Hjälp en noob med lite frågor kring att driva ett stall.

Bukefalos 30 år!

Kollar på gårdar är en ganska begränsad marknad här. Finns alla faciliteter för att driva med boxuthyrning så why not? Funkar det inte kan man använda dom till annat. 1500 m2 ridhus kan bli ett bra lager också tex. Men jo lite extra intäkter lockar ju med såklart om det funkar. Kollade på ett annat ställe o dom hade flera hundratusen in årligen på att hyra ut boxar men då skötte dom allt arbete med.
Men om du ikke har interesse eller kunnskap om hester, så burde du la gården gå til noen som har den kunnskapen og interessen, og kan drive det. Kan du ikke noe om hest så skal du ikke drive stall. Og du tjener deg ikke rik på å ha oppstallører. Om du skal tjene penger på det, så vil du mest sannsynlig måtte anställe noen til å ta driften, og da blir det så dyre bokser at ingen vil betale det.
Om du vil leie ut til lager, så kjøp en industri bygning og lei ut lager. Vil du bo landlig, kjøp en villa med litt mer mark.

Jag vet ett ställe där det funkade utan tjafs. Ett ställe. Ägaren skötte allt. Du hyrde in din häst. Borstade och red. Alla utsläpp, fordringar, mockning - allt sköttes av stallägaren. Ett täcke på ute. Inget inne. Vill en ha konflikter utanför farstudörrn så öppnar en ett inackorderingsstall. Det är så mycket tjafs. Naturligtvis finns det undantag. Men dom är inte många.

Jag vet ett ställe där det funkade utan tjafs. Ett ställe. Ägaren skötte allt. Du hyrde in din häst. Borstade och red. Alla utsläpp, fordringar, mockning - allt sköttes av stallägaren. Ett täcke på ute. Inget inne. Vill en ha konflikter utanför farstudörrn så öppnar en ett inackorderingsstall. Det är så mycket tjafs. Naturligtvis finns det undantag. Men dom är inte många.

Jag har inget tjafs i mitt stall. Vi sköter allt utan mockning och iordningsställande av hästens mat. Grannen har inte heller något tjafs, dom har typ samma upplägg fast deras inackorderingar delar på helger och röda dgr.

OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typ :laugh: men får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.

Men tycker ni 2000 spänn låter rimligt då? halva hyran mot vad som e vanligt här typ plus att anläggningen är i toppklass och bättre än dom konkurrenterna jag sett. Då tänker jag att kunderna får fixa allt själva men ja det finns ju möjlighet att ta hö så kanske borde ha med käk ? Ofta står det typ grovfoder max 10 kg eller så i annonserna. Och jo klart hittar man någon som vill hyra allt så vore det ju den bästa lösningen såklart. Svårt att veta hur enkelt det är att hitta en sådan person om det fanns bostad antar jag att det vore enklare men det huset ska ju jag ha.

I tillståndet ska du lista din erfarenhet av hästar. Det räcker alltså inte med några teorikurser. Men varför ska du ha en hel gård om du inte ens har ett intresse? Varför inte bara köpa ett hus på landet? Känns som att dra på sig en massa problem helt i onödan.

Om du tror att du ska tjäna massa pengar så kan jag bara skratta högt, det är alldeles för mkt saker runtomkring som ska underhållas, även på ett hyfsat nytt ställe. El och varmvatten kostar oxå. Du har väl en ridbana eller ett ridhus kanske och där ska underlaget fixas med att harva, sladda för att vara ridbart, eventuellt vattnas.

Jag har varit ute efter att skaffa en gård på senare tid och har nu hittat en Häst inriktad gård till salu. Stället är jätte fin och håller väldigt hög standard med faciliteter i toppklass, men gården har också ett väldigt högt pris men man får mycket för pengarna typ.

Jag har ingen större kunskap om hästar men kommer nog vilja testa att hyra ut boxar osv men undrar om det är enkelt att hitta folk som är självgående och sköter sin häst själva typ. Verkar vara vanligt att gårdsägaren sköter hästarna typ + att hö ingår osv. Men säg att ja tar halva hyran hade det varit svårt att hitta folk som fixar det själva då tror ni? Jag är delvis uppvuxen på gård så helt grön är jag inte men har ingen erfarenhet av hästar. mvh KLONAZ
Jag har stått på ett par ställen med de förutsättningarna och för att det ska fungera bra och inte ge dig en mängd problem behöver du ha avtal med en person som driver själva stallet tror jag. Det kan ju fortfarande vara en sorts kollektiv men där en person håller samman allt och sköter kontakten mot de andra som hyr in sig, där allt är uppstyrt i vem som ansvarar för vad. Det kommer ändå bli en mängd saker som du behöver tilllhandahålla som markförbättring och allt annat som kommer upp i form av förbättringsåtgärder. Många inhysningar är kreativa och förbättringssökande vilket kan vara utmanande i sig 😎

OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typ :laugh: men får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.

Men tycker ni 2000 spänn låter rimligt då? halva hyran mot vad som e vanligt här typ plus att anläggningen är i toppklass och bättre än dom konkurrenterna jag sett. Då tänker jag att kunderna får fixa allt själva men ja det finns ju möjlighet att ta hö så kanske borde ha med käk ? Ofta står det typ grovfoder max 10 kg eller så i annonserna. Och jo klart hittar man någon som vill hyra allt så vore det ju den bästa lösningen såklart. Svårt att veta hur enkelt det är att hitta en sådan person om det fanns bostad antar jag att det vore enklare men det huset ska ju jag ha.
Om det är egna hästar så kan du ha så många. Men inhyrda så behöver du ha tillstånd.
Lagen är jättetydlig:
1756539804969.webp

Förvaring är om det är andras hästar, det är alltså punkt 6 som är relevant för dig. Du kan alltså max ha 3 inackorderingar om du inte ska söka tillstånd.

Fast det kan nog bli hela världen om det går åt pipan. Dels så kan du inte bara sparka ut folk när som helst om du tröttnar. Och dels så har du ett/flera levande djur på ditt ansvar även om ägaren slutar betala hyran, vägrar komma och ta hand om den, vägrar köpa mat och ta ut hovslagare mm. Det kanske är ganska ovanligt, men det händer uppenbarligen då jag läst om liknande händelser flera gånger bara här på forumet.

Och som okunnig/nybörjare är det också lätt att bli överkörd av mer kunniga bestämda hästmänniskor. Tror att de flesta avråder eftersom du nog egentligen inte riktigt vet vad du ger dig in på.

Vill du verkligen testa kanske det är bättre att hyra ut sommarbete? Då är det en begränsad tid och det är inte lika mycket som behöver göras kring hästarna. Om du tar in hästar som kan gå ute dygnet runt. Som på lösdrift.

Fast det kan nog bli hela världen om det går åt pipan. Dels så kan du inte bara sparka ut folk när som helst om du tröttnar. Och dels så har du ett/flera levande djur på ditt ansvar även om ägaren slutar betala hyran, vägrar komma och ta hand om den, vägrar köpa mat och ta ut hovslagare mm. Det kanske är ganska ovanligt, men det händer uppenbarligen då jag läst om liknande händelser flera gånger bara här på forumet.

Och som okunnig/nybörjare är det också lätt att bli överkörd av mer kunniga bestämda hästmänniskor. Tror att de flesta avråder eftersom du nog egentligen inte riktigt vet vad du ger dig in på.

Vill du verkligen testa kanske det är bättre att hyra ut sommarbete? Då är det en begränsad tid och det är inte lika mycket som behöver göras kring hästarna. Om du tar in hästar som kan gå ute dygnet runt. Som på lösdrift.
Jag tänker också att sådana människor som håller på så är rätt duktiga på att fort inse att detta är någon som de kan utnyttja.

Seriösa och kunniga människor kommer liksom inte dras till ett stall med en stallägare som inte kan något om hästar.

Jag tänker också att sådana människor som håller på så är rätt duktiga på att fort inse att detta är någon som de kan utnyttja.

Seriösa och kunniga människor kommer liksom inte dras till ett stall med en stallägare som inte kan något om hästar.

Iallafall inte om det inte är en hästkunnig som har ansvaret över stallet. Men en icke hästmänniska som ska vara ansvarig kan det inte bli annat än katastrof.

Det går inte att säga vad som är en rimlig hyra utan att få mer information. Vad menas med en anläggning i ”toppklass”? Finns ridhus och med vilket underlag? Ridbana och storlek samt underlag på den? Hagstorlek? Standard på boxar, sadelkammare, toalett, foderkammare, spolspilta/uppbindning? Är det varma eller kalla utrymmen? Kan man förvara foder och strö under tak?
Vart i landet ligger det? Är det centralt eller ute på landet?

Det är ju ofta saker som går sönder i stall också, så inte bara hästarna själva behöver tas om hand utan droppande vattenkoppar, underhåll av staket, harva/salta ridbana och diverse annat pyssel som att ploga gårdsplanen så hästägarna kan ta sig in vintertid. Det är så mycket utöver hästarna som ska fixas stup i kvarten.

Jag skulle också säga att det bästa för dig om du verkligen vill bo på den gården och att byggnaderna kommer till användning är antingen:

1. Någon som vill hyra stall mm som helhet och sköter allt själv alt är ansvarig för övriga inackorderingar. Även om de inte kan bo på gården finns det kanske bostäder inom pendlingsavstånd? I så fall kanske du på sin höjd kan erbjuda att sköta sista fodringen innan nattning om all mat är förberedd i stallet eftersom du är den enda som bor på gården.

2. Hyra ut lösdriftsplatser med tillgång till ridhus. Börjar bli mer efterfrågan tror jag för folk som vill kunna ha hästarna ute dygnet runt men ändå bra träningsmöjligheter. Och lättare att få ihop tidsmässigt även om ägarna bara kan komma ut en gång per dag. Stallet/boxarna kan då användas för skötsel eller om hästägaren vill ta in under några timmar medans de är där.

3. Beroende på var i landet, om det finns mycket tävlingar i området, ligger bra till för genomresa osv kan du hyra ut boxar för kortare övernattningar där ägaren också får sköta allt själv.

4. Bara sälja anläggningskort så hästägare kan köra dit med sin häst för att rida på banor/ridhus etc.

Tänkte som kallhyra men är ganska mycket mark så finns ju möjligheter att delvis vara självförsörjande på mat. Fast med mat verkar inte kraftfoder ingå utan bara hö typ. Men vad kostar Mat och strö cirka i månaden?
I mitt stall är kallhyran på 2750kr, då ingår utsläpp på morgonen (hö har ägaren lagt ut i hagen kvällen innan), lunch, insläpp är på rullande schema av oss hästägare, kvällsfodring ingår. Sen harvar gårdsägarna ridhuset och paddocken i veckan.

Hö finns att köpa på gården för 4,5kr/kg, det tar gårdsägarna själva på sina vallar. Strö finns att köpa på gården för samma pris som i affären.

Min storhäst äter 16kg/dag när det inte finns gräs ute, ca 2000kr/mån då jag köper eget hö.
Strö köper jag också själv, ca 1200kr/mån.

@Klonaz

Har stått på en gård med samma förutsättningar. Gårdsägare som inte kan häst men renoverat ett stall och vill tjäna pengar på inackorderingar. Sju boxar och från början en enda hage. Stallet är kollektivt men stallägaren får ändå en hel del ansvar. Tex behövdes det byggas fler hagar, det måste köras in hö, det måste köras undan gödsel, det måste skottas och halkbekämpas på vintern, hagarna behöver putsas på sommaren osv. Sen går saker sönder, elen slutar fungera till hagarna, det kommer dåliga höbalar, hästar tar sönder boxar mm mm.

Just allt sån hade inte min gårdsägare räknat alls med och hen har tyckt att inackarna varit tjatiga och skitjobbiga när saker måste åtgärdas. För din del tillkommer även underhållet av ridhuset och det min vän, är ett helt annat djur😅. Är det något som kan starta krig så är det underlag. Någon kommer alltid tycka det är för hårt/för mjukt/för torrt/för blött/för dammigt/för ojämnt osv osv.

Nu hyr jag ett stall där jag har fullt ansvar för stallet och bestämmer helt själv hur många hästar jag har och vilken verksamhet det är. Betalar enbart för de boxar jag använder och då ingår en höbal/månad/box. Jag sköter allt med hästarna och det vardagliga i stallet. Stallägaren kör fram hö och halm, kör undan gödselstacken, röjer under staketet, putsar hage, skottar och sandar. Nuvarande stallägare är storbonde och har drivit stallet med egna hästar tidigare så allt fungerar helt utan friktion.

Om du ska ha inackorderingar på din gård så börja med att läs in dig på djurskyddsreglerna för häst. För du kommer ha djurskyddsanvsvaret för de hästar som är på din gård. Här har du två bra länkar som du bör lusläsa. Du ska inte räkna med att respektive hästägare har koll på alla regler.

https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo14_2v2.pdf

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo

Om 2000 kr är rimligt är svårt att säga. Även om anläggningen är i toppklass så är en billig boxplats inget värt om saker och ting inte fungerar på gården.

Bara detta med att sköta ett ridhus är ett jobb i sig. Har du kollat så du inte står inför ett bottenbyte det första du behöver göra. Är underlaget dåligt i ridhuset, så spelar det ingen roll hur flott anläggningen är. Folk kommer inte vilja vara i ridhuset.

Du måste verkligen älska att ha med folk att göra för att orka driva inackorderingsstall. För du kommer ha folk på gården i tid och otid. Hagar ska fixas, mat ska tas hem, gödsel ska fraktas bort, leran i hagarna ska hållas i schack, ridhuset ska sladdas etc etc.

Jag skulle börja med att sälja anläggningskort och se om det funkar.

/Lizzie

Har du bra träningsmöjligheter hade jag sålt anläggningskort. Du skulle kunna diversifiera genom att använda även yttre ytor, till exempel genom att anlägga någon slinga runt anläggningen/en enklare terrängbana/Exca. Du behöver förvisso ta hjälp av någon som kan i anläggningsfasen, men du kan också göra din anläggning mer attraktiv för fler besökare.

Men ... det beror förstås på hur demografin kring den tilltänkta gården är. Där jag bor har många egna stall eller står i mindre stall där det inte finns alla faciliteter, så folk är också villiga att röra på sig.

En annan fördel med om du inte hoppar på uthyrning av stallplats direkt är att du får en chans att börja bygga relationer inom hästvärlden. Det kommer du att behöva ifall du framöver ska driva verksamhet i sektorn.

Slutligen, inackordering är inte något du blir rik på. Det har andra värden, men jag tror ändå att det är viktigt att inse att det inte är "lätta pengar".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka