Hjälp med Excel, jag fattar noll!

sthu

Trådstartare
Excel och jag har aldrig varit direkt bästa vänner, och nu när jag behöver det som mest har det bestämt sig för att absolut inte läsa mina tankar :angel:

I höstas satte jag hästen på bantning, och eftersom jag gillar att hålla koll och föra statistik lyckades pojkvännen övertala mig att lämna lösbladssystemet och testa Excel. Han hade lärt sig en jättebra grej, sa han, så man kunde hålla koll på viktminskning, energiintag och träningsform samtidigt som man jämförde vilken metod som var effektivast.
Just då mindes han inte hur man gjorde, bara att det krävdes lite siffror först. Så jag började skriva ner allt, hur mycket energi och protein hästen fick i sig, hur mycket han var ute, hur mycket motion och hur motionen kom till uttryck samt vikten.
Nu har pojkfan givetvis glömt bort att han någonsin vetat hur man gör. Och jag sitter här med en massa siffror (sammanfattningar av varje vecka i ett halvårs tid) och brinner av längtan att göra en sammanställning och utvärdera bantnigskuren!

Men Excel tycker inte om mig, och jag gillar inte Excel!
Finns det någon söt liten männska därute som vet hur jag ska göra denna enorma sammanställning på ett överskådligt vis?

Det borde egentligen inte vara så svårt, men jag vet ändå inte hur ajg ska göra det i excel. Jag kan nog få ihop något snyggt på vanligt rutat papper, men det är ju inte så lätt att fylla i löpande info utan att behöver rita om allt varje gång..

Hjääälp!!

Sv: Hjälp med Excel, jag fattar noll!

Du kan inte scanna in det du gjort och visa, så man vet hur du vill ha det? Så man får lite mer att gå på så att säga.

Kan du förklara vad det är du vill få ut? Är det ett diagram av något slag du vill rita? Hur vill du då rita det? Gör som ovanstående redan föreslagit och rita på ett papper, i paint eller liknande ett exempel på hur du skulle vilja att det såg ut ungefär. Det är normalt sett ganska lätt att rita enkla diagram i excel, så får vi bara klart för oss vad du vill rita ska vi nog kunna hjälpa dig!

Jag ska försöka förklara.

Jag vill på något sätt sammanställa hur vikten påverkas av foderstatens innehåll av framförallt energi, motion (eventuellt motionsform) och daglig utevistelse (oberoende av varandra helst).
Har inte funderat så mycket på hur, men ett slags linjediagram vore väl det mest överskådliga.

Problemet ligger nog i att få in alla värden jag vill ha, på ett smidigt sätt. Det räcker ju inte ed en x-axel för att få med allt :crazy:
Gah, nu vet jag inte längre hur jag hade tänkt från början!

Tja, du kan ju ta flera linjer i ett diagram. Du kan ha tiden på x-axeln och rita en linje som visar hur vikten varierat under den tiden, en linje för hur proteinintaget varierat, en för hur energiintaget varierat och en för hur många minuter du longerat hästen per dag. Exempelvis. Skulle det vara tydligt nog?

Hur får jag in det i Excel sen? Där kan jag bara lägga in två värden??

Du gör en tabell som ser ut typ så här:

Kod:
[B]Datum       SMRP    Energi    Minuter longering[/B]
2007-01-21  270g    40MJ      22
2007-01-22  271g    40MJ      22

Sen markerar du alla kolumnerna med början på 'Datum'-cellen. Sen väljer du linjediagram och att datumkolumnen ska utgöra x-axeln och att första raden är titeln. Sen får du automatiskt alla linjediagram uppritade. :)

I Excel 2007 behöver man bara markera kolumnerna ovan och välja "linjediagram" så ritar den allt automatiskt utan att man behöver ändra något, för övrigt.

fast det visar ju inte hur vikten är beroende av energi, smbrp, motion och utevistelse över tiden? Eller? Jag är inte riktigt vaken tror jag..
Jag ska testa, återkommer när jag slutit fred med Excell :D

Jag tror ajg har fått lite ordning på det nu, men en annan grej jag kom på när jag satt och testade..
Det blir ju inte speciellt lätt att se vad det är för värden på det olika punkterna, för om alla värden utgår från samma axel måste den sträcka sig från runt 10 till 500..? Nej det här blev inte så bra som jag tänkte mig :p
Jag ska kasta mig över det igen till helgen, när jag har mer tid. Nu kallar jobbet!

Nej, nu blev det nästan bra! Jag och excel, jag säger då det.. :D Inte begriper jag att att finns olika layouter på diagrammen :angel:

Jag tackar så mycket för hjälpen, och lär återkomma om någon minut haha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka