Hjälp med täcket

solhattar

Trådstartare
Det börjar ju snart bli dags med att täcka dessa stackars eksemhästar men jag vet inte vad jag ska ta för storlek på täcket.Täcket är från hööks och jag har valt storlek Large och det är 135,vad tror ni om storleken.Dessutom undrar jag hur ni med eksemhästar vet när ni ska börja täcka era hästar.Om det redan har blivit knott så är det ju redan försent..

Sv: Hjälp med täcket

Det är aldrig försent att täcka!

Jag brukar täcka i mitten på april/slutet på april.

135 låter stort om det inte är en jätteislänning! Den storleken brukar passa maxade D-ponnyer eller små ridhästar.

Jag skulle satsa på 125 till en stor islänning och 115 till en liten.

Jag såg knott i skogen igår när jag var ute och red, hade jag haft exemhäst så skulle täcket åkt på nu.
Dock bor jag lite mer söderut än dig så ni kanske inte har fått några än.
Som dom andra skriver så låter L stort, hade S och M i mina H**ks täcken till förra hästen.

Hej! Jag köpte Hööks st.M till mitt sto som är ca.133cm hög men det tyckte jag var för stramt över bog och manke. Hon är inte särskilt lång eller bred, har nu bytat till st.L har inte provat än men det verkar jätte stort när man tittar på det. Köpte även båda sorternas huva skulle vilja ha den med kort hals men den går inte att fästa någonstans, undrar om den stannar kvar på huvudet vill inte låta henne gå med grima i hagen.:confused:

Jag har storlek large till Sindri och den sitter perfekt. Han är ju gansk stor iofs men tycker ändå täckerna verkar vara små i storlekarna....

Det börjar ju snart bli dags med att täcka dessa stackars eksemhästar men jag vet inte vad jag ska ta för storlek på täcket.Täcket är från hööks och jag har valt storlek Large och det är 135,vad tror ni om storleken.Dessutom undrar jag hur ni med eksemhästar vet när ni ska börja täcka era hästar.Om det redan har blivit knott så är det ju redan försent..

Jag har redan täckat min häst som tex, igår.. idag fick han vara utan för det blåste ganska mycket.. har själv lite problem med täckes storleken, har just nu ett 135 det funkar bra, men är lite stort över kroppen och bogen, tar jag ett 125 så blir det förlitet vid bogen.. väldigt svårt det där..han är den "grövre" typen!..

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur