Hjälp, lite bråttom!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tufsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 871
T

Tufsen

Är intresserad av att köpa en Wintec Isabell Werth, då mycket tyder på att den kan passa min hästs rygg. Jag undrar nu över sätesstorleken. Är den stor eller liten i storleken? Har hört både och nämligen, vilket är mycket förvirrande. Jag har fått tag på 2 begagnade som båda är 17,5", hade tänkt mig en 17".

Nå vill jag höra era åsikter, ni med erfarenhet av sadeln och som kan jämföra med andra sadlar.

Dessutom kanske ni kan rekommendera mig vilken storlek ni tror kan passa mig.

Jag är 167 cm lång, med en grenlängd på 81 cm. Från rumpa till knä 54 cm. Har ingen stor rumpa, smal till normal kroppsbyggnad. Jag väger 61 kg. I en Griffin 17,5" trivdes jag visserligen, men det kunde absolut ha räckt med 17" i den sadeln.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Skulle ha lånat en 17,5" i en ridsportsbutik över helgen, men tyvärr blev jag sjuk.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, lite bråttom!

Glömde tillägga att jag nu har en Wintec 500 allround som det är 17" på och den är rymlig nog. Tyvärr för svängd för hästen så den ska säljas.

Jag tror att en 17" skulle passa dig bättre än en 17½" då det låter lite stort, blir lätt att man glider runt i den och det är inte meningen.

Men det är lite svårt att avgöra bara så här. du har ingen bild när du rider eller liknade?

jag har en 17,5. Dom är så djupa i sitsen, så min känns som 17", man får inte bli fastlåst i sätet. jag är smal och lång, men den passar trots att det är 17,5". gör ingen skillnad, på denna sadelmodell iallafall pga det djupa sätet.

Tack för era svar, är ändå lite tveksam till 17,5", vill inte att den blir för lång på hästen heller...

Liknande trådar

Utrustning Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag...
Svar
2
· Visningar
1 006
Senast: Io
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker... 2
Svar
23
· Visningar
2 825
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 924
Senast: videnlis
·
Utrustning Jakten på den perfekta dressyrsadeln är i full gång och jag behöver alla tips jag kan få! Har två hästar och sadeln ska helst passa... 2
Svar
24
· Visningar
4 968
Senast: heyalex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka