Hjälp med schabrak!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare becca16
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 889
B

becca16

finns tråd med att sy :angel: men det är ju så himla rörigt att man inte hittar något,
det jag vill veta är hur man syr ett schabrak..

har man två delar och syr i hop det på mitten eller ska det gå från "ena sidan till den andra" (om det är någon som förstår vad jag menar). :confused:

så undrar jag även vad man ska använda sig av för tyg. och om man ska ha någon stoppning av något slag,?!:eek:

Sv: Hjälp med schabrak!

Tror det är enklast att göra fyra delar och sy ihop i mitten och i kanterna, alltså en del för ovan- och undersida på varje sida. Beroende på vad man vill ha för form. Vill man ha det lite uppskuret för manken så, annars blir det ju helt platt och lätt för att lägga sig ner på manken.
Fodring emellan är ett måste, annars blir det väldigt sladdrigt. Om man inte använder något material som redan är tjockt t ex filt.
Brukar finnas att få tag på *vaddetnuheter* foder som funkar bra att sy i, nästan som fluffig filt (ursäkta luddig förklaring, har ingen aning om vad det kallas) som foder. Har man FÖR tjockt blir det jobbigt att sy i.
Sen dom där ränderna/rutorna på schabraket eller vojlocken är ett måste! För att få lite struktur på det. Att man syr ränder eller rutor över alltihop.
Glöm inte fästen om inte materialet redan är väldigt bra friktionsmässigt! :p Nylonremmar kan man använda, fast man får tänka på att det är rätt krävande för en symaskin, ajaj för nålarna! Man kan såklart sy för hand men det är också rätt jobbigt genom nylonband.

Rent allmänt skulle jag undvika alltför glansiga/glatta material, typ satin och liknande. Så fästande som möjligt helt enkelt så man slipper att sadeln glider.

Finns nog de som är mycket bättre än mig på sånt här, jag har sytt ett stycke vojlock och ett hundtäcke, så det är inte mycket att skryta med! :p Men lite tankar om det hela iaf.

Jag köpte ett typ på ik*a och sedan mätte jag storleken på ett schabrak på h**ks.
Sedan vek jag tyget så det blev rakt och snyggt(jag klippte det som en rektangel) sedan klippte jag till fleece som undersida och syddeihop det sedan för att det inte skulle glida omkring så sydde jag 3 raka strec rakt över schabraket llängst nere.
sedan gjorde jag kant band av samma tyg och sedan "sadelgjordesgrejjer":rofl: av samma typ och hedde på.

kanske väääldigt svår fattat men jaja

nja fatta inte riktigt:confused: haha men kanske;) inga bilder för att underläta det hela? :angel:

jag tänkte ha ett fleece tyg på övansidan och kanske en frottehanduk underst och sedaan ett par gamla jeans i mitten? trot ni att de skulle gå?:)

jag tänkte ha ett fleece tyg på övansidan och kanske en frottehanduk underst och sedaan ett par gamla jeans i mitten? trot ni att de skulle gå?:)

Gamla jeans i mitten.? Låter... knöligt?

Tänk på att frottéhanduken kan vara lite svår att få till jämn, de har en tendens att töja sig... vilket kan bli knas när man syr. Men hellre något åt det hållet som foder än jeanstyg! Eller fleece som foder för den delen, 3-4 lager fleece (ovan- och undersida + två lager som foder) skulle kanske funka på ett schabrak.

När jag sydde mitt schabrak i höstas så gjorde jag på detta sätt:
Jag köpte typ skumgummi, på en tygaffär. Om du berättar vad du ska sy så fattar dom vad du menar! Jag klippte ut 4st tyg bitar. Klippte ut skumgummit i 2 delar lika stora som tygbitarna. Jag sydde ihop 2st tygbitar och ett skumgummi,
sen gjorde jag lika dant med den andra sidan. Sen sydde jag ihop dom!

i.jpg

Hoppas ni fattar

Jag sydde ihop 2st tygbitar och ett skumgummi

alltså sydde du ihop två tygbitar och la i skummgummit i?
blir d nte ett litet mellanrum mellan de två skumgummibitarna då? eller funkade det? och måste inte skumgummin vara lite mindre än tyget annars når de väll inte riktigt runt om man ska säga så en när man ska sy ihop båda bitarna sen om du förstår vad jag menar?:angel: annars tycker jag du förklarade bra!!

Lite tips :idea:
Du behöver övertyg, undertyg och mellanfoder.
Övertyget behöver vara rätt stadigt, typ kraftig bomullsväv, jeanstyg, bomulssammet eller liknande, annars kommer schabraket bli sladdrigt och vecka sig under sadeln. Mellanfodret ska vara tjockt och mjukt, typ polyestervadd som man har i täcken (finns på metervara i tygaffärer)
Undertyget ska vara stadigt men mjukt mot hästen, tex bomulsflanell.

Klipp till efter ett köpt schabrak, två likadana delar av alla tre lagren.

Jag klippte ut 4st tyg bitar. Klippte ut skumgummit i 2 delar lika stora som tygbitarna. Jag sydde ihop 2st tygbitar och ett skumgummi,
sen gjorde jag lika dant med den andra sidan. Sen sydde jag ihop dom!

blir det inte en knöligt eller glipa mellan skumgummit? :confused:

blir det inte en knöligt eller glipa mellan skumgummit? :confused:

Nej, det är därför man helst ska sy dessa "ränder" eller rutmönster över alltihop, för att få skumgummit ligga stadigt.
Man får se till att (helst stryka tyget) det är plant och sitter ihop ordentligt med nålar när man syr.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 823
Senast: 13579vas
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka