Hjälp med vändning i trav i löslonering

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej!

Jag brukar löslongera min häst, jag bygger då en volt inne på ridbanan med hjälp av hinder stöd o tråd runt det så det bildar ett voltspår. Jag håller på att lära min häst att vända för kropp språket, alltså jag ser till att komma lite framför honom o fösa med min axel samtidigt som jag börjar gå i hans motsatta riktning, då vänder han jätte snällt. I skritt när jag vänder honom på det viset så gör han som en liten volt tillbaka o går ut i nya varvet, men i traven så stannar han, snurrar så hans rumpa kommer in i mitten o huvudet mot tråden, kommer ut i nya varvet i skritt några steg o börjar sen trava på nytt.

Har någon nått bra tips på hur jag ska lära honom o vända som i skritten?

Sv: Hjälp med vändning i trav i löslonering

Jag vet ej om jag förstod hur du gjorde i skritten.

Men enklast är att lära sej själv skillnaden på "vända bort från mej" och "vända mot mej" - för det är en viss skillnad.

När man vänder bort så tror jag att man gör som du menar, skär av vägen framåt - "tränger" hästens bogar utåt staketet. De flesta hästar stannar med huvudet upp mot staketet och rumpan in mot mitten av volten - då är det bara att lägga lite tryck mot huvudet (behövs sällan mer än en blick) och hästen vänder från dej (utåt volten) in i andra varvet.

När man vänder mot sej så vill man alltså att hästen ska vända sitt huvud och sin blick och rikta båda ögonen mot dej - dvs "ta in bogarna" och följa dej IN i volten. Detta göres genom att du backar - att backa är "inbjudande", när du backar ber du hästen att "komma mot dej". Backa som i en mjuk båge bort bakom hästen. När hästen vänder huvudet mot dej och vänder in mot dej så är det viktigt att ge plats för hästen att komma in i volten och "vända genom volten" som i ett S. Använd dina axlar - dina axlara flyttar och påverkar hästens bogar, bjud in hästen i mitten på volten med dina axlar, när hästen kommer fram till dej så lägger du ett tryck för att den ska väja undan litegrann (mitten på S-et) och byt varv genom att lägga lite tryck på nya innersidan av rumpan.

Hoppas nu den här förklaringen fungerar - det är så himla mycket lättare om man kan VISA.

evis skrev:
Jag vet ej om jag förstod hur du gjorde i skritten.

Men enklast är att lära sej själv skillnaden på "vända bort från mej" och "vända mot mej" - för det är en viss skillnad.

När man vänder bort så tror jag att man gör som du menar, skär av vägen framåt - "tränger" hästens bogar utåt staketet. De flesta hästar stannar med huvudet upp mot staketet och rumpan in mot mitten av volten - då är det bara att lägga lite tryck mot huvudet (behövs sällan mer än en blick) och hästen vänder från dej (utåt volten) in i andra varvet.

När man vänder mot sej så vill man alltså att hästen ska vända sitt huvud och sin blick och rikta båda ögonen mot dej - dvs "ta in bogarna" och följa dej IN i volten. Detta göres genom att du backar - att backa är "inbjudande", när du backar ber du hästen att "komma mot dej". Backa som i en mjuk båge bort bakom hästen. När hästen vänder huvudet mot dej och vänder in mot dej så är det viktigt att ge plats för hästen att komma in i volten och "vända genom volten" som i ett S. Använd dina axlar - dina axlara flyttar och påverkar hästens bogar, bjud in hästen i mitten på volten med dina axlar, när hästen kommer fram till dej så lägger du ett tryck för att den ska väja undan litegrann (mitten på S-et) och byt varv genom att lägga lite tryck på nya innersidan av rumpan.

Hoppas nu den här förklaringen fungerar - det är så himla mycket lättare om man kan VISA.

Tack så mycket för ditt svar.
Jo man styr ju hästen med hjälp av sina axlar, i skritten o traven tycker jag själv att jag gör likadant, men tydligen säger jag fel med kroppspråket då för han ser lite "skärrad" ut när vi gör det i traven, o i skritten tittar han på mej med nyfikenhet o ser lite pillimarisk ut.

Jag måste nog ta mej i kragen o lära känna min egen kropps rörelser o förhållning. Ska be någon titta på när vi löslongerar nästa gång o be personen att verkligen studera mej.

Jag återkommer med resultat.

Jag upplever det som att det är lättare i traven jag :p.
Fast det kanske beror på fålen för när jag "springer baklänges" och ibland förstärker med ett "kom" så spänner han upp sej jäkla mycket och "dansar" in i volten förbi mej. Han gillar att få ta utrymme :p

Ok, nej inte här. Jag vill ju att han ska kunna det i galopp sen, lite som en cirkus häst:)

I början av träningen vände han i skritten som han nu gör i traven så då tog jag honom i ett långt rep, skrittade honom på volten såg till att hamna rätt o tog honom mot mej samtidigt som jag gjorde mitt axelmönster o i början gick han så nära att han nästan välte mej, men då puffade jag till honom med axeln o till slut verkade han fatta vad det gick ut på o sen kunde han det lös på stora voltspåret, har testat samma inlärning i trav men han bara segar så jag måste smacka hela tiden eller så går det för fort att jag inte hinner med.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 138
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka