Hjälp!! Hon tappar manen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kharachi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 510
K

Kharachi

Någon som råkar ut för detta nu när kommer våren å sommaren kommer? Under denna tid så tappar pollen manen, den bara trillar av (hon får jättekort stubb, med nåra långa strån i). Än så länge e den tjock å fin, men hon brukar tappa den när värmen börjar stiga...

E planerat att åka på utställning i sommar, men kan inte åka dit utan man :crazy:
Även svansen blir förstörd, men ja tror hon kliar sej lite i svansroten på sommrarna...

Tror hon tappar för att huden i man åch svansfästet torkar ut...'

Någon som har nått tips på hur ja ska göra för att hon ska behålla den?? ska ja smörja med alovera salva? olja in? eller ge henne nått i maten?

Tacksam för så många tips som möjligt!

Sv: Hjälp!! Hon tappar manen!

Två av mina pållar fäller också man nu och när man lyfter på gamla manen så finns det kort blank och ny man under!

//millus=)

vet du varför dom tappar den?? gör du nått åt det??

jag har samma problem med min häst. han tappar nästan alla man från manken och till hälften. Jag vet inte vad det beror på, han har eksem så jag tror det kan ha något med det att göra. Jag har behandlat honom Salisylsyra 3%ig och hoppas på det bästa! Om du vill veta mer som det så sök på en tråd som heter Horsol.

Har nog samma problem som du men en av mina hästar. Vid svans roten så tappar han hår, ser lite kal ut, han har ju fortfarande tagel men inte alls som innan. Har testat att lägga på lite mjukgörande salvor, ngt bättre kanske(eller så är det inblinning). Har även testat att tvätta svansen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Om det finns ngn som vet, så snälla ett litet tips??

Jag gör inget åt det utan tänker som så att de fäller väl gammal man eftersom det är ny kort man under. Fast mina fäller inte all man. Jag har märkt att det manfällningen är återkommande vår och höst i samband med pälsfällning och pälssättning!

//millus=)

Salisylsyra, e de receptbelagt å att en veterinär mårte ordinera de i så fall??

Har du halstäcke på hästen under vintern?
En i mitt förra stall hade halstäcke till sin häst, och den tappade hela manen frampå vårkanten.

Immer

Nej använder inte de på henne... känns som de skulle slita onödigt mycket och så tycker ja de borde bli väldigt instängt just för manens skull...

Märkte i går att hon kliat sej (dock jättelite, som tur va!) Så ja smörjde mankammen men aloevera gel 97% och även i svansfästet...

Funderar på om ja ska olja, men ja e så rädd att de ska bränna å då att de hela blir ännu värre (har förstås flugtäcket då som skyddar lite.)

Hon har ju så tjock å fin men nu... men ja vet att de snart kommer trilla av :eek:

Alla tips e varmt välkommna!

Hej!
Jag tror inte att du kan förhindra detta!
Att hon fäller av manen är lika naturligt som att fälla av vinterpälsen!
Vissa hästar gör det andra gör det inte!
Vissa fäller bara pannluggen andra i svansen!
Så, du får nog bara ackceptera detta!

jag tror hon tappar manen för att hon torkar ut i manfästet.
provade med aloevera salvan förra sommaren + flugtäcke och hon tappa den inte lika fort då och hinte heller lika mycket... (hon börja tappa den senare på sommaren än va hon gjort tidigare)

Måste väll finnas någon bra salva att kleta på som e återfuktande?

Någon som prövat hårinpackning? Tänkte att de kanske funkar ;)

Vad är PROB-olja?? Men hjälper det om de bara tappar manen?? Om de inte har klåda??

Liknande trådar

A
Hästvård förra året kliade hon av sej manen o svansen men hon har inge eksem elr nått sånt!så i år började ja smörja in henne med nylanders... 2
Svar
39
· Visningar
3 127
Senast: pollan
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag... 2
Svar
28
· Visningar
2 850
Senast: PrittePuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka