Hjälp med igångsättning.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Hannzo_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 773
H

_Hannzo_

Vet inte vart jag ska lägga tråden, så prövar här.

Sätter just nu igång ponnyn efter 3 månaders vila.

Har skrittat henne i 3½ vecka nu så vi har försökt oss på att trava kortare sträckor.
MEN vi/jag har fått problem. Ponnyn i fråga är 14 år, men har stått p.g.a tidsbrist.

När vi försöker trava så flyger hon bara upp i luften o reser sig, kastar sig framåt m.m

Sist ställde hon sig rakt upp.

Longerade idag för att se om hon gjorde likadant, vilket hon gjorde.

Tips?

Hon har aldrig stegrat sig förut vad jag vet.

Hjälp mig:crazy:

Sv: Hjälp med igångsättning.

det kan ju finnas fler orsaker...
kan du avgöra på henne om det är av vällust eller obehag hon gör så? Lättast är att se i hästen ögon när du ger kommando för trav och hon reser sig...

har du något ridhus/ridvolt som du kan släppa henne lös? Hon kanske bara har massor med överskottsenergi?

Jo, vi har ridhus & paddock.

Jag TROR att det bara är at vällust och inte att hon har ont. Första gången jagskulle prova trava var på en stor åker, så inte konstigt att hon blev "galen". Då "hoppade" hon fram. reste sig o kastade sig framåt. Efter det så blev de bara skritt o hon gick jättesnällt.
Sen igår provade jag trava i ridhuset. Vissa gånger går hon jättesnällt. Men sen helt plötsligt går hon upp i luften.
Man får sitta o hålla i henne helatiden annars rusar hon bara. Så då går hon upp istället.

Men hon var likadan idag när jag longerade, & då såg jag bara bus i ögonen, inte att det gjorde ont. Reste sig minst 15 gånger under den korta longeringen..

Så vida det inte är obehag kan det ju mycket väl vara överskottsenergi.
Hur mycket foder har hon fått när nu när hon har stått? Man måste vara väldigt försiktig när hästen vilar, så det inte får för mycket foder (vilket lätt kan leda till korsföramning och svullna leder OCH kraftig överskottsenergi). Att raskt öka takten på fodret efter en vila är inte heller särskilt bra, då de kan få kolik, och som jag uttrycker det "få en slint i huvudet". Minska lite på kraftfodret nu i början när du inte anstränger henne så hårt.

lite äldre hästar har svårare att bygga upp muskler efter en vila, så tänk på att ta det riktigt lugnt. Det är bra att du skrittat så pass länge som du gjort. Vad för sorts arbete har utfört?
Mest dressyrridning, eller mycket i skogen också? det är jättebra att klättra runt i skogen för att få upp hästens grundkondition och bygga muskler.
Kan det vara så att hon kan få ont i någonstans när traven kommer? Kanske hon inte byggt ordentligt med muskler för att orka?!
Hjälper det om du longerar henne en stund innan du rider, så hon får busa av sig lite?
Hoppas det löser sig :banana:

Tack för ditt svar. Det har i stortsett bara varit uteridning i skog och mark. 2 gånger har jag skrittat i ridhus.
Ponnyns ägare ska ta ut någon snart som får kolla igenom henne, så hon inte har ont. Vi har även dragit ner på kraftfodret.
Men om hon inte har ONT. & det bara är överskottsenergi, hur skall jag då gå tillväga?

Varför har hästen vilat?
Är det på grund av skada?

jag har ett sto som är väldigt piggt av sig, hon älskar att fara fram fort och med jämna mellanrum låter jag henne sticka iväg i galopp på lång tygel. Speciellt om jag inte ridit på en vecka så är hon alltid pigg och vill springa, om jag då låter henne göra det så slipper vi bråk och hästen blir mycket revligare resten av ridturen och kommande ridturer. Men det förutsätter ju att man har ett bra ställe att vara på, en väg utan risk för möte eller en sommarhage kanske? Sommarhagarna är toppen att rida i på vintern, man är på inhägnat område och åtminstone här hos mig är det så mycket snö och fruset i backen så det är ingen risk att man rider sönder marken.

jag har en till teori.
jag har ett fullblod som gärna stegrade sig när jag red, men när jag kom på varför så blev våra ridturer mycket trevligare. Anledningen var att hon inte orkade göra det jag bad om.
När vi red på en åker och det var mycket snö så orkade hon inte lika mycket som vanligt. Red jag på banan och hon inte fick skrittpauser mellan övningarna så orkade hon inte det heller.

Ta bara reda på orsaken så har du lösningen själv!

Pröva att longera henne en stund innan ridning, så hon får busa av sig lite, och mjuka upp sig.
Kanske kräver du för mycket av henne nu i början? Det är ju inte säkert hon har hunnit bygga upp muskler och kondition, som gör att hon klarar det du ber henne om.
Vissa hstar blir sega i såna här situationer, andra springer, och vissa reser sig. Det finns många olika "symptom" på det.

Nu kommer jag få massor av arga stoägare på mig. men jag har den erfarenheten att ston är mer griniga än valacker. Kanske hon testar dig?! Har hon vilat i tre månader, är det ju inte så konstigt om man börjar testa igen.
Hur länge har du skött om henne?

Jag hade nog börjat att leda henne i träns, bli uppmärksam på dig. Gå de vägar ni brukar rida, och träna på halter igångsättningar osv. Så hon får förtroende och lyssnar på dina signaler.
Är hon inkörd? Prova i så fall att tömköra henne. det brukar både häst och ryttare tycka är jättekul, och du ser hur hon rör sig och har lätttare att inverka än om du longerar. du kan träna upp henne från grunden, och stör henne inte på ryggen, om hon inte orkar bära dig.
Jag är inte så erfaren av det här, utan går mest på känsla.
Men det viktigaste när hon stegrar sig med dig på, är att få henne att gå framåt. Då har hon inte så stor chans att stanna och resa sig.
vet inte om jag är så mycket till hjälp, har ju inte vart i samma sits. men gå på din känsla, det brukar jag göra i såna här situationer.
Lycka till, och hoppas att hon inte har jätteont!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III