Hjälp...manen rasar....:-(

majapia

Trådstartare
Manen rasar från min ena häst, flera tussar rasar av när man tar i den...:cry:

Han har börjat att fälla nu oxå, kan det ha med det att göra...:confused:

Jag har aldrig varit med om detta...? Fattar ingenting.:crazy:

Någon som har några idéer..

Sv: Hjälp...manen rasar....:-(

Pälsätare kanske? Det verkar vara många drabbade hästar nu i vinter.

när min fäller som mest lossnar jättemycket från manen
har en islandshäst och jag ser speciellt under pannluggen att han har ull-liknande tagel där som han får om vintrarna..

men har hästen aldrig fällt vid manen innan?

Inte vad jag kan minnas i alla fall....
Jag har haft honom i tre år nu, men jag kan inte komma ihåg om han har gjort det förut eller ej....

Känns inte så i alla fall, jag har aldrig haft någon som har tappat manen förut..

Men det kanske är normalt..

Det där har jag också upplevt. Känns verkligen otäckt, men jag tror att det endast är en naturlig del i pälsfällningen. Börja med B-vitamin är mitt råd. Det brukar upphöra, så han kommer inte att tappa hela manen. Men det tror man ju när det pågår. Men varför skulle hästar inte tappa tagel när de tappar päls. Så tänker jag. Ta det lugnt. :cool:

Min häst hade inte haft tagel på sin svansrot i ca 3 år. Började ge honom Equimins Advance Concentrate Feed balancer, efter 2 veckor hade han tagel och fått längre man...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: skogaliten
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 038
Senast: cili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 848
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka