Grimm - Ulvlek!

då måste det ju nästan vara så att rollen/sidan inte blir känd i första käket/lynchen för att det inte ska ge för mycket sas?
Jag vet inte, det var en tanke från Myrten och mig veterligen inte så detaljerad ännu :) Hon läste den här leken så hon kanske kommer in och kommenterar själv.
 
Tack för en jättekul lek! Jag tyckte det var suveränt att det inte fanns så mycket info, leken blev mycket roligare då.

Men ni borde ha lyssnat mer på mig. Jag sa ju att ingen blivit sida och att cirkus var ond. :cautious::p:laugh::love:
 
Jag skulle faktiskt vilja ta upp det här problemet, att det i princip alltid är samma deltagare som blir uppätna/lynchade dag 1. Jag vet att det förekommit tidigare också, främst i lynchning att om man skriver något "klantigt" så blir man ett lätt offer för att lynchas. Men jag undrar om det även blivit vanligare? @Myrten sa till mig att hon gett upp lekarna för att hon alltid blir uppäten tidigt, och du funderar nu på att sluta/ta en paus, av samma anledning. Med andra ord tycker jag att detta är ett problem värt att belysas, eftersom folk uppenbarligen tappar intresset för lekarna och slutar vara med.
Men är inte det mer en känsla än faktum? Det går liksom inte att sia @cirkus , @LenaH , @quarter4ever , @Myrten och @Mammas första natten, lika lite som det går att käka dem alla första natten. För egen del känns det som om det har blivit lite lättare att åtminstone överleva lite längre, tidigare åkte jag nästan alltid i första lynchen eftersom "snurrfian alltid är så förvirrad" Det hade liksom blivit okej att rösta ut mig... :meh: Då tänkte jag nästan ge upp ett tag men helt plötsligt så har jag varit med till slutet i nästan varenda lek.
Så jag förstår att det kan kännas lite motigt, speciellt ur sin egen synvinkel när man upplever att "allt drabbar bara mig" men om man tar ett steg tillbaka så kanske man kan se att så inte är fallet, åtminstone inte i varje lek ;)

Sen tyckte jag också att det var kul med en lek utan så mycket info, även om jag ibland blev lite frustrerad av att inte "veta" vem jag kunde lita på. ;)
 
Jag gissar att både jag och @Habina hade rätt roligt åt era teorier om vem hon kunde ha siat. Hon siade ingen; missade första dagen, och jag trodde det var mitt fel som inte skrivit ut när hon fick sia, så jag kompenserade henne med att få sia andra natten. Men då tog ulvarna henne istället :p

Ja, det var komiskt att se allas teorier om vem jag siat... ;)

Tack för en rolig lek att följa på sidan av. Är INTE nöjd med min prestation, hann se att jag var siarlärling innan jag åkte till skogarna utan täckning (...) och insåg för sent att jag kanske hade en viktig roll. :o

Stort grattis till onda som prickade rätt direkt. Valde ni att käka mig för att jag skulle åka bort?

Uppsala är fantastiskt btw. :love:
 
Ja, det var komiskt att se allas teorier om vem jag siat... ;)

Tack för en rolig lek att följa på sidan av. Är INTE nöjd med min prestation, hann se att jag var siarlärling innan jag åkte till skogarna utan täckning (...) och insåg för sent att jag kanske hade en viktig roll. :o

Stort grattis till onda som prickade rätt direkt. Valde ni att käka mig för att jag skulle åka bort?

Uppsala är fantastiskt btw. :love:

Vi hade bara tur ;)
Vi tyckte vi hade nästan löjlig tur i början med käket. Vi fick ut precis de roller vi ville ha bort först

Men det var ju vänligt av oss att följa order om att du skulle ut innan torsdag - eller hur!
 
Men är inte det mer en känsla än faktum? Det går liksom inte att sia @cirkus , @LenaH , @quarter4ever , @Myrten och @Mammas första natten, lika lite som det går att käka dem alla första natten. För egen del känns det som om det har blivit lite lättare att åtminstone överleva lite längre, tidigare åkte jag nästan alltid i första lynchen eftersom "snurrfian alltid är så förvirrad" Det hade liksom blivit okej att rösta ut mig... :meh: Då tänkte jag nästan ge upp ett tag men helt plötsligt så har jag varit med till slutet i nästan varenda lek.
Så jag förstår att det kan kännas lite motigt, speciellt ur sin egen synvinkel när man upplever att "allt drabbar bara mig" men om man tar ett steg tillbaka så kanske man kan se att så inte är fallet, åtminstone inte i varje lek ;)

Sen tyckte jag också att det var kul med en lek utan så mycket info, även om jag ibland blev lite frustrerad av att inte "veta" vem jag kunde lita på. ;)

Jag hade också en period när jag åkte jättetidigt men gjorde som du att jag fortsatte leka och fick vara med lagom länge varje gång - ibland så finns det ju skäl att försöka bli käk tex.

Jag känner mig faktiskt mätt på att leka och detta var en utmärkt lek att sluta med. Jag tycker också den var extra rolig iom att det saknades info.

För övrigt så kan man alltid lita på mig
 
Vi hade bara tur ;)
Vi tyckte vi hade nästan löjlig tur i början med käket. Vi fick ut precis de roller vi ville ha bort först

Men det var ju vänligt av oss att följa order om att du skulle ut innan torsdag - eller hur!

Haha, jag blev så sur att jag blev käkad direkt, sedan insåg jag att det ju var onsdag och stört omöjligt för mig att leka kommande 3-4 dagarna. Så då blev jag mest lättad. ;)

Sedan valde jag inte att sia dig för att du är just du, utan för att jag blev osäker på hur du spelade och kände att jag ville vara helt säker på att du bara var lite klantig god. Jag försöker att inte sia någon bara för att den spelaren brukar vara skicklig, utan siar utifrån känslan jag får av vissa spelare. Hade jag fått vara kvar hade jag nog siat artline sedan, för hon kändes också svår att placera...
 
Haha, jag blev så sur att jag blev käkad direkt, sedan insåg jag att det ju var onsdag och stört omöjligt för mig att leka kommande 3-4 dagarna. Så då blev jag mest lättad. ;)

Sedan valde jag inte att sia dig för att du är just du, utan för att jag blev osäker på hur du spelade och kände att jag ville vara helt säker på att du bara var lite klantig god. Jag försöker att inte sia någon bara för att den spelaren brukar vara skicklig, utan siar utifrån känslan jag får av vissa spelare. Hade jag fått vara kvar hade jag nog siat artline sedan, för hon kändes också svår att placera...

Jag hade nog också valt att sia mig efter det urusla spelet jag presterade. Men jag var verkligen helt förvirrad och hade antagligen gjort likadant som god....

Vi käkade inte dig för att du var du eller för att vi misstänkte dig som siare utan för vi ville vara säkra på käk - trodde inte du var ängel och höll tummarna att du inte var välsignad.
 
då måste det ju nästan vara så att rollen/sidan inte blir känd i första käket/lynchen för att det inte ska ge för mycket sas?
Min tanke var att det finns en roll tom i rollistan. Rollistan visas som vanligt, men rollerna är en fler än antalet spelare. När rollerna lottas blir en över och den går till den spelare som åker ut i första lynch. Om spelaren skulle vara ulv, annan ond med kännedom om lyan (svart får) eller tvilling går chansen vidare till den spelare som käkas först. Den "tomma" rollen ska kunna vara vilken som helst. Den är helt slumpmässigt framlottad.

Typ så. Jag har inte tänkt så mycket mer på det, men kom på att det kunde vara en idé för att uppmuntra främst de spelare som tenderar till att ryka i första lynch. Jag upplever det som inte helt ovanligt att nya spelare får en smekmånad (=en lek), sedan lynchas de tidigt lek efter lek till de lärt sig väga sina ord på guldvåg:D, men det är ju risk att folk tröttnar i den läroprocessen. Jag har filurat på om en variant av ovanstående skulle vara bra.

Men är inte det mer en känsla än faktum? Det går liksom inte att sia @cirkus , @LenaH , @quarter4ever , @Myrten och @Mammas första natten, lika lite som det går att käka dem alla första natten. [...]

För mig är det ett faktum att jag på senare tid har blivit uppkäkad rätt tidigt några gånger, medan jag förr nästan alltid var kvar till slutet. Då var det ovanligt att lyan käkade de mer aktiva spelarna plus att det var ovanligt att spelare som upplevdes som hot käkades även o det naturligtvis hände. Man kunde vara på rätt spår och få leva, för att det ville till att man argumenterade väl för sin sak för att få med sig övriga. Och om man inte är säker kan det vara svårt. Som ulv tror jag att jag vanligen tyckt det var kul att ha de skarpaste spelarna kvar, så att det blev lite utmaning.

Nu tror jag att aktiviteten har planat ut mellan spelarna (vilket jag tycker är bra). För ett par år sedan var det vanligt att en del spelare var rätt osynliga. Då kunde de raskt bli mat. Jag minns en lek när vi sett ut något lämpligt offer som knappt synts till och sen var spelaren skyddad!:eek: Varpå diskussionen i lyan gick hög om vem som var ängel. Gissningen var @Sasse och jag har för mig att det visade sig stämma. Morr! Den :devil: kunde läsa spelet!

Lite om info: jag tror inte infon i sig är ett problem, det är fokuset på info. Jag har noterat några gånger när jag slöläst lekar att det frågas efter info, vissa roller ombeds vara tydliga och "vägleda". Info har alltid funnits, men det öppna fokuset på den i leken är något som jag upplever har utvecklats på senare tid. Som spelare är det trevligt när man "vet" saker men vanligen gör man inte det och när jag spelar god tycker jag största nöjet är att försöka lista ut saker utan info samt eventuellt hitta tolkningsbar info väl inskrivet i text. Jag spelar alltid efter principen "en ulv i taget" (både som god och ond) och är inte så intresserad av att placera in spelarna på en karta, för jag tycker att det kan låsa tankarna. Jag vill kunna vända på en femöring om något händer som förändrar bilden. Jag tycker det är kul när det finns mycket info, men gärna sådan att den kan gynna både onda och goda sidan beroende på lekens förlopp. Och med mycket info blir det viktigare att hintar inte förekommer. Man ska vara frustrerad över hur man ska uttrycka sig om man siar en ulv!:D

Alternativet är att man låter det gå åt andra hållet, öppnar upp för mer hintar och ett mer offensivt spel där spelare i högre omfattning låsas ha en roll de inte har för att styrka sina argument. Det går naturligtvis det också.

Min huvudsakliga orsak till att dra mig tillbaka från ulvspelen var dock inte det här utan att jag fick sämre med tid eftersom jag bytte jobb. Men tendensen att käka duktiga och aktiva spelare tidigt för att de är just duktiga får mig (som nog ändå tycker att jag är en ganska bra spelare;)) att inte direkt vara sugen på att ge mig in i det mer. Och att vara LL känns just nu ännu längre borta, för nu måste man ju hänga med hela tiden för att hålla utkik efter hintar. Förr kunde man vara LL för att man inte hade tid att spela, men nu känns det som att man som LL måste vara närvarande jämt. Dessutom har jag alltid tyckt det var tråkigt att "bestraffa" en sida och jag tycker att det blivit mer av den varan.

Men som ni ser kan jag fortfarande skriva walls of text!:rofl:
 
Tack Fia, det var snällt sagt

Denna lek spelade jag sämre än sämst.

Dessutom så tror jag att jag inte blir så mycket tillgång för någon sida -- förra leken var jag tursamt nog ängel och kunde skydda mig och dessutom så kom det spionrader till strategisk person. Så nej, nu går jag i pension ett tag. Jag kanske kan få vara LL's sidekick eller så

Men cirkus, du får ju inte sluta leka :arghh: :cry:

Du skulle kanske kunna hålla i en egnen lek också? Jag tror du skulle bli en bra LL. :)
 
Min tanke var att det finns en roll tom i rollistan. Rollistan visas som vanligt, men rollerna är en fler än antalet spelare. När rollerna lottas blir en över och den går till den spelare som åker ut i första lynch. Om spelaren skulle vara ulv, annan ond med kännedom om lyan (svart får) eller tvilling går chansen vidare till den spelare som käkas först. Den "tomma" rollen ska kunna vara vilken som helst. Den är helt slumpmässigt framlottad.

Typ så. Jag har inte tänkt så mycket mer på det, men kom på att det kunde vara en idé för att uppmuntra främst de spelare som tenderar till att ryka i första lynch. Jag upplever det som inte helt ovanligt att nya spelare får en smekmånad (=en lek), sedan lynchas de tidigt lek efter lek till de lärt sig väga sina ord på guldvåg:D, men det är ju risk att folk tröttnar i den läroprocessen. Jag har filurat på om en variant av ovanstående skulle vara bra.



För mig är det ett faktum att jag på senare tid har blivit uppkäkad rätt tidigt några gånger, medan jag förr nästan alltid var kvar till slutet. Då var det ovanligt att lyan käkade de mer aktiva spelarna plus att det var ovanligt att spelare som upplevdes som hot käkades även o det naturligtvis hände. Man kunde vara på rätt spår och få leva, för att det ville till att man argumenterade väl för sin sak för att få med sig övriga. Och om man inte är säker kan det vara svårt. Som ulv tror jag att jag vanligen tyckt det var kul att ha de skarpaste spelarna kvar, så att det blev lite utmaning.

Nu tror jag att aktiviteten har planat ut mellan spelarna (vilket jag tycker är bra). För ett par år sedan var det vanligt att en del spelare var rätt osynliga. Då kunde de raskt bli mat. Jag minns en lek när vi sett ut något lämpligt offer som knappt synts till och sen var spelaren skyddad!:eek: Varpå diskussionen i lyan gick hög om vem som var ängel. Gissningen var @Sasse och jag har för mig att det visade sig stämma. Morr! Den :devil: kunde läsa spelet!

Lite om info: jag tror inte infon i sig är ett problem, det är fokuset på info. Jag har noterat några gånger när jag slöläst lekar att det frågas efter info, vissa roller ombeds vara tydliga och "vägleda". Info har alltid funnits, men det öppna fokuset på den i leken är något som jag upplever har utvecklats på senare tid. Som spelare är det trevligt när man "vet" saker men vanligen gör man inte det och när jag spelar god tycker jag största nöjet är att försöka lista ut saker utan info samt eventuellt hitta tolkningsbar info väl inskrivet i text. Jag spelar alltid efter principen "en ulv i taget" (både som god och ond) och är inte så intresserad av att placera in spelarna på en karta, för jag tycker att det kan låsa tankarna. Jag vill kunna vända på en femöring om något händer som förändrar bilden. Jag tycker det är kul när det finns mycket info, men gärna sådan att den kan gynna både onda och goda sidan beroende på lekens förlopp. Och med mycket info blir det viktigare att hintar inte förekommer. Man ska vara frustrerad över hur man ska uttrycka sig om man siar en ulv!:D

Alternativet är att man låter det gå åt andra hållet, öppnar upp för mer hintar och ett mer offensivt spel där spelare i högre omfattning låsas ha en roll de inte har för att styrka sina argument. Det går naturligtvis det också.

Min huvudsakliga orsak till att dra mig tillbaka från ulvspelen var dock inte det här utan att jag fick sämre med tid eftersom jag bytte jobb. Men tendensen att käka duktiga och aktiva spelare tidigt för att de är just duktiga får mig (som nog ändå tycker att jag är en ganska bra spelare;)) att inte direkt vara sugen på att ge mig in i det mer. Och att vara LL känns just nu ännu längre borta, för nu måste man ju hänga med hela tiden för att hålla utkik efter hintar. Förr kunde man vara LL för att man inte hade tid att spela, men nu känns det som att man som LL måste vara närvarande jämt. Dessutom har jag alltid tyckt det var tråkigt att "bestraffa" en sida och jag tycker att det blivit mer av den varan.

Men som ni ser kan jag fortfarande skriva walls of text!:rofl:

Jag tycker det låter som en mycket intressant ide.

Håller med om att det var vanligare att käka oaktiva deltagare förr och att en gärna ville ha kavar aktiva och duktiga spelare. (jag tänker iof ofta så fortfarande om jag inte kommer på något taktiskt skäl tilll att käka någon, taktiska skäl betyder INTE att någon är duktig och därför ett hot utan tex. att jag vill bli av med en viss roll eller undvika käka viss roll osv..)

Jag funderar lite på om det kan vara kopplat till "balansförsjutningen" (mer fördel goda nu förtiden än "förr"(många år sedan) tycker jag mig uppleva eftersom det fortfarande oftast är 1/3 ondaoch det var det ju redan på den tiden då onda bestodav lyan och de flesta goda var bybor) och att hintar blivit vanligare. Ulvarna kanske behöver käka "hoten" för att vinna?

Ja just det där med infon har jag varit inne på i många diskussioner på slutet när vi diskuterat hintningsregeln. Folk förväntas hinta snarare än att undvika det.

@Sasse har gjort många helt brilljanta insatser som ängel, hon är otroligt skicklig den rolllen. :)


(Ska påpeka att jag inte följt den här tråden så mycket, så mina påpekande är helt generella och inte kopplat till dena lek)
 
Jag tror att det spelar in lite när det kommer många nya - då låter man dem vara i alla fall i sin första lek. Tror att det blir lätt att man tänker - ja men X är ju van och har spelat länge, vi väljer henne så får Y en chans att känna på hur det är att leka. Har en känsla av att både goda och onda är snälla mot helt nya spelare.
Spontant skulle jag som ulv, om det inte fanns taktiska skäl relaterade till pågående lek, välja någon som varit kvar länge i tidigare lekar. Och det är kanske där nya spelare hamnar när de är med i sin andra lek...(sedan är det inte alltid lätt att komma ihåg sådant heller).

Jag tycker att Myrtens förslag är intressant. Det skulle nog kunna fungera, tror jag. Men jag har en liten fundering, @Myrten
Säg att man har en ensamvarg och den lynchas först. Får den då byta till goda sidan?
Kan det vara ett alternativ att dela ut rollerna men inte posta rollistan förrän efter DL? (Nä, förresten då åker ju samma spelare igen om den var ond?)
Visst har någon (du, Myrten?) kört en lek med helt dold rollista?


Lite OT kanske. Men jag har funderat på en alternativ spökväckare - som måste meddela innan DL om den som dör ska bli spöke, den kan välja lynch eller käk. (och kan alltså rent teoretiskt väcka sig själv...)
Det löser kanske inte problemet med att "farliga" spelare käkas tidigt - men det kanske kan få både lyan och den som är spökväckare att tänka till...
Eller?
 
Borde inte @Myrtens tanke fungera bra ihop med den variant som @Sasse gjorde den här leken? Nu var det ju bara lottat sidor och inte roller så ingen (nästan :angel:) hade ju någon aning om sin egen eller någon annans roll. Då kan det ju fungera att den som lynchas först kommer tillbaka i en annan roll?
 
@Blacksmithfarm - idén är fri att utvecklas av alla. Jag har... eh... rätt många halvfärdiga idéer (fråga @Sasse). Men - jag tänker mig att upplägget endast funkar om den som lynchas först inte har någon info om övriga deltagare. Det funkar med både goda och onda, men inte med ulvar, svarta får, ledarvargar, tvillingar osv. Då får chansen gå vidare till den första som käkas.

Annars behöver inte rollistan vara dold. Den är öppen och ingen vet vilken roll som inte är besatt - bybo, siare, ulv. Om en ulvplats är tom tillkommer aspekten att ulvarna kan försöka styra vem de vill ha in i lyan mm.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 724
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 456
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 041
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp