hjälp med bett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gulliver2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 034
G

gulliver2

behöver ett bett som inte är för skarpt inte för "svagt", nåt som får henne att lyssna på kommandon lite mer, liksom att när man ska stanna ska hon märka av att nåt fins inne i munnen....hjälp mig !!!

Sv: hjälp med bett...

Några råd på vägen:

Lite skarpare bett: Pelham, jaktkandar, rak stång, Hackamore.

Öva halter på röstkommando, tömkör mycket. Rid med sitsen, inte handen.

Ska du ha stång, köp inte delade, de tar ut sig och verkar helt fel. Strunta i Pessoabetten, de är inte riktigt gjorda för att sitta i en hästmun.
Ha smala bett i allt du gör.
Anlita en bra tränare som ser era småfel.

/jenny

vad rider du på för bett nu?
när har du svårt att stanna? (ute, inne vid hoppning etc?)

träna massor av dressyr (halvhalter, övergångar mm) för att få hästen mera lyhörd för dina hjälper.

du har även fått många bra tips av snigelfarmor :)

om du rider på ett tredelat el vanligt delat.
Testa med fasta ringar om du inte vill betsla upp riktigt.

tack för alla svar...jag rider på helt vanligt bett, och jag håller på med mycket markarbete, men när jag sitter upp blir hon så het och liksom pigg så hon har så bråttom fram, vad är då bästa bettet, som är milt för munnen men som ändå ger "respons" elr va man ska säga...

Inget bett är skarpare än handen som håller i det.

mirjada skrev:
Inget bett är skarpare än handen som håller i det.
allvar??det vet jag väl, och jag visste att såna svar skulle komma när ja la upp frågan oxå....jag har ridit i hela mitt liv, för instruktörer, glott på 100-tals filmer, och jag frågar här nu för jag vill ha så många förslag som möjligt, med för och nackdelar med olika bett...min instrultör som jag rider för nu föreslog ett isländskt stångbett, men jag tycker liksom inte att det behövs ett så starkt bett...jag vet att hennes förra ägare red med det bettet, en det vill inte jag göra så därför frågar jag här om olika förslag...jag vet nog att det är i mina händer "styrkan" ligger men hade jag kunnat rida henne i bara grimma hade jag gjort det....tacksam om jag slipper såna kommentarer precis som man är helt pantad...frågade om bett, inte om hur man ska hålla tyglarna...

:) Här i England finns det speciellt utformade bett som heter JP-bett. Dom följer kurvorna i hästens mun bättre, dom är inte lika raka som vanliga bett. Jag hade ett 3delat JP till min häst, och han älskade det!! Jag vet att du kan beställa på rideaway.co.uk
Lycka till:)

sadeln, ryggont, ont överhuvudtaget eller bara ett invant beteende? Om hästen är stark från uppsittning är det nog inte bettet du ska kolla över, men du vet väl själv :)

det kanske är en islandshäst?

De verkar inte särskilt skarpa faktiskt, om man ser på bilder eller på ex Globen, de står ju vågrätt rakt bak och hästen sänker inte huvudet ett jota ändå. Vet inte riktigt alls hur de ska sitta eller användas för de verkar inte göra nån skillnad på hästens huvudhållning. Vad vill man uppnå med en sån "stång".?

Prova ett Billy Allen bett. Det är det bästa jag ridit med. alla hästar jag provat det på tycker om det. 3-delat med fasta ringar, men lederna har begränsad rörlighet så det blir väldigt stabilt i hästens mun samtidigt som du kan påverka de olika sidorna på bettet.
(det är ett westernbett) men fungerar alldeles utmärkt till vanligt dressyrarbete.

Det spelar väl ingen roll om det är en islandshäst eller inte? Är det något bett som kräver en fullt utbildad häst så är det väl en islandsstång :crazy:

Är det så, är det inte så att en fullt utbildad häst går bra på vad som? *retas* /jenny, som inte förstår vitsen med en stång som inte går in i 45 graders vinkeln.

Jo, det har jag väl aldrig sagt nåt om?

Nej, jag har heller inte förstått islandsstångens inverkan fullt ut, men jag menar, eftersom stången så lätt faller igenom, och man inte kan ta ledande tygeltag, så måste det ju vara ett bett för en häst som är fullt utbildad och lyhörd.

det är en islandshäst och hästen är väl nästan fullt utbildad...men jag får inte rikitgt den kontakten jag fått med mina andra som jag bara ridit med vanligt tvådelat bett, så därför bad jag om råd här nu angående ett bett med lite mer kontakt grpp, och eftersom tidigare ägare ridit hästen med isländsk stång så föreslog tränaren detta....men jag har sett så många hästar med detta bett som bara gått o gapat,typ sett ut som dom inte fattar vad dom fått i mun, och så vill inte jag ha det....därför rådfråger jag er här vad ni använder till era hästar...

Ett bett kan aldrig öka kontakten, det är det bara hästens mun som kan. Har du ingen kontakt nu, så kommer du inte få mer kontakt för att du sätter ett skarpare bett i munnen på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?