Hjälp hur gör man??

Mitra

Trådstartare
Har nu skaffat pse 7.0 och fixat till en bild och gjort den rund. Hur gör jag för att det vita ska bli transparant så att det inte blir en vit fyrkant bakom bilden?

Nilsson10kopiera.jpg

Och så en fråga till hur gör man för att softa kanten på fotot så att den blir mjuk?

Om det är någon som vet, skulle ni kunna skriva in steg för steg så att jag lär mig *snälla* :)

Sv: Hjälp hur gör man??

för at få transperent bakgrund (bli av med den vita bakgrunden som blir) måste du spara i ett format som accepterar transperens.. alltså är det .gif eller .png som gäller.. png är bättre i det här fallet då det har full färgskala. gif är 256färger..

sedan ville du ha tonad kant sa du, då vill du klara av alfatransferans.. o då är det bara .png som du har kvar att välja på.

många vägar leder till rom och för att få rundade kanter så finns det flertalet verktyg du kan ta till..

exempelvis markera lagret med den runda bilden, klicka i bildrutan (i lager panelen) samtidigt som du håller in kringla (ctrl på win) och ditt lager blir markerat. invertera (kringla+i, eller ctrl+i, finns även i menyn att hämta) sedan högerklickar du väljer feather och sedan får du välja godtyckligt värde för hur mycket toning du vill ha.

sedan så klickar du enter och det borde vara klart om du gjort rätt.. sedan går du upp och väljer spara som, väljer PNG som filtyp och sedan godtyckligt namn på bilden..

att tänka på är att alla gamla webläsare gillar inte png..

för at få transperent bakgrund (bli av med den vita bakgrunden som blir) måste du spara i ett format som accepterar transperens.. alltså är det .gif eller .png som gäller.. png är bättre i det här fallet då det har full färgskala. gif är 256färger..

sedan ville du ha tonad kant sa du, då vill du klara av alfatransferans.. o då är det bara .png som du har kvar att välja på.

många vägar leder till rom och för att få rundade kanter så finns det flertalet verktyg du kan ta till..

exempelvis markera lagret med den runda bilden, klicka i bildrutan (i lager panelen) samtidigt som du håller in kringla (ctrl på win) och ditt lager blir markerat. invertera (kringla+i, eller ctrl+i, finns även i menyn att hämta) sedan högerklickar du väljer feather och sedan får du välja godtyckligt värde för hur mycket toning du vill ha.

sedan så klickar du enter och det borde vara klart om du gjort rätt.. sedan går du upp och väljer spara som, väljer PNG som filtyp och sedan godtyckligt namn på bilden..

att tänka på är att alla gamla webläsare gillar inte png..

Fixat :D

logo4.png

Vad kul att man kan göra någon glad med sitt första inlägg i forumet :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 404
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 074
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur