hjälp med täcke...

_Skifting_

Trådstartare
Russvallacken ska få ha täcke i vinter tänkte jag iom. att han kommer vara fullt igång året runt för att inte riskera att bli tjock och få fång igen..

Han kommer i princip att helklippas och jag vill då ha ett helhalstäcke...

Problemet är att det inte tas av/på täcken i stallet jag står, så samma täcke måste användas dygnet runt... :(

Vad ska man välja för något? Ska jag ta ett tex. tunnt fodrat regntäcke med avtagbar hals och sen komplettera med fodrade innetäcken i olika tjocklek efter temperatur och årstid? Han som sköter utsläppen har gått med på att vika upp halstäcket om jag låter det sitta kvar på täcket under natten (så jag kommer få sätta på en ring eller liknande så jag kan fästa ner halstäcket på ryggen under natten)...

Men hur ska jag tänka? Lite på gränsen för tunnt när han är ute på dagen så det inte blir jätte varmt på natten, eller lite för varmt på natten så det är lagom på dagen?? Hästarna brukar komma ut mellan 7-8 på morgonen och komma in mellan 4 och 8 beroende på väder...

hm... Har aldrig haft dessa problem innan då jag stått i stall med täckesskiften/haft häst på egen gård och i med det skiftat som jag vill...

Sv: hjälp med täcke...

Kan inte en halvklippning alt. bara halsklippning fungera? Halsen är vanligtvis inte det hästarna fryser mest om så halstäcke är inte ett måste för alla hästar. Magen läcker däremot mer värme och en del hästar som är klippta på magen vill inte ligga i snön pga av det.

Det är bara dumt att ha flera täcken på samtidigt. Själv tycker jag att hals är onödigt om hästen inte är märkbart frusen av sig.
Eftersom att täcket skall sitta på dygnet runt är det ju bra och ha några stycken att byta mellan.

Täckena är i dagens läge så himla bra med andasfunktion osv så det brukar ju inte vara något problem att låta hästarna ha dom länge på sig.

Kan inte en halvklippning alt. bara halsklippning fungera? Halsen är vanligtvis inte det hästarna fryser mest om så halstäcke är inte ett måste för alla hästar. Magen läcker däremot mer värme och en del hästar som är klippta på magen vill inte ligga i snön pga av det.

njaaa... funderar på att klippa honom diagonalt från lite ovanför manken ner till flanken... men hästen kommer gå MYCKE och HÅRT...
Han kommer träna för tränare 3ggr i veckan (ridträning i dressyr, ridträning i hoppning och körträning). Utöver det så är det konditionsträning osv ute. endast en vilodag... han går mellan 1-3timmar per pass. (Häst som har MYCKET lätt för att lägga på sig... Det funkar inte att hålla nere fodret mer för då är det i princip svältläge... så träningen får kompensera detta... )

han har lätt för att svettas dessutom och blir rejält blöt/skummig bara efter ett lättare/normalt pass... En mycket tänkande häst som tar i för kung och fosterland och jobbar över sina igentliga förmågor... :p

I med detta så behöver han absolut klippas för att inte stå blöt i många timmar efter ett pass i TJOCK russpäls... :angel:

Det är bara dumt att ha flera täcken på samtidigt. Själv tycker jag att hals är onödigt om hästen inte är märkbart frusen av sig.
Eftersom att täcket skall sitta på dygnet runt är det ju bra och ha några stycken att byta mellan.

Täckena är i dagens läge så himla bra med andasfunktion osv så det brukar ju inte vara något problem att låta hästarna ha dom länge på sig.

jo, du har förvisso helt rätt, men i med att han blir så svettig vid träning så vill jag att han ska ha ett bra svett/fleece täcke på sig efter träning med hals så han inte blir kall... Har hästarna inakoderade med 45min resa enkel väg, så kan tyvärr inte vara kvar i stallet flera timmar efteråt för att han ska hinna torka så jag kan byta täcke... :(
tänkte att då kanske det var smart med ett fleecetäcke med helhals efter träning och att jag precis innan jag åker iväg lägger på honom utetäcket... det måste ju då vara med helhals för att inte fleecen ska bli genomsur vid utegång sen... eller du har något annat bra förslag?

Självklart kommer det finnas några täcken att byta mellan så jag kan tvätta/laga imellan... :D

Jag hade inte velat ha fleecetäcke under utetäcket på min häst. Fleece upplever jag ger rejält med skav om det får ligga på längre stunder.

I sådana fall hade jag haft på fleecetäcket efter träning och sen när hästen torkat bytt ut det mot ett vintertäcke och sen släppt ut i hagen.
Om du rakar hästen så borde det inte ta allt för lång tid innan den torkar så att du slipper vara kvar i stallet flera timmar bara för att se till att den torkar menar jag...:)

Men om din häst är helklippt så brukar det bara ta max 15 min innan han har torkat (mina har alltid varit torra efter avskrittningen..). Då tycker i alla fall jag att det är ett bättre alternativ att klippa honom relativt ofta så han inte får så tjock päls att det tar jätte lång tid för den att torka.. Nån gång då och då kan man givitvis lägga på fleecen under men det brurkar inte ligga bra och ibland ge skav så varenda dag är inte att rekommendera.. Kan du inte t ex rida först och sen låta honom torka medan du mockar, fixar mat mm? Då hinner han förhoppningsvis torka innan du behöver åka från stallet :idea:..

Angående täcken så rekommenderar jag Horsewares täcken om man ska ha på dem dygnet runt. Finns inga bättre täcken enligt mig :love:! Sitter bra och ger inga skav. Funkar ypperligt att ha på dygnet runt eftersom de andas :idea:!

Åh, då blir det ju svårt förstås! Dom dyrare Bucastäckena sägs ju funka att lägga på blöt häst, däremot tycker jag att det känns sådär. Men du har ju inte så mycket val kanske.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka