Hjälp med mobiltelefon från USA.

Livssituation

Trådstartare
Flyttade till USA för tre veckor sen. Köpte en mobil från alltel för ungefär två veckor sen och frågade då om man kunde fixa så man kunde få internationell grej på sms så man kunde skicka sms till Sverige för en billig peng. Självklart sa dem.

Grejen är att det inte funkar :confused: Har testat att skicka med både ''vanligt'' nummer och med +46 framför men det kommer fortfarande inte fram. Gick tillbaka till butiken men de hade inte heller någon aning och sa jag skulle kolla internet. Men hittar inget :mad: Har ingen lust att betala 50$ i månaden när jag knappt använder telefonen annars. Det var ju för jag skulle kunna skicka sms till Sverige som jag köpte den.

Någon som bor i USA eller som är haj på sådant här som kan hjälpa mig?

Sv: Hjälp med mobiltelefon från USA.

Borde gå om du slår: 00467xxxxxxxx

Första nollan i 07-numret ska ju inte vara med. Funkar det inte så skulle jag kolla med nätoperatören och tfntillverkaren vad som kan vara fel och om det ändå inte funkar så skulle jag klaga som f*n tills vad det än är för problem är fixat/löst :devil:

Hittade detta på ett annat fora:

I USA så är deras riksprefix 1. I Sverige är vårt riksprefix 0. Stockholm t ex har tekniskt sett 8 som riktnummer, Göteborg har 31. För att nå ett annat riktnummer område slår man först 0, sedan 8, 31, 40 etc, men vi skriver alltid ihop detta till 08, 031, 0705, etc.

På samma sett är det i USA, men man anger oftast nummer utan riksprefix. Bor man i riktnummerområde 222, så skriver de oftast att de har nummer 222-3456789. MEN, skall man ringa detta "long distance", så måste man slå 1-222-3456789. Detta vet alla amerikaner, och när de skriver numret till en utlänning så lägger de till sitt riksprefix (för de vet att man i vilket fall inte bor i samma riktnummer...

Som tur är, så har de också samma landsnummer, dvs 1. Så när man tar bort riksprefix, och lägger till landsnummer så blir det - samma sak!

Exakt likadant gör vi ju i Sverige, från utlandet ringer man + (00 eller annat utlandsprefix) 46 (för Sverige) 8 (just det, ingen nolla) och abonnentnummer.

Till USA slår man då + 1 222-3456789

Det finns inga area codes som börjar med 1, så det kan aldrig bli + 11.........

Om man VET att man har ett mobilnummer, så kan man prova att skicka till +1-234-osv. Det är dock inte säker att det fungerar,, eller så fungerar det men man får inget mottagningskvitto, allt beroende på vilken operatör som mottagaren har. Det fungerar numera till de flesta GSM-nät i USA (AT&T, T-Mobile t ex)

För att man skall kunna skicka sms till en uländsk operatör från usa, behöver den operatören man använder dig av ett så kallat "Interworkingavtal" med det land man försöker skicka till.
Kolla med den operatören du har.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med mobiltelefon från USA.

Tack så mycket för hjälpen!
Vet dock inte om det funkar ännu men ska testa imorgon :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: IngelaH
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 273
Senast: Moa092
·
Äldre Snart är det ju jul, och jag ska köpa en ny mobiltelefon till mamma i år, har jag bestämt mig för. Bara det att jag inte har den... 2
Svar
21
· Visningar
2 654
Senast: Alexandra_W
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka