Sv: HjÄlp HÄvning
Vilken lustig inställning du har när folk uppriktigt försöker hjälpa dig !
Istället borde du lyssna på Bornagain och alfa 460 som har kunniga och uppriktiga svar att ge dig !
Eller hade du bara hoppats på att du skulle få svar som föll dig på läppen ?
Om du lyssnar på vad jag och även andra med mig försöker säga så handlar det bara om att vi försöker ge dig information om även de aspekter i frågan som kan påverka er negativt. Ska ni ingå en rättslig tvist kan de bespara er mycket pengar samt besvikelse. Våra synpunkter ges u knappast för att såra utan i all välmening.
Eftersom flera i början av tråden var så överygade om att du hade rätten på din sida ville jag upplysa dig om en av de faktorer som kan ligga er i fatet , och det var att man ur juridisk synvinkel KAN resonera huruvida mamman har godkänt köpet i efterhand genom att inte i tid agera.
Även för oss som praktiserar juridik är det omöjligt att med den knappa och ensidiga information som givits här säkert säga hur utgången skulle bli om denna fråga avgjordes rättsligt.
Det jag reagerar över dock i denna fråga vilket jag kommenterade tidigare är att man försöker använda sig av omyndighetsfrågan för att ta sig ur en affär man ångrade av helt andra skäl.
Hade styvpappan och dottern kommit hem med en ponny ni senare varit nöjda med , ja då låter det som om mamman inte hade haft några problem med affären.
Inom juridiken är det viktigt att man håller isär frågorna vilket inte alls har gjorts i denna tråd . Att häva köpet för att ponnyn inte motsvarade förväntningarna eller att häva eftersom avtalet är ogiltligt är 2 helt olika saker och kan rättsligt också bedömas på 2 helt olika sätt.
Med den knappa information som har givits kan jag inte säga vilket som är mest fördelaktigast för er.
Fortsättningsvis , om man ber om synpunkter på ett internetforum så är det väl naturligt att man får vara beredd på att inte alla synpunkter stödjer ens egen sak!