Hjälp med Hästtransport snarast !! UMEB60, MUSTANG lr HENRA CONTESSA XL

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare briana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 8 273
B

briana

Ska köpa släp och velar mellan ett begagnat UMEB60 -04 eller ett nytt henra contessa eller ett begagnat mustang.. Ska bestämma mig idag men fy vad svårt det är. Har en stor häst på 174. Mustangsläpet är jättefint men dom är låga..bara 218. Dom kör med att hästarna har mer utrymme framför bommen och därför sänker huvet...Stämmer det ? Pris 80 000 för en 04. Umesläpet verkar super, bra om plats framför hästen, rejäl sadelkammare. Pris 80000 i toppskick. Henra kostar 84000 nytt men då har du en värdeminsknng om du säljer det om ett halvår. Viktigt är att det är bra ventilation och att han åker bra. Han har börjat leva rövare i star safir som han åker i ny. Trångt och dålig ventilation. Köper släp endast för att se om han blir bättre att transportera. Han ska ju kvalas til falsterbo så det vill ju till att han kommer utvilad till tävlingsplatserna.

NÅN som kan tipsa snarast !!??:confused:

Sv: Hjälp med Hästtransport snarast !! UMEB60, MUSTANG lr HENRA CONTESSA XL

Kan inte uttala mig speciellt om Henra och mustang men jag har hört av folk jag litar på vad gäller tekniska prylar att UME ska vara exeptionellt bra kvalitetsmässigt. Jag hade nog satsat på det. Bra andrahandsvärde, svensktillverkat, isolerat, samverkande boogi etc. Låter dessutom som att det är ett bra pris, nytt utan någon extrautrustning kostar ett B60 114 000 kr.

Jag kan tipsa om Umesläpet! Jag har ett sto på 176 cm och hon får bra med plats, jag har enbart haft umesläp och jag har aldrig varit annat än nöjd med dem! Underbart bra kvalitet, bra tekniska lösningar och stora hästar får jättebra med plats! Rekommenderar varmt Umesläpet. En till sak som är bra är att de är lätta och välisolerade. Det blir inte alls lika varmt i ett umesläp som i andra släp, ett annat plus är ju att det är "riktig" boogie också.

Röstar rent spontant på Ume :love: En hästägares dröm ;) Har du råd med en sån så slå till!

Jag har ett Henra Contessa XL sen några månader tillbaka och min jättehäst på 177cm åker utmärkt i det. Jag var inne på mustang men eftersom de är så mycket lägre så blev det ej de.

Tveklöst Ume med de alternativen du har!
Det är en suveränt bra släpoch dessutom svensk och gjord för våra förhållanden!

Har ett UME B60 o det är helt underbart! Har också en stor på 173 o lång o hon får plats mkt bra därinne. Ventilationen skulle jag säga att den inte är bättre än andra släp, men den är inte dålig.

Vi ska oxå skaffa nytt släp, och det står nu mellan UME B50 och Henra contessa XL. Men jag tror faktiskt att det blir ett UME :love: Riktigt rymmliga och stadigt byggda för svenska klimat!

Vad blev det?

Vilket släp blev det?

Jag har ett Henra Contessa XL och är supernöjd!!

Visste inte att contessa Xl var så pass "vanliga"
jag har precis fått uoo ögonen för det och älskar det!:love:

Hoppas det blev ett ume! ;)

KL
synd bara att ume är så fula, dom borde uppdatera designen lite tycker jag... :p

Köp en transport med bra ventilation. Skulle frakta hem min häst från en träning en varm sommardag i ett boj-släp och när han kom fram var han dygnsur. Bra ventilation är A och O för att hästen ska trivas.

När jag köper släp blir det med extra ventilation

Det är faktiskt Bojs enda svaghet som jag ser det. På sommaren finns där inte mkt ventilation mer än takluckan vilket kan bli för lite i värmen. Har faktiskt vänjt min häst till att åka med öppen överlucka bak!
Annars jättenöjd med Boj!

Mustang har alltid varit min drömtransport. :love: Tyvärr så är dom så dyra och det finns ingen begagnad marknad på dom heller :mad:

jag har sett begagnade på marknaden, bara att hålla ögonen öppna ;) Nu handlar inte det här om nån av det här transporterna, men såg idag på tävlingen, en som hade ett Richardsson släp där hästarna stog baklänges, såg helt ok ut. Jag skulle helst villja att hästarna åker baklänges i nästa transport som det blir.

jag köpte mej ett henra contessa xl för över ett år sedan. jag är fortfarande jättenöjd, inget som krånglar! dessutom står hästarna kanon och ventilationen är exeptionell. och du kan köra stooora hästar...

ume var mitt andrahandsval pga priset... "mitt" utförande skulle gå på nästan 120 000 kr medans henran landade på ca 95 000 kr.

mustang tycker jag däremot inte alls om, mkt snack och lite verkstad. ventilationen är kass, det ligger inte särskilt bra efter bilen och vissa detaljer har taskig kvalité. fast det släpet jag har erfarenhet av kan ju vara ett måndagsex.

Kul att höra något om Mustang, det är ett av de (få) släp vi inte utvärderat särskilt djupt (mannen tyckte det var för fult för att ens överväga att köpa).

Det jag har noterat om Mustang är att det är gott om utrymme framför bommen (sadelkammaren) och att det är en oerhört hög transport.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha ett släp med boogie bra fjädring, bra ventilation och inbyggd sadelkammare. Funderar på att köpa en begagnade Henra...
Svar
0
· Visningar
1 549
Senast: MiniJojsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur