ut och gav kramplösande, hon var återställd snabbt.
Jag är livrädd för koliker och ringer alltid vet. Tycker du också ska göra det snarast eftersom hästen din visat symptom såpass länge.
Jag vill absolut inte skrämma dig, men det är bättre att vet. får bedöma om behandling är nödvändig eller ej. Speciellt eftersom han inte vill äta nu.

Hoppas din kryar på sig snart!

Senast ändrad:

Och jag vet en häst som inte ens hann få besök av vet innan den dog, så det kan gå fort!

Hoppas hästen mår bättre. Jag ringer alltid vet vid kolik om jag inte kan häva det själv inom en timme. Det är ju jättesvårt att säga vad det beror på själv, inte ens vet kan ju alltid bedömma det om man inte åker till klinik. Kolik kan ju bero på så mycket mer än gaser eller förstoppning...

min fick inte kolik, svullnade däremot upp bakom ganasherna (lymf-tjosan sitter ju där)...
hon fick en liten allergisk reaktion... hade 800 på träckprov på stora blodmasken (tror jag det var)... avmaskade med noromectin 8veckor senare igen (som man skulle), då reagerade hon inte alls!
så det berodde nog på att många maskar dog...

ring vet!

Jag märkte det i onsdags när jag skulle rida, att han inte ville gå framåt och bara sökte sig in i mitten och då såg det ut som att han ville lägga sig ner. Och min ridlärare sa då att det troligen kan vara gaskolik nämligen. Men det är väl inte farligt, som vanlig kolik?? Det är ju inte så att han är förstoppad!
Sen i onsdags????????? :crazy:

Hoppas verkligen att du tagit ut veterinär.

Det hoppas verkligen jag med !!
Har han desutom torrt bajs så har han nog inte druckit tillräckligt heller

Hej från hambo

Nu finns en ny tråd där hon frågar om hur hon ska ta hand om sin häst, med förkylningssymtom så jag antar/hoppas att koliken gick över.

Det får man ju hoppas, men kanske läge att ringa vet. iaf eftersom hästen uppenbarligen inte mår bra....

Första gången jag avmaskade mitt halvblod använde jag Noromectin. Dagen efter när hans skötare skulle spänna sadelgjorden kastade han sig bakåt och slet sönder uppbindningarna. Hon ställde då in honom i boxen däe han kastade sig två ggr till. Precis efteråt hade han hög temperatur men var helt återställd inom en halvtimma. Hörde sedan från en annan hästägare att hon upplevt något liknande med en av sina hästar.
Efter den gången låter jag alltid mina hästar vila minst en dag efter avmaskning och sen köra lite lättare aktiviteter närmasta dagarna efter

Har erfarenhet av gaskolik. Det är ett mycket allvarligt tillstånd. Buken är uppspänd och bullrar mycket. Hästen kastar sig ofta och visar mot flankerna. Min matvägrade också. Kontakta veterinär! Promenera gärna med honom och spring lite. Dock inte mycket då hästen inte ska svettas. Den kan då drabbas av vätskebrist och då kan det gå riktigt galet.

Gaskolik bör göra rejält ont. Vet själv hur jag känner mig när jag är lite uppsvullen i magen. Konstigt att din ridlärare inte rekommenderade dig att ringa veterinären direkt! Kolik ska man inte nonchalera. Jag ringer ALLTID veterinär vid koliksymptom. Så får veterinären komma ut och ge olja/kramplösande eller både och. Sen medan jag väntar på veterinären går jag ut och går med pållen. Efteråt håller jag koll på temp, bajs och hur mycket den dricker.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 266
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 594
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka