Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Förra helgen tog jag jordspaden och började gräva lite (mest för att ha något att göra) Det blev två plättar med trädgårdsland. Det vore dumt att ha två uppgrävda jordplättar utan att så något i dem så det är dagens tanke.
Men...
Hur gör jag?
I den ena plätten tänkte jag sätta potatis. Jag köper en påse med sättpotatis och knölar ned i jorden? Bör jag ha filtduk över dessa? Sedan när blasten har kommit upp kupar jag jorden så att det blir som vallar? Som ni märker är jag en total nybörjare och skulle bli evigt tacksam om någon kunde ge mig potatisodlingens enkla 1, 2 och 3..
Den andra plätten hade tänkt användas till bla sallad, rädisor och kanske jordgubbar? Sallad har jag lyckats odla i kruka på balkong, men jordgubbarna dog rätt fort där... hur gör jag med jordgubbar?
Potatis gör du fåror till, lägg sättpotatisarna mellan fårorna och dra sedan över de upphöjda fårorna över potatisarna. Sen underhåller du genom att rensa ogräs.
Jordgubbar går också att göra fåror till, fast lägre. Där kan man använda fiberduk för att slippa rensa ogräs. Gödslas på hösten. Jordgubbar är lätta att handskas med, de växer ÖVERALLT i min trädgård och går snart att gämföra med ogräs
Vi kommer att göra så här framför vårt växthus nu när vi flyttar till nya "slottet".
Dels för att det ser väldigt mycket trevligare ut än vanliga land men också för att det är mer lättskött.
Trädgård & Växter
Hej!
Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England..
Ja men jag ska odla...
Hästnyheter Nu på sommaren är hästens parasiter som mest aktiva. Masklarverna vaknar upp på våren och vill med hjälp av hästarna föröka sig på betet...
Kläder & Bli fin Men så typiskt! Jag hade kunnat skicka men vet inte om det vore värt portot då heller. Mig veterligen skulle jag inte betala någon tull...
Hundavel & Ras Jag tänker ta den här tråden i en annan riktning när det gäller renras kontra blandras, nämligen egenskaperna hos hunden. Är inte dom...