Hjälp mig att hitta rätt bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kellygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 497
K

Kellygirl

Min dotter har för ca en månad sen börjat rida en B-ponny med mycket motor i. Hon älskar att hoppa och blir väldigt glad och ivrig när hinder plockas fram. Dottern klarar henne bra i dressyren då vi har ett vanligt tvådelat bett. Men i hoppningen tror jag att hon behöver ett skarpare bett för att kunna hålla igen henne och för att hon inte ska rusa på och köra sitt eget race. Hoppas på svar.:bow:

Sv: Hjälp mig att hitta rätt bett!

Var snälla och förklara hur de olika betten är bra för och varför!

bägge två är varianter på stångbett, dvs de har en kinnkedja + skänklar vilket ger en hävstångseffekt i hästens mun.
när man tar i tyglen trycks kedjan mot hästens underkäke och trycket från bettet blir större än från ett tränsbett.

pelham
88-18405.jpg

här har man två alternativ
a) ha två par tyglar, ett par i stora ringen, ett par i lilla.
det är att föredra, men kräver en del av ryttaren då det är ung som att rida på kandar - kanske inte så lätt om man är så liten att man rider b-ponny
b) ha en tygel fäst med delta så man får en kombinerad effekt.
går inte att vara lika finkänslig med sina hjälper men lättare att hålla reda på bara en tygel

jaktkandar/kimblewick
kimber2.jpg

på detta bett rider man med endast en tygel, och man kan välja om man vill ha den i stora ringen eller i de mindre skårorna - det ger olika stor hävstångseffekt

pelham är ett rätt trevligt bett att rida på tycker jag, har tyvärr aldrig ridit på jaktkandar men skulle nog ändå rekommendera det eftersom man har fler valmöjligheter vad det gäller styrkan på bettet.

hoppas du fick ut något av detta :)
pröva annars att söka här i forumet, finns massor av trådar om dessa bett!

Tack för ett bra förklarat svar. Har hört att pelham kan knäcka näsbenet på hästen och att man därför måste vara extra mjuk och känslig i handen. Då provar vi nog det andra. Tycker detta med bett är jättesvårt. Är ganska ny på det här området. Men vi lär oss hela tiden. :idea:

Kellygirl skrev:
Tack för ett bra förklarat svar. Har hört att pelham kan knäcka näsbenet på hästen och att man därför måste vara extra mjuk och känslig i handen.

Du tänker nog nu på ett hackamore tror jag.

Jag tycker att rida pelham och jaktkandar på en B-ponny är helt fel!!
3-delat med sötmalm så att ponnyn börjar att tugga och lite uppfostring skulle behövas.
Man ska inte bettsla ponnyer eller hästar så där tycker jag.
Äpple bett eller koppar eller något liknade som smakar så att hästen börjar att tugga då blir de lättare i munen. Så gör jag på mina unghästar så att de inte bli starka. En socker bit innan så att hästen lär sig. Men inte för mycket!
Detta har jag gjort på många ung ponnyer och det funkar! :p

Man behöver ju inte ta i speciellt mycket o ett pelham eller jaktkandar känns inte speciellt bra att ha på häst.

Vet att min kompis syster har fått använda ett pessoabett med delta tygel på deras väldigt hoppglada ponny. Pessoabettet ger en viss hävstångs effekt men är mildare än pelham o jaktkandar.

Att bettsla upp hästen ger ingen långsiktig lösning

Kellygirl skrev:
Tack för ett bra förklarat svar. Har hört att pelham kan knäcka näsbenet på hästen och att man därför måste vara extra mjuk och känslig i handen.

nej men ett pelham kniper åt runt underäken.. och visst ska det till ganska mycket innan man knäcker underkäken med ett pelham.. men det kan hända..

är man hård i handen sliter kedjan på underkäken.. en kindkedjetunnel är bra att ha..

Dock skulle jag tycka att du ska prova en remontnosgrimma först.. den saktar ner de flesta hästar..

Myzan87 skrev:
Vet att min kompis syster har fått använda ett pessoabett med delta tygel på deras väldigt hoppglada ponny. Pessoabettet ger en viss hävstångs effekt men är mildare än pelham o jaktkandar.

Well, jag trodde det var tvärt om faktiskt :confused:

Pessoa har mera "obegränsad" hävstång
(förutsatt att man har tygeln i någon av de nedre ringarna), medan pelham och jaktkandaret hindras lite av kindkedjan, eller åtminstone ger en annan effekt. Pelham och jaktkandar har dessutom fasta ringar som ger en annan sorts hävstångseffekt, pessoat har lösa/löpande ringar.

Álin skrev:
Well, jag trodde det var tvärt om faktiskt :confused:

Pessoa har mera "obegränsad" hävstång
(förutsatt att man har tygeln i någon av de nedre ringarna), medan pelham och jaktkandaret hindras lite av kindkedjan, eller åtminstone ger en annan effekt. Pelham och jaktkandar har dessutom fasta ringar som ger en annan sorts hävstångseffekt, pessoat har lösa/löpande ringar.

Håller helt med dej ...

Men då sätter man en sporrem i nylon i lilla, övre ringen och använder som "kedja" så går det att begränsa hävstången på pessoat. Och jag tycker nog att det är att föredra ett pessoa när det handlar om en liten tjej och ponny, iaf med en rem bakom käken.

Jad vet ponnyer som de red pelham och sådana starka bett till slut gjorde ponnyn lika samma sak som den gjorde med tränsbettet, bara drog. Min gammla ponny gjorde så och jag visste inte bättre och satte på pelham och starka bett till slut lyssnade han inte på dem.
Men vad tänker du göra när ponnyn slutar att lyssna????

Jag tror att det blir så om man uteslutande rider på t.ex. pelham men det fick jag inte intrycket av att trådskaparen hade tänkt sig eftersom det funkade på vanligt bett i dressyren/markarbetet.

varför inte prova ett helt vanligt tre-delat-bett ? lite skarpare än två-delat men det funkar...Har själv samma problem. vill verkligen inte byta till ett skarpare så jag satte på ett tre-delat + side pull och det funkar utmärkt.....Man ska aldrig bettsla upp hästen till ett skarpare bett för då kan man förstöra hästen, kolla foderstaten den kanske får för mycket energi.....Detta är iaf min åsikt

Det finns ju även ponnyer/hästar som helt enkelt blir mkt piggare när dom får hoppa...dom kanske går jättebra i dressyren, men när dom ser hinder så blir dom svårkontrollerade...då hjälper det inte alltid med att rida mer dressyr...men man måste prova sig fram till vad som passar bäst till just den ponnyn/hästen...så är det bara...
Att kolla foderstaten är inte fel, det kan hjälpa eller så är det som jag har skrivit ovan, att ponnyn/hästen inte lyssnar på samma sätt när det är hoppning än när det är dressyr!

jump_ skrev:
varför inte prova ett helt vanligt tre-delat-bett ? lite skarpare än två-delat men det funkar...Har själv samma problem. vill verkligen inte byta till ett skarpare så jag satte på ett tre-delat + side pull och det funkar utmärkt.....Man ska aldrig bettsla upp hästen till ett skarpare bett för då kan man förstöra hästen, kolla foderstaten den kanske får för mycket energi.....Detta är iaf min åsikt
:bow: :bow: :bow: :bow:
Håller med....

jump_ skrev:
om man är så liten att man rider b-ponny kan det bli lite mkt att hålla reda på två tyglar....men annars kan det vara en bra lösning.

vet man vad man gör, har bra balans (och ffa ger ordentliga eftergifter) förstör man inte alls hästen med skarpare bett.
och håller man balansen i hästens mun kan man förstöra hästen även om man "bara" rider på tränsbett....

Tack för alla svar. Helt otroligt att så många engagerar sig i vårt lilla problem. Jag tror att jag provar att låta dottern rida på vanligt bett första gången. Det går kanske jättebra, man ska ju inte måla :devil: på väggen. Ska också rådfråga hopptränaren. Tack än en gång.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 088
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 482
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 892
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka