HJÄLP,hur göra med täcken?

Fibusen

Trådstartare
Min lilla kille ska gå på lösdrift i vinter med andra -10: or och -11: or,förra året hade vi riktig vargavinter här med -30 flera dagar,nästan veckor,i streck,och vi hade en jäkla massa snö!

Kylan är jag nog inge orolig över,utan det är dom dagarna det kommer sån där blötsnö,sen blir det skitkallt på natten!

Hur ska jag göra med täcken? Jag vill ju att han ska ha möjlighet att sätta en bra päls,och inte behöva störa den med täcken,och jag är också orolig för skaderisken med ett täcke! Vi har ett parti med skog,tänk så fastnar han där med täcket? Och som sagt,massa andra vallacker och hingstar,så det kan mao gå ganska vilt till i hagen,vill jag verkligen riskera riskerna att någon skadar sig pga ett täcke?

Min häst är ett halvblod,han har mega mega kort och tunn sommarpäls nu,de andra har mycket tjockare och längre päls,därför är ja orolig att min kanske inte får den där riktiga björnpälsen! :crazy:

Det kommer alltid finnas hö i hagen,så dom kan ju äta när och hur mycket dom vill!

Hur skulle ni ha gjort?

Vill också tilägga att det finns boxar,så i fall det inte funkar så har jag möjlighet att stalla in han istället,men jag vill så gärna att han ska få gå ute med sina jämnåriga! Nästa höst ska han dock stallas in.

Sv: HJÄLP,hur göra med täcken?

Unghästarna här hade täcke på sig om jag förstod det rätt när det var som jävligast.
Men de står i ett varmt stall om nätterna och har ingen lösdriftshall att gå in i på dagarna.
Skulle de ha en fin lösdrift och fritt på mat så skulle jag inte lägga på något täcke.

Jag tror att risken att han skadar sig på grund av täcket är större än att han kommer frysa så att han mår dåligt.

Avvakta och se hur han reagerar på kylan...och pälsen kan mycket väl triggas igång med bättre tillväxt när det blir kallt. Jag har en paintkorsning som sommartid har oerhört tunn päls men som i vintras satte rena björnpälsen. Var lite orolig i början så jag la på täcke först...men den illbattingen kom på att han då inte kände strömmen i tråden med täcke på och började gå på egna äventyr:crazy:...täcket åkte då av och det funkade.

Åhh jag hoppas att ni har rätt! Är så orolig efter att ha sett min kompis häst (innan jag började med hästar) när jag var liten som busade med andra hästen,på nått sett så gick bogspännerna av (tror det andra hästen fastnade med hoven på något sätt i bogen,eller om det lyckades knäppa upp det på något sett) så täcket gled av bakåt och hästen fick panik och sprang och sprang med täcket som hade glidit ner bakom rumpan,men som satt fast i kryssgjordarna i flanken,usch vilken hemsk syn det var,hästen trasslade in sig och snubblade,och upp igen och kutade,sen trasslade in sig och föll igen,tack och lov så gick det bra den gången.

Jag vet ju att det går ganska vilt till i hagen,plus att det är en skogsdunge dom går i också,så jag vill ju som sagt inte ha det.

Det som jag oroar mig för är dock att min har lätt att falla ur,nu har jag bara haft han i 2 månader ca,och här har han fått gå på bete bara och rundat på sig rejält,men förra ägaren sa att han var svår att hålla hull. Får se hur det blir om man får lov att stödfodra ännu mer,förutom fri tillgång på hö. Dom har en rejäl ligghall med lyse,som är tjockt tjockt lager med spån. Kommer finnas hö både inne och ute.

Ifall det inte funkar alls så får i värsta fall lov att gå in i stallet,då blir han dock av med sina kompisar,vilket jag absolut inte vill...

Om hästen visar sig vara svår att hålla sig i hull kanske du ska nyttja boxen några timmar om dagen och ge extra foder då samt att den får en möjlighet att varva ner lite och vila (kanske behövs sällskap dock ;) ) . Börja i den änden innan du lägger på täcke, är mitt råd.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka