Hjälp med bitsk ponny

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Cilia86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 705
C

Cilia86

Hej!

Min ponny hugger i luften bl a när man tränsar henne. Hon började med detta för ett par år sedan när vi stod i ett stall med en mindre trevlig dam som ägare.. :( Hur som helst. Har någon tips på hur jag ska få henne att sluta. (Har kollat att hennes tänder är okej så det är inte det)
Är det någon som vet någon bra NH-tränare uppe i norra sverige.. skulle gärna få lite hjälp..

Sv: Hjälp med bitsk ponny

Kan lägga till att detta inte verkar vara en lek för henne.. Hon ser arg som tusan ut... har försökt fundera ut vad som kan vara fel.. men jag behöver hjälp med detta med..

Sv: Hjälp med bitsk ponny

Cilia86 skrev:
Kan lägga till att detta inte verkar vara en lek för henne.. Hon ser arg som tusan ut... har försökt fundera ut vad som kan vara fel.. men jag behöver hjälp med detta med..

Jag fick jättebra tips från folk här på buke för min welsh högg i luften när jag tränade att lyfta benen. Men jag ignorerade henne och sa "nej" bestämt, och nu försöker hon inte ens, och om hon hugger mej är det på grund av att hon inte har respekt och då har vi ett problem att lösa. Nu e vi bästisar, jag kan pyssla med henne, rykta henne, lyfta benen (än så länge inte använt kratsarn så ofta men ibland) och vi går ut och går tillsammans, aldrig blivit biten. Och just det, när jag har henne lös känner hon sig inte lika trängd och då behöver hon inte ta till våld för att försvara sig, kan ju vara det att hästen känner sig trängd helt enkelt och tar till försvar om den står uppbunden. Testa att tränsa henne lös i boxen eller nått då, och mycket beröm, väldigt viktigt. Finns säkert fler som kan ge dej tips här, vissa tycker dock att man skall använda våld tillbaka när hästen hugger men det har inte jag behövt och jag tycker man inte skall markera mer än nödvändigt.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 260
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 221
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka