hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

Sv: hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

Värför vill man typa om slapper till 1900kg.??

Det är väl ändå en fråga med ett rätt givet svar? Givetvis för att man har en häst som behöver ett släp som får lasta rätt mycket.

Jag blir sannolikt tvungen att ha MINST 1990 kg som totalvikt på det släp jag inbillar mig att jag ska ha råd att köpa i framtiden. Släpen väger oftast mellan 850 och 1000 kg tomma (boogisläp) och hästen väger knappt 900 kg. Ett släp med totalvikt på 1350 skulle med andra ord vara rätt värdelöst för mig eftersom jag a) skulle vara en risk för mig själv och andra och inte minst min häst på vägen med ett sådant och b) skulle bli av med körkortet eller i vart fall få böter helt i onödan samt c) skulle få problemet att jag inte själv fick köra hem min häst efter att ha blivit stoppad...

Det är väl ändå en fråga med ett rätt givet svar? Givetvis för att man har en häst som behöver ett släp som får lasta rätt mycket.

Jag blir sannolikt tvungen att ha MINST 1990 kg som totalvikt på det släp jag inbillar mig att jag ska ha råd att köpa i framtiden. Släpen väger oftast mellan 850 och 1000 kg tomma (boogisläp) och hästen väger knappt 900 kg. Ett släp med totalvikt på 1350 skulle med andra ord vara rätt värdelöst för mig eftersom jag a) skulle vara en risk för mig själv och andra och inte minst min häst på vägen med ett sådant och b) skulle bli av med körkortet eller i vart fall få böter helt i onödan samt c) skulle få problemet att jag inte själv fick köra hem min häst efter att ha blivit stoppad...

:confused: tjästvikt, 740-880kg, http://www.umeslap.se tekniskdata.

Vad är det för 900kg. elefant du äger :o

Har du behöighet för ett så stor ekipage, bil+slap=?

Ock som jag ALLTID fråga, "kan du häntera en så stro slap??
Mitt råd, åk till försäljer och begär att koppla på ENSOM! den tänk slap.

Volvo V70 får generellt inte dra femtonhindranågontingalls! På B-kort
Stallägaren har en V70 och hon får inte ens hänga på sitt 1400(-nånting) släp.
halv kl

Våran V70 (4-hjulsdrift och automat)
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1280

och andra bilen som är "samma bil" utan kombi ( framhjulsdriven manuell)
S60
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1520

Transporten:
Skattevikt, kg: 1350
Tjänstevikt, kg: 700
Max lastvikt, kg: 650

Senast ändrad:

Har man BE-kort har man ju gått en kurs och lärt sig grundläggande hantering och tankesätt, sedan är det ju mängdträning och vana vid att köra som behövs.

Varför skulle det vara svårare att koppla ett tyngre släp än ett lättare? :confused:
De flesta hästsläp är ju såpass tunga att man inte drar omkring dem för hand hur långt som helst i vilket fall, så backningen lär man ju träna på vad man än har för släp. Eller hur tänker du?

:confused: tjästvikt, 740-880kg, http://www.umeslap.se tekniskdata.

Vad är det för 900kg. elefant du äger :o

Har du behöighet för ett så stor ekipage, bil+slap=?

Ock som jag ALLTID fråga, "kan du häntera en så stro slap??
Mitt råd, åk till försäljer och begär att koppla på ENSOM! den tänk slap.

Fast.....bara för att släpet är viktat till 1990 behöver det inte vara större eller tyngre. Mitt släp har totalvikt 1500 och ENDA skillnaden mot ett 1990 kg släp av samma modell är texten på typskylten. Släpets egenvikt är densamma.

Ifor Williams HB 511 och 510 som är anpassade för stora hästar väger till exempel cirka 1000 kg.

Jag har en liten shirehäst. Han syns på min profilbild.

Varför skulle jag inte kunna dra ett släp med totalvikt på 2000 kg menar du? Det tycker jag är trams faktiskt. Det handlar i huvudsak om hur du kör och vad du har för dragbil. Kan ju säga att när jag körde enkelaxlat släp med kallblodstravare i med min gamla Toyota så körde jag helt lagligt men jag menar att det inte var något särskilt säkert ekipage eftersom bilen nätt och jämnt orkade med i brantare backar etc.

Min Santa Fe får dra 2300 kg om föraren har BE-kort och den har i vart fall dragit kring 2000 kg bara för att testa motorkapaciteten med den bilen och det var helt stabilt och man kände knappt transporten bakom trots snömodd. Nu har jag i dagsläget vare sig transport eller BE-kort (det sistnämnda är på gång dock) och en vacker dag har jag nog råd att skaffa mig en transport också.

Varför skulle jag inte kunna koppla på ett sådant släp? Jag förstår verkligen inte alls hur du menar, jag är en erfaren bilförare och kan både köra framåt och backa med släp - faktum är att jag hellre backar med ett större boogisläp än ett mindre enkelaxlat... och att koppla på släpet är ju inget problem - dessa släp är ju inget man drar omkring för hand utan man får väl backa in bilen på plats helt enkelt.

Förklara vad katten du menar?

Volvo V70 får generellt inte dra femtonhindranågontingalls! På B-kort
Stallägaren har en V70 och hon får inte ens hänga på sitt 1400(-nånting) släp.
Däremot klarar V40 och V50 det. tror dom får dra ca 1480.
Har en 850 som får dra 1500kg samma som vår VW passat.
Det tråkiga är att samma modell men olika år kan ha olika släpvagnsvikter så det är noga att kolla upp varje enskild bil!

De äldre V70:na, de som liknar 850 får dra kring 1500 kg på B-kort.
De nyare modellerna får dra mindre på B-kort.

Men släpet blir ju inte större. Mitt Boj blev inte större när vi vägde upp det.
Många släp väger mer än på pappret samt att det är trevligt att ha lite marginal när man lastar.
Min häst väger 750kg o är ett vanligt halvblod....

Jag har ett Böckman duo som jag har registrerat in på 1500kg men jag kunde fått det registrerat på 1900kg som mest.
Det enda som skiljer är att maxlasten, det är exakt samma släp, inget är ändrat.
Jag kan dra det för hand på hårda ytor, det blir rätt tungt i grus ;)
Hur lätt som helst att köra och backa med.
Förstår inte varför det skulle vara ett problem bara för att släpet är tyngre?!
Kan man köra med släp så kan man och då skaffar man BE-behörighet om man har behov.
Kan man inte köra med släp så kvittar det om det är en hästransport på 1900kg eller att litet flaksläp på 750 det går åt skogen ändå!

Har man BE-kort har man ju gått en kurs och lärt sig grundläggande hantering och tankesätt, sedan är det ju mängdträning och vana vid att köra som behövs.

Varför skulle det vara svårare att koppla ett tyngre släp än ett lättare? :confused:
De flesta hästsläp är ju såpass tunga att man inte drar omkring dem för hand hur långt som helst i vilket fall, så backningen lär man ju träna på vad man än har för släp. Eller hur tänker du?

Tråden handla on B-Kort!
I www.umeslap.se få man den information man behova.

Mitt tillägg är hantering, en del av dom slapp är valdig främ tung som knapp gå att veva, att flyta dom bara lite i sid lägg kan vara strut omjölig.
Hur månge försök ta det för dig att baka prisis rätt med handskär över dragkula?
Hur ofta koppla den allman häst äger sin slap om året?

Jo, men fortfarande...

Tjänstevikten är ju ofta densamma oavsett om släpet är invägt på 1250 kg eller 1990, det är ju samma vagn med olika registrering. Eller menar du att man ska koppla släpet med hästarna i? :o

Backningen får man ju lov att lära sig, och man kan antingen be om hjälp av någon som vinkar och visar eller kliva ur bilen och kolla ofta hur nära släpet man är.

Går veven tungt är det kanske något man kan fixa på just det släpet, där framme ska ju släpen ha liknande tyngd. Kultrycket ska ju vara max 70-90 kg oavsett släpets vikt i övrigt.

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller var du vill komma.

Vårt släp hade totalvikt 1400 kg när vi köpte det. Vi vägde upp det till 2100 kg totalvikt. Men tjänstevikten är fortfarande 840 kg, det är fortfarande inte framtungt (det är ju styrt av kultrycket som inte ska ligga på mer än 70 kg). Balansen förändras ju inte för att släpet får ta mer lastvikt.

Jag kopplar släp mellan 2-5 ggr/vecka, jag backar till, hissar ner och kopplar fast. Jag undviker in i det längsta att flytta för hand, jag är mer rädd om min kropp än så. Varför göra det med mankraft när man kan göra det med bilen?

Front uttlästning, sadle kammer, inreddning, det kan rör sig om en hel del kg. mellan olika slap.

Man för inte räkna med att man ska alltid få hjälp.

For god sake wake up!! B-KORT!!!!!!!!!

Det är inte alla som är lika duktig dom du!

Förstår inte heller..
Jag har kopplat av och på många olika släp med varierande totalvikt, bla mitt 1500kg och lånat 1300 och det är ingen skillnad. Varför skulle man inte klara det själv bara för att släpet är typat högre?

Självklart kan tjänstevikten variera mellan olika typer av släp, men inte så himla mycket ändå.

Boggisläp brukar väl normalt sett väga 700-900 kg, alltså väldigt tunga att dra för hand oavsett om de ligger i den övre eller lägre delen av skalan.

Men nu gällde väl diskussionen huruvida ett släp med 2000 kg totalvikt är tyngre/krångligare/svårare att koppla än ett med 1200 kg?

Och som sagt, har man ingen som kan peka och visa hur man ska backa så kan man ju kliva ur bilen med jämna mellanrum för att se hur nära draget man är? Så gör jag om jag är ensam, och det skäms jag inte över. :cool:

Front uttlästning, sadle kammer, inreddning, det kan rör sig om en hel del kg. mellan olika slap.

Man för inte räkna med att man ska alltid få hjälp.

Hur förklarar du då att det inte är någon skillnad på mitt släp (fronturlastning, sadelkammare) på 1500kg och en kompis på 1300kg UTAN dom sakerna?

Klarar man inte av att koppla på/av släp själv kanske man ska börja fundera på att gå på gym i största allmänhet ;)

Tråden handla on B-Kort!
I www.umeslap.se få man den information man behova.

Mitt tillägg är hantering, en del av dom slapp är valdig främ tung som knapp gå att veva, att flyta dom bara lite i sid lägg kan vara strut omjölig.
Hur månge försök ta det för dig att baka prisis rätt med handskär över dragkula?
Hur ofta koppla den allman häst äger sin slap om året?

Är alltid ensam, backar till bilen till släpet med max ett par cm "felmarginal", behöver aldrig flytta på släpet för att koppla på det och gör det i snitt 2-3 ggr i månaden.

Jag förstår inte heller ditt resonemang och vart du vill komma? Ett släp med tjänstevikt på säg 850kg har ju fortfarande samma tjänstevikt även om totalvikten förändras och blir ju därmed lika lätt/svårt att hantera.

Jag har B-kort. Kopplar mitt släp allt från 2-10 ggr/månad. Backar till på ett försök. Som sagt, det blir inte nödvändigtvis tyngre för att det får lasta mer.

Om du inte fixar att köra hästtransport så är det ju en sak men du har faktiskt en rätt otrevlig ton mot alla som anger att de kan köra med transport på ett bra och säkert sätt här.

Jag beklagar att du tycker att det är så komplicerat. Jag tycker att det är ganska lätt men däremot är jag oerhört medveten om riskerna och kör därför inte med häst mer än jag behöver. Men det kanske vore en idé att gå en BE-kurs så att du fick hjälp med att komma tillrätta med de bekymmer du uppenbarligen har med att köra transport?

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 057
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 655
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix