Hjälp med sulky??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare palmis_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 481
P

palmis_tjejen

Hej! :banana:
Jag bifogar en länk där ni hittar en bild på en sulky. Vad är det pilarna pekar på?? Vad har man dem till?

Skulle någon kunna hjälpa mig hade jag varit tacksam! :bump:

Sv: Hjälp med sulky??

De där "gummikuddarna"?
Dels förhindrar dom att det skramlar ifrån stängerna när man kör och dels skyddar de lacken.
Ifall de har någon övrig funktion så är det mer än vad jag känner till...

Men vad gör själva stängerna som gummikuddarna sitter på? Varför har man dem?

Men vad gör själva stängerna som gummikuddarna sitter på? Varför har man dem?

De kallas för sidostänger, och de är rörliga. Man kan parera hästen med dessa, eller ge den stöd. Vanligast är kanske att de används i kurvor. Kusken kan då flytta dessa med foten när han/hon känner att hästen behöver stöd.

Stängerna använder man till att parera hästen med ifall det behövs. Ofta bryter hästen inåt i kurvorna, då är det bra att kunna räta upp den med ena stången t ex. När man rider har man ju benen att parera med men så kan ju inte kusken göra....
Hästen måste vara rak för att vara så "effektiv" som möjligt. Oftast är de det men ibland kan det behövas lite hjälp. Det är då man använder stängerna.

De kallas för sidostänger, och de är rörliga. Man kan parera hästen med dessa, eller ge den stöd. Vanligast är kanske att de används i kurvor. Kusken kan då flytta dessa med foten när han/hon känner att hästen behöver stöd.

Ursäkta trådkapningen men där är du ju! Snälla kan du inte logga in på MSN....

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: Angel
·
Fritid Hej, har en fundering då vi bygger om ladugården till hästarna. Vad är detta? Vill gärna ha hyllförvaring på övervåningen men verkar...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: MimmiNO
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI