Hjälp att hitta tömkörningsgjorden jag vill ha

borntoshine

Trådstartare
Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea:

Som jag har förstått det kan gjorden vara "böjbar" på olika sätt. Antingen bara "på mitten" eller på flera ställen, men det finns dessutom gjordar där hela gjorden är böjbar, som lämpar sig bra för unghästar. En sådan gjord är det jag letar efter! Det skall vara stående ringar med många möjligheter att variera "inspänningen". Gjorden skall dessutom vara i läder (färg spelar ingen roll) och inte kosta alltför mkt. Finns denna gjord någonstans? :o

Har ni tips på bra tömmar (16 m, delade) får ni gärna slänga in det också!

Tusen tack! :bow:

Sv: Hjälp att hitta tömkörningsgjorden jag vill ha

jag har bara ett tips gällande tömkörningsgjord, har du väl använt en så vill du inte ha något annat efter...

tärnsjös ae gjord!

läder, passar alla hästar eftersom den har patenterad lösning, flera ringar och många inspänningsmöjligheter. Lädret är oslagbart!

Man betalar för vad man får, så det är ingen 100lapps gjord...

Är sugen på just den gjorden, men eftersom jag precis börjat tömköra och inte vet om det är något jag kommer syssla särskilt mycket med känns det som lite väl mycket pengar att lägga på en gjord..

Hade ju varit trevligt om någon kände till en bra gjord (som den jag beskrev) i en lite lägre prisklass :)

OM du ändå köper AE-gjorden så är det mkt bra andrahandsvärde på dem oftast :)

Jag är toknöjd med min AE-gjord :) Skulle vilja ha deras tunna smala tömmar också men har inte råd nu.

Eftersom du vill ha en gjord (inte en däckel) tror jag att du har rätt goda chanser att hitta en vettig på begagnat-marknaden. Nu när den nya smaskiga AE-gjorden förfört oss alla (även mig) är det många som säljer sina Tärnsjögjordar till vettiga pengar.

Måste ändå rekommendera att köpa en kvalitetsgjord, det är inte roligt när stoppningen är så dålig att fästet för ringarna går ner i ryggen på hästen. Och de billigare gjordarna går sällan att stoppa om, lädret håller inte och är kort sagt billiga men inte prisvärda. Satsa heller begagnat och kvalité.

Tärnsjös äldre modell tycker jag inte alls om, så att köpa en sådan begagnad går bort. Vill inte ha en gjord i två delar som endast är böjbar i mitten, utan en mjuk gjord. Vet att det skall finnas då jag använde en sådan häromdagen, men var så klart dum nog att inte kolla upp märket :) Köper gärna begagnat, men i nuläget vet jag inte ens vad jag skall leta efter, de jag hittat hittills har varit utformade på samma sätt - stela.

mjuka gjordar är värdelösa, de ligger inte stadigt på hästen utan att dra åt för kung och fosterland.

Håller helt med!

Skulle göra nästan vad som helst för att ha råd med en riktig AE-gjord, som vi testat en gång och DÅ jobbade häst som hon aldrig gjort varken tidigare eller efter det.

Har en mjuk hemma, som är enda alternativet till AE-gjorden, eftersom min pålla är så bred att alla "fasta" däcklar hindrar hennes rörelser. Den mjuka måste hållas fast med svanskappa och dessutom snurrar den runt, så jag skulle inte rekommendera en sån, oavsett märke (jag har testat ett par stycken)..

/ Lavinia, som för närvarande inte tömkör pga brist på utrustning

Usch, vad svårt att förklara! Kom på att jag har en bild på gjorden jag använde, mjuk men ändå stabil :) Någon som känner till?

gjord.jpg

Jag har en Källqvist-gjord till min 4-åring som ser ut ung. som den på bilden du visade. Den är jag jättenöjd med och den kostade ca 1500:-. Den har stående ringar samt två ringpar till längre ner på sidorna. Kan se om jag hittar någon bild...

6729_125548842558_658477558_3427062_2461142_n.jpg

6729_125548837558_658477558_3427061_8027659_n.jpg

(Ganska kassa bilder och inte min häst på bilden men dock min gjord! ;) )

Senast ändrad:

Den såg ju bra ut, skall se om jag kan hitta en sådan någonstans att spana in :) Tack för hjälpen!

Men de nedre ringarna? Är de stående eller ligger de ner? Svårt att se på bilden.

Men det är en sådan Tärnsjögjord jag menar. Den jag hade hemma såg ut precis så. Och den var riktigt billig begagnad.

De ligger ner, eller ja... de står inte ut som de uppe på ryggen iaf. Men jag har alltid tömmarna i nederringarna och det funkar hur bra som helst!

Jaha, jag tittade på Tärnsjös hemsida och antog därför att du menade den modellen man kunde köpa nu. Då får jag leta för fullt och se om jag kan hitta någon :)

AthenaAvalon: Fungerar det att dra tömmarna genom ringarna fram till bettet utan att de fastnar? Alltså inte på det sätt du har dem på bilden. Vill inte riskera att tömmarna fastnar första gången hästen blir tömkörd :o

Men jag skrev ju att jag antog du menade GJORDEN, inte däckeln. Nu har de ju bara däckel på sin hemsida.

Jadå, så är tömmen satt på utsidan på bilden, men det är inte så lätt att se :) Det har aldrig varit några problem med det. Funkar kanon!

Nu är gjorden beställd, tror att det blev en sådan AthenaAvalon har :) Inte samma kvalitet som en Tärnsjögjord förstås, men jag har inte riktigt tålamodet att vänta på någon som vill sälja sin. Tyckte hur som helst att den jag beställde verkade väldigt bra :)

Är det någon som har erfarenhet av Globus lädertömmar?

Jajemän! Sånna har jag :D Köpte dock på tok för långa (8x2 meter) vilket blir jättejobbigt att hålla i handen när man tömkör. Jag kör därför inte med dem nu utan med ett par andra i "syntet". Tyckte dock att Globus tömmar är bra i läder och så. Man kan dela dem om man vill (de sitter ju som en enda lång töm) men man får inte hällor att hålla i längst ut då, som jag egentligen gillar. Men, görs de med hällor i längden 6x2 el. liknande (tror de görs i 13m) så tycker jag det är en bra töm! Även utan hällor går ju bra, så kan man kanske ta dem till en sadelmakare för justering!

Förresten, vart beställde du gjorden? :) PM'a gärna!

Senast ändrad:

Vad tyckte du om gjorden? fungerade den bra? Är själv på jakt efter en bra gjord som inte kostar lika mycket so mae gjorden...

Liknande trådar

R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 604
Senast: Pyrran
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 673
Senast: Liten
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka