Hjälp med ett svar på en fråga :D

Twihard

Trådstartare
Hejsan. :D Jag vet inte hur jag ska formulera frågan. Men är bara lite nyfiken över en sak.

Mina kompisar, som kan mer om datorer, har ibland talat om att när någon kommenterar deras bloggar kan de spara den datans, nummer, eller adress eller något.? :D:confused: Vet inte vad det heter, kanske id. Och sedan kanske spara eller se den varje gång den här personen kommenterar. Hm hur ska jag förklara. Jo min kompis sa att någon hade kommenterat hennes blogg, samma inlägg, flera gånger men med olika namn. Men att hon visste det var samma person för de hade samma "nummer/id/ngt annat" på sin dator, så hon kunde alltså se det.

Jag undrar bara om sådant sparas på personers datorer för evigt? Som ex, om jag hade en blogg och någon kommenterade den, skulle dennes id sparas så att jag, om jag någon gång bytte blogg, skulle de se att det var samma person på en annan bloggadress? Eller skulle datorn liksom byta nummer vid varje blogg?

Kanske låter som en dum fråga, men väldigt nyfiken på hur det fungerar. :D Så jag vet i framtiden ifall någon buse skriver något på min hemsida haha :D

Sv: Hjälp med ett svar på en fråga :D

Det låter som ip nummer.
det är fast för varje dator tills internetleverantören ger nytt nummer.
sådant sparas i loggar och en tekniker kan hitta det om bloggaren inte har tillgång till det. (beror ju på vilken blogg lösning man har)

Okej tack för svar. :D Så om jag skulle byta blogg en dag, exempelvis, skulle jag kunna ta med ip-adressen till någon annans dator? Låter lite läskigt haha :D

Det låter som ip nummer.
det är fast för varje dator tills internetleverantören ger nytt nummer.
sådant sparas i loggar och en tekniker kan hitta det om bloggaren inte har tillgång till det. (beror ju på vilken blogg lösning man har)

Helt korrekt så är det IP-numret som menas, men det är inte det fasta för din dator i detta fall, utan för ditt internet, det är två olika IP adresser.

Så denna grej med att IP adressen loggas är mest till om någon missbrukar en tjänst så att man kan kolla upp vem personen är, eventuellt blockera dennas Ip osv.

Så det används mest i rättsmål eller för anmälningar om missbruk av en internettjänst.

För att du själv skall kunna se om det är samma person som kommenterar dina inlägg så krävs det alltså bara att personen skickar sina kommentarer från samma uppkoppling, inte samma dator nödvändigtvis.

Detta blir lite klurigt om personen är tillräckligt kunnig inom nätverksteknik då man kan på vissa sätt förnya sin IP (om man har en fast) så att det skickas ut en ny från modemet, eller att man har en inställning som gör att man får en typ av dynamisk adress, dvs den förnyas varje gång man kopplar upp sig mot internet.

Hoppas detta klarnar upp lite, eller så får jag ge en bättre förklaring :P

Tack för en god förklaring. :D Jag är inte så bra på det där med datorer haha men blev så nyfiken på det där. Inte för att jag själv skulle kunna se sånt mahaha :D

Jo en fråga bara. :) Så de kan skicka in och kolla om det är rätt i rättsmål eller så, eller som du sa. Det är ju cool. ;D

Men sparar de det på sin dator eller får de kolla om ifall samma nätverk missbrukar en tjänst på en annan hemsidasida? Eller har de då denna ip-adress redan sparad? :D Haha krångligt att förklara, sorry hoppas du fatta. Ex. Om jag skulle skriva här två gånger med olika namn, om vi låtsas detta är en gästbok, så kollar de upp att det är jag som skriver båda. Om bukefalos ex skulle byta adress och allting, skapa en ny gästbok, skulle de se att jag var samma som i gamla boken då? :D Haha vet att detta låter lite dumt. :D Men blev så nyfiken på hur sådant där fungerar. :D

Men sparar de det på sin dator eller får de kolla om ifall samma nätverk missbrukar en tjänst på en annan hemsidasida?

såhär är det (jag driver webbhotell och har varit med i dessa svängar innan.)
Rättsfall är väldigt svåra när det gäller internetrelaterat tyvärr.
Men i teori så är det såhär.

Du sitter hemma på telia bredband.
du har ip 1.1.1.55 emellan klockan 14:30 till klockan 16:30 den 10e januari 2011.
Telia sparar att DITT bredbands abonnemang hade detta ipnummer under denna tiden.

klockan 15:30 går du till bukefalos och bryter dig in i deras server/site/databas eller gör något annat olagligt.

På bukefalos hemsida/server så sparas det att klockan 15:30 var ip 1.1.1.55 inne och gjorde ditten och datten.

Bukefalos ringer polisen och gör en anmälan.
De ger en kopia på denna bevisning till polisen.
Polisen kontaktar telia och telia kan då ge polisen information om att DITT abonnemang hade detta ip nummer under tiden som detta brott gjordes.

Det är i teori. sedan om man är duktig så kan man fula sig och gömma sig på många vis.

Men det är så man kan ibland se att det är samma person som skriver i bloggen som olika personer.

Hoppas detta inte var för invecklat men jag försökte iallafall :D.

Tack för den intressanta informationen. :D Det var mycket lärorikt att läsa. :D Har alltid undrat över hur det där gått till. ;D Nu fick jag veta lite bättre. Men det är ju bra att de kan se sådant, i så fall. Tycker jag. :D Ger ju polisen en lite större chans att ta fast någon olaglig fuling på nätet haha. ;D

Tack för svar. Som sagt mycket intressant :D

Yep, jobbar som IT tech, så jag var lite inne på detta, och jag håller med i denna förklaring ^^

Åh okej. :D Aa, jag skulle aldrig klara av något sådant invecklat haha, men desto tacksammare att det finns andra som jobbar med sådant här, som du. ;D

Åh okej. :D Aa, jag skulle aldrig klara av något sådant invecklat haha, men desto tacksammare att det finns andra som jobbar med sådant här, som du. ;D

för det första tror jag nästan alla KAN lära sig det faktiskt.
Men om man inte har det minsta lilla intresset för något i branschen så blir ju allt genast mycket svårare (tråkigt :P).

Sedan är jag ganska säker på att du kan sådant som vi tekniknördar inte kan.
För egen del är jag inte alls duktig på hästar :P.
Dock tycker jag det är intressant :).
Min kunskap slutar vid att rensa boxar :D.

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 142
Senast: Milosari
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 169
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Minska antalet fästingar på katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?