Hjälp med lädergrimma!

Novelette

Trådstartare
Snart ska pållen lastas och jag vill ha en lädergrimma eftersom det ju går sönder om det skulle hända något vilket inte en nylongrimma gör.

Det jag letar efter är en lite tunnare variant av grimma...lite typ såna som araber har till shower...fast det behöver ju inte vara så extremt.

Nån som vet var man kan hitta sådana? Helst på nätet då jag vill kunna sitta o jämföra priser o så...*snål* :smirk:

Sv: Hjälp med lädergrimma!

Kom igen! Ingen???

Vart köper man såna där showgrimmor till araber då?

Jag har aldrig förstått den här inställningen att man VILL att grimman ska gå sönder "om det händer något". I vilket läge är det en fördel att grimman går sönder?

Kraschar man med släpet (värsta scenariot) vill man absolut inte att hästen ska vara lös och okontrollerbar. Om den fastnar har man varit klantig vid fastsättning/inventering av hästfarliga artiklar i släpet. Om hästen är orolig vill man inte att den ska komma lös (och kanske komma ur släpet).

Jag är faktiskt av den fasta övertygelsen att om jag sätter fast hästen vill jag att den ska förbli fast till jag aktivt väljer att lösa den (genom panikhake, panikutlösning av bommar etc).

I vilket läge vill du att hästen själv ska få bestämma om den ska sitta fast eller vara lös?

När min häst slängde sig bakåt (lädergrimma och transportgrimskaft i läder med panikhake) så var det inte lädret som gick sönder utan panikhaken.

Min första tanke var att det var fästet i väggen som lossnat så att det blivit ett hål i den nya fina 75 000kr transporten som jag lånat av en kompis :eek: :crazy:

Tack och lov var det nu inte så.

Kolla med tex börjes eller hööks på nätet. Du kan ju också kolla om det finns någon som säljer beg här på buke. :idea:

Ett tips om du har ett gammalt eller ett träns som du är orädd om, det kan du ju göra om till en grimma och så är det ju läder då :banana: .

Ojdå!
Jag har alltid fått höra att lädergrimmor bör man ha i transport och i hage(fast min är "naken" i hagen så det har inte behövts) just för att det går sönder lättare om de skulle fastna..

min häst kastade sig ut.. grimman gick sönder och panikhaken löstes aldrig ut.. vill hällre att min grimma sak gå sönder än att ha en hängd häst..

jag köpte en skit grimma på HORSE LIFE i upplandsväsby.. den gick sönder iaf (tur det!!) så den rekomderar jag varmt

Det som brukar gå sönder, enligt min erfarenhet, är inte själva remmarna vare sig det är läder eller nylon, dyrt eller billigt utan metallringarna. De flesta grimmor jag har sett har mer eller mindre ¨ljusstakamässing¨ i allt som är metall och bestämmer sig en häst på allvar för att nu går jag då gör de det. ;)

Lovisaleonora_ skrev:
Jag har aldrig förstått den här inställningen att man VILL att grimman ska gå sönder "om det händer något". I vilket läge är det en fördel att grimman går sönder?

som jag har förstått det så är anledningen att nylongrimmor ger brännskador på hästen eftersom den inte lossnar utan bara skaver, jag tror det kan ge mindre panik också om det inte behöver känan att det sitter fast.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 425
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 203
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur