Hjälp! behöver råd!

A

aprillan

Jag hade min häst utlånad i ca 6 månader till en tjej som garanterat skulle köpa honom. Kontrakt var påskrivet men hon vägrade betala det som stod på kontraktet. Hon påstod att det var både det ena och andra felet på honom och skulle till varje pris köpa honom billigare. Detta gick jag ej med på! Jag la ut annons på hästen och fick till slut ett svar och en annan tjej köpte honom utan att veta nåt om honom. Fick sedan reda på att tjejen som köpte hästen var en kompis med den förra tilltänkta ägare. Konraktet är påskrivet och hästen är betald. Jag ångar verkligen allt detta och jag gör vad som helst för att få han tillbaka. Jag har blivit så lurad att jag mår dåligt varje dag på grund av detta lureri. Jag kan inte förlåta mej själv att vilja honom så illa. Finns det nåt jag kan jag göra?

Sv: Hjälp! behöver råd!

Förstår inte problemet.
Du sålde hästen och fick betalt för den.
Varför skulle hästen lida?

Jag fattar inte riktigt heller.
Om du sålt hästen och fått betalt det du begärt, hur kan du då ha blivit lurad?

Förstår inte riktigt hur du har kunnat bli lurad?

Hästen är väl såld och betald?

Du har väl inte blivit lurad? Hästen är såld till en köpare du accepterat och betald enligt den överenskommelse ni gjorde.

Förstår inte hur du menar?

Jag la ut annons på hästen och fick till slut ett svar och en annan tjej köpte honom utan att veta nåt om honom.

Min största reaktion är ju att du sålde hästen till en som inte ens visste någonting om honom. Känns ju inte för mig som en seriös köpare, han hade ju kunnat hamna vart som helst. Då hade det nog varit bättre att gå med på att sänka priset än att riskera att han hamnar hos någon skum människa. För du bryr dig väl mer om hästen än pengarna antar jag?

Min största reaktion är ju att du sålde hästen till en som inte ens visste någonting om honom. Känns ju inte för mig som en seriös köpare, han hade ju kunnat hamna vart som helst. Då hade det nog varit bättre att gå med på att sänka priset än att riskera att han hamnar hos någon skum människa. För du bryr dig väl mer om hästen än pengarna antar jag?

Pengarna skiter jag i. Ville bara inte att hästen skulle hamna hos oseriösa hästköpare som gott bakom ryggen på mej.

KL

För att svara på din fråga: Nej, du kan inte göra något. Hästen är betald och kontrakt är påskrivet.

KL

För att svara på din fråga: Nej, du kan inte göra något. Hästen är betald och kontrakt är påskrivet.

Jo jag vet det nu! Har pratat med en jurist och kan inget göra tyvärr.
Så jag släpper allt och skiter i både hästen och ägaren.

Vad exakt gör att du tror att hästen inte har det bra?

Ditt problem verkade i första inlägget vara att köparen hittade fel och inte ville betala fullpris, inte att hästen inte sköttes bra.
Vad menar du med att köparen inte visste nåt om honom? Frågade hon inget utan bara köpte honom rakt av?
Skulle iaf jag som säljare reagera direkt på. Säljer jag häst, vill jag att köparen ska vara nyfiken och vilja veta allt om hästen. Annars väntar jag till rätt köpare hör av sig.

Nu ska jag ta bort varenda bild på honom för att glömma att han funnits i min ägo. Finns det nån som vet hur man gör det?

Gör inte det, du kommer bara ångra dig!

Vill du ha hjälp och stöd så skriv en rad, vi bor ju inte så långt ifrån varann!

Ja det är jag övertygad om! Tycker synd om hästen! Ville honom inget illa!

Jag undrar ju varför du var villig att sälja din häst till någon som du är övertygad kommer behandla hästen illa??
Skulle gärna vilja höra köparens version av denna händelsen..

Hej,
bara för att hon vill köpa hästen till ett lägre pris än det du vill ha innebär ju inte nödvändigtvis att hästen har det dåligt.

Gjordes inte en veterinärbesiktning för att ev. stötta hennes påståenden?

Hur mkt skiljde det i pengar då?

Tycker att dina kommentarer är konstiga, " att du ska ta bort bilder på honom och glömma att du har ägt honom..."

Att du sedan säljer en häst till ngn som inte är intresserad av honom? Hur visste du att det inte var ett företag som skulle skicka ned honom till Italien för slakt? Drog du inte öronen åt dig då?

Men hur i hela friden kunde du sälja till någon som du inte visste något om? Och nu helt plötsligt är du helt säker på att hästen kommer att behandlas illa? Enda anledningen till att du inte sålde till första köparen är - enligt ditt eget inlägg! - att hon ville pruta vilket du inte accepterade?

En fulprutning innebär ju inte att hästen inte får det bra. Skilj på äpplen och morötter eller berätta hela historien.

PRECIS

Hänger inte riktigt med jag heller. Vill inte anklaga dig, TS, men har inte DU varit en aningen oseriös säljare som inte berättat något om hästen för köparen. Låter lite skum denhär historien.

jag hanger med...
fodervarden har en kompis.. kompisen ar den som kopte hasten.. sa star det i TS forsta post.. och tydligen fick fodervarden kompisen att kopa hasten, sa formodligen ar det fodervarden som nu ager hasten....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal... 2
Svar
21
· Visningar
3 038
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 887
Senast: Varmblod90
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 952
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka