Sv: hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?
Min är en 2007:a. Haft den i drygt ett år nu (köpt början på okt 2010, men sen stod den på verkstad en månad i dec/jan så då åkte jag hyrbil. Att den stod på verkstad en månad var för övrigt pga närkontakt med ett rådjur, och inte 'bilens fel').
När jag köpte den hade den gått drygt 7000 mil.
Kör drygt 4000 mil/år, och har ju inte haft den så länge eg så kanske inte är värt så mycket. Men den har snart gått 12 000 mil. Jag har btw en diesel, en 1.6 HDI. Sen jag köpte den så jag har bytt styrstag BF, bromsbelägg BF samt - tyvärr - fått byta EGR-ventilen (svindyr var den med..). I övrigt så borde jag byta bromsskivor bak då de är rostiga. Det blir de på ALLA mina bilar, jag bromsar för snällt. MEN, nån IDIOT har på just den modellen satt ihop bromsskivorna med hjullagren och de byts i kit (det är INTE så på alla C4 men vet inte vilka det är/inte är). Dvs ska jag byta skivorna får jag byta hjullagren - som det inte är något fel på. Vilket jag än (med verkstadens stöd) vägrar.
Men, i övrigt så den har tuffat på snällt, och förutom EGR-ventilen så är det bara helt förväntade slitdelar jag bytt. Den är servad på 1500 mils intervall med hela tiden. Nästa service som blir 12 000-milaservicen däremot blir en lite dyrare historia då man då byter eolysvätskan (hör ihop med att det är en miljödiesel).
Skatten är 1687 kr per år förresten, så den kan jag inte klaga heller. Den är ju miljöklassad så man slipper den delen med att få skatta ihjäl sig för det är en diesel. Drar 0,50 - 0.55 mil blandad körning och 0,8 blandad körning med 1200 kg släp.
Jag gillar den, den är suverän på vintern och sääällan man ser antisladdlampan varna. Den hyrbil jag körd en månad var en Ford Focus Flexifuel 2011 som gått typ 600 mil. Och den var SÄMST på vintern och mest bara slirade och bråkade. Då jag insåg hur himla bra och snäll min är på vintern.
Dock, jag har förstått det varit/är lite si och så med C4orna.. Vissa är supernöjda, andra har haft så mycket fel de har lust spränga bilen i småbitar. Och jag är inbiten citroenist dessutom och min fjärde cittra i rad.
Men, det finns ett forum som hete Citroenakuten. Antar jag inte får länka men bara googla hittar du. Om du går in i underforumet för C4 där hittar du både en tråd med 'lista era C4-fel här', samt 'Nöjda C4-ägare' tråd. Man får dock tänka på att på forumet är dels enstusiasterna - dels de som 'hittat dit' för att de HAR problem, så blir ju antagligen en lite skevare bild än om du skulle stoppa 500 C4-ägare på stan och fråga 'vad tycker du om din bil?'.
Men, det borde ju finnas, om du inte vill ha en citron alltså, FLER bilar som har samma dragvikter som t ex C4:an tycker jag? Alltså i 'samma tjänsteviktsklass'?