Hjälp med Steam!

sicx

Trådstartare
Hej!

Är det någon här som är lite steam-kunnig och skulle kunna hjälpa mig?
Mitt funkar inte som det ska, tycker jag.

Det handlar om att lägga in icke-steam spel och att dessa då ska kunna spelas utan skiva. Men när jag lägger in spel på min så står det bara "Genväg - Klar" där det snarare skulle stått "100% - Klar" Det blir alltså bara en genväg och går inte att använda utan skiva.

Någon som vet varför? Är det så att alla spel inte funkar att lägga in där?

Men ett spel man till och med kan köpa genom steam (Call of duty4 Modern Warfare i det här fallet), borde ju gå att slänga in där även om det inte är köpt genom steam?

Jag har testat en hel del spel, iofs dom flesta från EA och activision: the sims 3, C&C, Crysis osv. Alla hamnar som genväg?

En kompis till mig funkar det utmärkt för, men så har han iofs köpt just COD genom steam, men har även lagt in Fear 2 utan problem och spelar det genom steam..

Hjälp?

Sv: Hjälp med Steam!

Det är så det fungerar. Den funktionen för att lägga till övriga spel är endast för att lägga till en genväg till listan, för att kunna ha alla spel samlade där.

Tänk själv vad det skulle innebära om steam-klienten gjorde så att spelet gick att köra utan skiva: plötsligt har steam åsidosatt kopieringsskyddet!

Just därför är det väl mest användbart för spel som inte kräver skiva. Det finns även ett fåtal spel där man kan aktivera sin kopia köpt utanför steam så att man faktiskt får tillgång till steam-versionen, men det är en helt annan sak.

Jo självklart. Men Hur kommer det sig att jag då inte kan slänga in ett spel som finns att köpa hos steam redan ? Då borde det ju kvitta om jag köpt det i butik istället?

Eller som då min kompis som har jag vet inte exakt vilka spel det är, men jag kommer ihåg Fear2 iallafall, som han köpt i butik och sen bara lagt till i steam och tjoff så behöver han inte skiva till det. Då är det så att vissa spel funkar att göra så med, andra inte? Har det med tillverkaren att göra eller vad är det för skillnad?

Det är utvecklaren och steam som avgör huruvida det går. Den version man köper på skiva och den man köper via steam är (oftast) inte samma utan skiljer sig när det kommer till kopieringsskydd. Det är därför en cd-key som är till ett köpt butiksexemplar inte går att använda för att bara skriva in och ladda ner steam-versionen.

I några fall har utvecklaren gjort så att det går att använda samma nyckel till båda, och i ytterligare andra fall har steam och utvecklaren tillsammans ordnat så att de andra nycklarna kan låsa upp en steam-version.

I det fall det går är det dock inte funktionen "Add a non-Steam game to My Games list..." du ska använda, utan "Activate a product on Steam...".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the... 40 41 42
Svar
824
· Visningar
39 289
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 035
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 300
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka