Pris lösdrift

Bukefalos 30 år!

super

Trådstartare
Skulle vilja ha lite feedback angående pris för lösdrift. Jag och en vän hyr en lösdrift med tillhörande hage. Hagen är verkligen fantastisk och knappt någon lera och väldigt lättskött. Själva lösdriftshallen är väl på gränsen enligt mig storleksmässigt men laglig. Hästarna använder den och sover varje natt/morgon i den. Vi sköter allt kring vår lösdrift, dvs hage och fodringar för våra hästar. Har en foderautomat (som vi köpt) som fodrar morgon och kväll och vi är ute varje em och ger lunch samt mockar, fixar vatten etc. Vi har tillgång till att använda stallgången men har ingen fast box utan bygger om lösdriften om någon häst behöver boxvila. Vi köper även hem och hämtar allt strö och allt grovfoder och kraftfoder. Det som vi inte sköter är gödselhanteringen utan den sköts av dom som vi hyr av. Tyvärr innebär det att vi inte får välja strö själva utan det är torv eller halmpellets eller liknande. Spån får inte användas, vilket gör det väldigt dyrt för oss eftersom vi har ett sågverk ganska nära där man kan hämta spån billigt men det får vi som sagt inte använda.

Vi har en stor delvis belyst paddock, den är dock väldigt dåligt underhållen och blir stenhård som en grusväg så fort det torkat upp på våren. På sina ställen håller även mattan på att krypa upp så den behöver påfyllning av material men stallägaren gör knappt något med sina hästar så det prioriteras ej.

Vi har heller ingen uppvärmd sadelkammare utan istället har vi en uppvärmd bod men där får vi inte hänga schabrak, läder eller liknande. Däremot benskydd får vi hänga där. Det finns rinnande vatten men ingen spolspilta och ej heller varmvatten utan vi får använda vattenkokare om vi ska ha varmvatten.
Det som ingår i hyran är el och gödselhantering resten sköter vi helt själva och för det betalar vi strax under 2500:- så nästan 5000:- för två hästar i kallhyra för utanpå det så kommer ju foder och strö. Bara ströt kostar ca 1000:-/mån, hösilaget kostar ca 1800:-/mån/häst sedan tillkommer även halm.
Jag tycker att det är väldigt dyrt iom att det är väldigt spartanskt och att vi fixar allt själva i princip. Nu har dom dessutom flaggat för att höja hyran och jag är inte sugen på att betala mer kan jag säga! Har försökt söka vad det kostar på andra ställen och det mesta jag får fram är runt 3000:- - 3500:- men då ingår allt dvs skötsel/foder och på en del ställen fanns dessutom ridhus men då ingick inte foder utan då kom det extra sas. Det gäller dock Stockholms området så är medveten om att det är dyrare här men jag tycker faktiskt att det börjar bli orimligt. Det som är bra är ju hagen och att det är lättskött och att vi kan välja vilket foder vi vill ha men vi får ju istället jobba för det.

Vad tycker ni? Tycker ni att det är rimligt pris för kallhyra när det inte finns så mycket faciliteter? Hur skulle ni tänka? Vill även förtydliga att även lagning av hage och tråd står vi själva för samt aggregat etc.

Det som är att det är inte så lätt att hitta så här bra hagar plus att det är så lättskött så känner mig lite i underläge för det är inte så lätt att hitta något liknande och det är nog tyvärr stallägaren medveten om, däremot överskattar hen nog faciliteterna..

Din beskrivning låter nästa exakt som där jag stod med mina hästar några korta månader 2024. Jag betalade då 2000 kr/häst men då ingick 8 kg hö/häst och jag fodrade 9 dagar/månad och stallägaren resten. Jag hade tre hästar uppstallade.

Sen insåg stallägaren att hon inte ville ha mig kvar där, så då höjde hon hyran till 2600 kr/häst. Denna lösdrift var utanför Uppsala, så inte riktigt Stockholmspriser.

Livet har dock lärt mig att trivs man inte är det bäst att flytta, jag har aldrig stått nånstans där det blivit bättre med tiden, bara sämre…

Din beskrivning låter nästa exakt som där jag stod med mina hästar några korta månader 2024. Jag betalade då 2000 kr/häst men då ingick 8 kg hö/häst och jag fodrade 9 dagar/månad och stallägaren resten. Jag hade tre hästar uppstallade.

Sen insåg stallägaren att hon inte ville ha mig kvar där, så då höjde hon hyran till 2600 kr/häst. Denna lösdrift var utanför Uppsala, så inte riktigt Stockholmspriser.

Livet har dock lärt mig att trivs man inte är det bäst att flytta, jag har aldrig stått nånstans där det blivit bättre med tiden, bara sämre…
Det här gäller några mil söder om Stockholm så inte centralt och man måste ha bil. Jag tror inte att hen vill bli av med oss, tror att hen är nöjd med att få pengar varje månad utan att behöva höja ett finger förutom när gödselstacken ska tömmas vilket sker ca 1-2 ggr/år. Däremot höll dom på att torka massa hösilage med byggfläkt hela hösten så misstänker att hen behöver pengar till elräkningen.. Dock så är inte jag beredd på att betala för någon annans torkning! Vi köper småbal som går åt innan dom blir dåliga så behöver inte hålla på och torka..

Just det glömde, vi trivs ju egentligen men vill inte betala ett brutalt överpris!

Jag hade frågat hur mycket höjning det är frågan om. Hur länge sedan höjde de priset sist? Du kanske kan förklara att ni trivs och vill stanna men har svårt att klara en högre hyra.

Jag hade frågat hur mycket höjning det är frågan om. Hur länge sedan höjde de priset sist? Du kanske kan förklara att ni trivs och vill stanna men har svårt att klara en högre hyra.
Det är inga jätte stora pengar den här gången. Men jag anser att det redan är extremt dyrt i förhållande till vad vi får. Hade ridbanan fungerat som den ska och vi fick välja strö så skulle jag inte pipa.

Ja förstår, men finns ju inget annat än att diskutera med hen el flytta. Och trivs ni är det väl värt att prata om det. Spelar ju inte så stor roll huruvida prisnivån ligger till, det är ju upp till ägaren o sätta det men du kan ju diskutera den.

Ja förstår, men finns ju inget annat än att diskutera med hen el flytta. Och trivs ni är det väl värt att prata om det. Spelar ju inte så stor roll huruvida prisnivån ligger till, det är ju upp till ägaren o sätta det men du kan ju diskutera den.
Jo så är det men skulle vara skönt att antingen få bekräftat att det är väldigt dyrt eller helt enkelt få ett svar att det kanske är ett ganska normalt pris, jag kanske inte är uppdaterad på senaste priserna helt enkelt. Det är ju lättare att argumentera att det är orimligt om man har lite i ryggen.😉

Inte helt uppdaterat då det var ett par år sen men stod då i en fantastisk lösdrift där allt ingick, grovfoder, halmad ligghall, ridbana och ridhus, box inne om behövdes, jättestora hagar, grusat vid ligghall osv. Hyran då låg på 4000kr tror den är 4500kr nu men vet ej helt säkert.

Har haft häst på en lösdrift och då kostade det 2500 kr/månaden och då ingick detta:

- Stor lighall med två in/utgångar som var halmad
- Enorma hagar med sjö och skog
- Fri tillgång på grovfoder
- Paddock med belysning
- Uppvärmd sadelkammare
- Box vid behov
- Spolspilta med varmvatten

Var tvungen att kolla till din egen häst, ge kraftfoder eller något sånt.

Men detta gällde då skåne :).

Men vad kostar fodret per kilo? Enligt det pris jag betalar för mitt torrhö skulle 8 kg hö om dagen gå på 1500 kr/månad. Då blir det inte mycket pengar kvar till annat.

Vi står några km utanför Uppsala. Box där utsläpp och lunch vardag, kväll alla dagar ingår, dvs insläpp vardag och utsläpp + lunch helg är på schema. Man har ca ett pass/vecka. Ridbanan som låter som er, men vi har också ridhus. El och gödselhanering ingår också. Strö går att beställa gemensamt eller så löser man det själv. Hö betalar vi för antalet förbrukade kg (4:-/kg) utöver kallhyra, och kallhyran är idag 2200:-. Skulle aldrig betala så mycket som du för en lösdrift där ni gör så mycket själva, oavsett om det är i Stockholm eller inte!

Jag tror jag betalade 3500-4000 plus moms för unghästen på unghästlösdrift. Allt ingick, behövde aldrig åka dit. Tog nog 50 kr extra för de skulle hålla han vid hovslagarbesök/veterinärbesök. I Halland.

Skulle vilja ha lite feedback angående pris för lösdrift. Jag och en vän hyr en lösdrift med tillhörande hage. Hagen är verkligen fantastisk och knappt någon lera och väldigt lättskött. Själva lösdriftshallen är väl på gränsen enligt mig storleksmässigt men laglig. Hästarna använder den och sover varje natt/morgon i den. Vi sköter allt kring vår lösdrift, dvs hage och fodringar för våra hästar. Har en foderautomat (som vi köpt) som fodrar morgon och kväll och vi är ute varje em och ger lunch samt mockar, fixar vatten etc. Vi har tillgång till att använda stallgången men har ingen fast box utan bygger om lösdriften om någon häst behöver boxvila. Vi köper även hem och hämtar allt strö och allt grovfoder och kraftfoder. Det som vi inte sköter är gödselhanteringen utan den sköts av dom som vi hyr av. Tyvärr innebär det att vi inte får välja strö själva utan det är torv eller halmpellets eller liknande. Spån får inte användas, vilket gör det väldigt dyrt för oss eftersom vi har ett sågverk ganska nära där man kan hämta spån billigt men det får vi som sagt inte använda.

Vi har en stor delvis belyst paddock, den är dock väldigt dåligt underhållen och blir stenhård som en grusväg så fort det torkat upp på våren. På sina ställen håller även mattan på att krypa upp så den behöver påfyllning av material men stallägaren gör knappt något med sina hästar så det prioriteras ej.

Vi har heller ingen uppvärmd sadelkammare utan istället har vi en uppvärmd bod men där får vi inte hänga schabrak, läder eller liknande. Däremot benskydd får vi hänga där. Det finns rinnande vatten men ingen spolspilta och ej heller varmvatten utan vi får använda vattenkokare om vi ska ha varmvatten.
Det som ingår i hyran är el och gödselhantering resten sköter vi helt själva och för det betalar vi strax under 2500:- så nästan 5000:- för två hästar i kallhyra för utanpå det så kommer ju foder och strö. Bara ströt kostar ca 1000:-/mån, hösilaget kostar ca 1800:-/mån/häst sedan tillkommer även halm.
Jag tycker att det är väldigt dyrt iom att det är väldigt spartanskt och att vi fixar allt själva i princip. Nu har dom dessutom flaggat för att höja hyran och jag är inte sugen på att betala mer kan jag säga! Har försökt söka vad det kostar på andra ställen och det mesta jag får fram är runt 3000:- - 3500:- men då ingår allt dvs skötsel/foder och på en del ställen fanns dessutom ridhus men då ingick inte foder utan då kom det extra sas. Det gäller dock Stockholms området så är medveten om att det är dyrare här men jag tycker faktiskt att det börjar bli orimligt. Det som är bra är ju hagen och att det är lättskött och att vi kan välja vilket foder vi vill ha men vi får ju istället jobba för det.

Vad tycker ni? Tycker ni att det är rimligt pris för kallhyra när det inte finns så mycket faciliteter? Hur skulle ni tänka? Vill även förtydliga att även lagning av hage och tråd står vi själva för samt aggregat etc.

Det som är att det är inte så lätt att hitta så här bra hagar plus att det är så lättskött så känner mig lite i underläge för det är inte så lätt att hitta något liknande och det är nog tyvärr stallägaren medveten om, däremot överskattar hen nog faciliteterna..
Det låter dyrt.
I mitt stall är det 27 boxplatser samt en lösdrift där 6 hästar kan gå. Lösdriften kostar 3000kr/mån inkl hö och strö som stallägarna fixar. De kör ner vatten i IBC-tank och kör bort gödslet som man lagt i en skopa utanför hagen. De på lösdriften har tillgång till sadelkammaren, stallet, paddock samt ridhus. Även en box som är till för skador/sjukdom och sjukhage.

Lösdrift strax norr om sthm. 2700. Halm ingår, hö får vi köpa på plats. Man kan vara med och dela på en box med övriga i lösdriften, vi har tre hästar så vi har en egen box istället. Vi behöver mocka 2 kärror/vecka och mata våra egna med kraft. Vi gör höpåsar till våra egna hästar i ena lösdriften, med måste inte fodra med hö (om vi inte vill). Ridbana som inte är färdigbyggd (ej belysning/staket). Varm sadelkammare.

Jag tkr de låter lite dyrt.

Nu har jag visserligen typ Sthlms billigaste plats på lösdrift tror jag, men har även stått på andra ställen och de varierar ju.

Den tidigare lösdriften tog 6400 i kallhyra. Hela lösdriften är hårdgjord, mockas av personal alla dagar förutom röda dagar. De ställer in foder och lagar hagar. Paddock och ridhus ingår. Allt hö, halm och kraft betalas utöver kallhyran. Så det är dyrt men är också en Active Stable i ett attraktivt område.

Min nuvarande lösdrift kostar 2200 i kallhyra, har en haymatic så de fodras 9ggr om dagen tror jag. Jag har tillsyn och mockning 2ggr i veckan. Vi betalar hö, strö och halm utöver kallhyran. De har naturlig vattenkälla som aldrig fryser med typ flottör på för å hålla vattnet rörligt. Ett litet utrymme där vi har alla saker och kan ställa upp häst under tak. Tryggt och snyggt nybygge. Tyvärr endast hårdgjort runt ligghallen så mkt lerigt runt foder häcken, men övriga hagen är kanon. Ingen spolspilta, ingen paddock. Jag rider på en gräsäng och i sommarhagar el i skogen 👌

Finns ridhus i närheten, jag är bara inte taggad på att rida iväg med mitt dräktiga ston ngnstans där hon kan bli smittad 😅

Vi hjälps åt med allt så vill man åka bort gör man det ☺️

Har dock sett platser med kallhyra på 1600kr runt Sthlm och jag har sett platser där allt ingår för 3500-4900kr per månad. Så jag skulle nog se över mina möjligheter att flytta 🤗 om du inte vill ha höjd hyra 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar