Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om du ikke har interesse eller kunnskap om hester, så burde du la gården gå til noen som har den kunnskapen og interessen, og kan drive det. Kan du ikke noe om hest så skal du ikke drive stall. Og du tjener deg ikke rik på å ha oppstallører. Om du skal tjene penger på det, så vil du mest sannsynlig måtte anställe noen til å ta driften, og da blir det så dyre bokser at ingen vil betale det.Kollar på gårdar är en ganska begränsad marknad här. Finns alla faciliteter för att driva med boxuthyrning så why not? Funkar det inte kan man använda dom till annat. 1500 m2 ridhus kan bli ett bra lager också tex. Men jo lite extra intäkter lockar ju med såklart om det funkar. Kollade på ett annat ställe o dom hade flera hundratusen in årligen på att hyra ut boxar men då skötte dom allt arbete med.
Jag vet ett ställe där det funkade utan tjafs. Ett ställe. Ägaren skötte allt. Du hyrde in din häst. Borstade och red. Alla utsläpp, fordringar, mockning - allt sköttes av stallägaren. Ett täcke på ute. Inget inne. Vill en ha konflikter utanför farstudörrn så öppnar en ett inackorderingsstall. Det är så mycket tjafs. Naturligtvis finns det undantag. Men dom är inte många.
OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typmen får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.
Men tycker ni 2000 spänn låter rimligt då? halva hyran mot vad som e vanligt här typ plus att anläggningen är i toppklass och bättre än dom konkurrenterna jag sett. Då tänker jag att kunderna får fixa allt själva men ja det finns ju möjlighet att ta hö så kanske borde ha med käk ? Ofta står det typ grovfoder max 10 kg eller så i annonserna. Och jo klart hittar man någon som vill hyra allt så vore det ju den bästa lösningen såklart. Svårt att veta hur enkelt det är att hitta en sådan person om det fanns bostad antar jag att det vore enklare men det huset ska ju jag ha.
Jag har stått på ett par ställen med de förutsättningarna och för att det ska fungera bra och inte ge dig en mängd problem behöver du ha avtal med en person som driver själva stallet tror jag. Det kan ju fortfarande vara en sorts kollektiv men där en person håller samman allt och sköter kontakten mot de andra som hyr in sig, där allt är uppstyrt i vem som ansvarar för vad. Det kommer ändå bli en mängd saker som du behöver tilllhandahålla som markförbättring och allt annat som kommer upp i form av förbättringsåtgärder. Många inhysningar är kreativa och förbättringssökande vilket kan vara utmanande i sigJag har varit ute efter att skaffa en gård på senare tid och har nu hittat en Häst inriktad gård till salu. Stället är jätte fin och håller väldigt hög standard med faciliteter i toppklass, men gården har också ett väldigt högt pris men man får mycket för pengarna typ.
Jag har ingen större kunskap om hästar men kommer nog vilja testa att hyra ut boxar osv men undrar om det är enkelt att hitta folk som är självgående och sköter sin häst själva typ. Verkar vara vanligt att gårdsägaren sköter hästarna typ + att hö ingår osv. Men säg att ja tar halva hyran hade det varit svårt att hitta folk som fixar det själva då tror ni? Jag är delvis uppvuxen på gård så helt grön är jag inte men har ingen erfarenhet av hästar. mvh KLONAZ
Om det är egna hästar så kan du ha så många. Men inhyrda så behöver du ha tillstånd.OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typmen får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.
Men tycker ni 2000 spänn låter rimligt då? halva hyran mot vad som e vanligt här typ plus att anläggningen är i toppklass och bättre än dom konkurrenterna jag sett. Då tänker jag att kunderna får fixa allt själva men ja det finns ju möjlighet att ta hö så kanske borde ha med käk ? Ofta står det typ grovfoder max 10 kg eller så i annonserna. Och jo klart hittar man någon som vill hyra allt så vore det ju den bästa lösningen såklart. Svårt att veta hur enkelt det är att hitta en sådan person om det fanns bostad antar jag att det vore enklare men det huset ska ju jag ha.
Fast det kan nog bli hela världen om det går åt pipan. Dels så kan du inte bara sparka ut folk när som helst om du tröttnar. Och dels så har du ett/flera levande djur på ditt ansvar även om ägaren slutar betala hyran, vägrar komma och ta hand om den, vägrar köpa mat och ta ut hovslagare mm. Det kanske är ganska ovanligt, men det händer uppenbarligen då jag läst om liknande händelser flera gånger bara här på forumet.OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typmen får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.
Jag tänker också att sådana människor som håller på så är rätt duktiga på att fort inse att detta är någon som de kan utnyttja.Fast det kan nog bli hela världen om det går åt pipan. Dels så kan du inte bara sparka ut folk när som helst om du tröttnar. Och dels så har du ett/flera levande djur på ditt ansvar även om ägaren slutar betala hyran, vägrar komma och ta hand om den, vägrar köpa mat och ta ut hovslagare mm. Det kanske är ganska ovanligt, men det händer uppenbarligen då jag läst om liknande händelser flera gånger bara här på forumet.
Och som okunnig/nybörjare är det också lätt att bli överkörd av mer kunniga bestämda hästmänniskor. Tror att de flesta avråder eftersom du nog egentligen inte riktigt vet vad du ger dig in på.
Vill du verkligen testa kanske det är bättre att hyra ut sommarbete? Då är det en begränsad tid och det är inte lika mycket som behöver göras kring hästarna. Om du tar in hästar som kan gå ute dygnet runt. Som på lösdrift.
Jag tänker också att sådana människor som håller på så är rätt duktiga på att fort inse att detta är någon som de kan utnyttja.
Seriösa och kunniga människor kommer liksom inte dras till ett stall med en stallägare som inte kan något om hästar.
Det går inte att säga vad som är en rimlig hyra utan att få mer information. Vad menas med en anläggning i ”toppklass”? Finns ridhus och med vilket underlag? Ridbana och storlek samt underlag på den? Hagstorlek? Standard på boxar, sadelkammare, toalett, foderkammare, spolspilta/uppbindning? Är det varma eller kalla utrymmen? Kan man förvara foder och strö under tak?OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typmen får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.
Precis. Det finns undantag. Men procentuellt? Få, väldigt, få.Jag har inget tjafs i mitt stall. Vi sköter allt utan mockning och iordningsställande av hästens mat. Grannen har inte heller något tjafs, dom har typ samma upplägg fast deras inackorderingar delar på helger och röda dgr.
I mitt stall är kallhyran på 2750kr, då ingår utsläpp på morgonen (hö har ägaren lagt ut i hagen kvällen innan), lunch, insläpp är på rullande schema av oss hästägare, kvällsfodring ingår. Sen harvar gårdsägarna ridhuset och paddocken i veckan.Tänkte som kallhyra men är ganska mycket mark så finns ju möjligheter att delvis vara självförsörjande på mat. Fast med mat verkar inte kraftfoder ingå utan bara hö typ. Men vad kostar Mat och strö cirka i månaden?
OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typmen får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.