Hjälp mig hitta en SKÖN sadel...

Sv: Hjälp mig hitta en SKÖN sadel...

Jag hade en bomfri FreeForm, på en nordsvensk, i somras på just långritt. Vi red i pass upp till 7 timmar. Sadeln var jätteskön att rida i, inte tillstymmelse av ond rumpa!

Hej!
jag har en knights bareback, en lite billigare variant utav Torsion. Och den är jätteskön! Har problem med svanskotan men det går jättebra att rida länge i den sadeln. i "vanliga" kan det dessvärre blir mer problem... :(
har en f.d travarnordis som är tjock, och han tycker om den sadeln bättre än en utprovad engelsk allround.

hoppas du hittar en! :banana:

//Zsara

:) Haflingesadeln, finns en säskilt utagen sadel för haflingehästar...kanske skulle kunna vara något!
Eller varför inte en billig islandssadel!;)

Torsion är ju underbara sadlar som är väll rekomendera.

Men om du vill komma undan billigare å lägga pengarna på annat skoj (förutsatt att du redan har en engelsk sadel) så kan du köpa en gel sit att sätta på det är helt underbart å kostar bara sisådär 400 till 500 kr.

Ja, nä. En ny skön sadel vill jag ha. Ska ändå köpa ny sadel då han breddat sig ganska mycket :)

Aha men isåfall så rekomenderar jag torsionen. Är fan av stubbenssdlarna själv, men folk finner dom ofta hårda i sitsen.

Om du är inriktad på bomlös så rekommenderar jag Freeform. Har provat Barefoot, Freeform och Torsion. Torsion är hårdast, Barefoot är väldigt mjuk men extremt bred att sitta i. Freeform är mjuk, och smal att sitta i.

Jag har en Knights bareback. Den är helt fantastiskt skön att rida i. Jätte mjuk i sätet och min lilla häst älskar den också. Under denna sadel har en en av torsions paddar för den som "tillhör" tyckte jag inte var tillräckligt tjock och så var den ful (tycker inte om mörk grön med gul kant).

Jag har en Barefoot Cheyenne som jag tycker är underbart skön att rida i... så den rekommenderar jag :)

Hej!
Jag skulle rekomendera en äldre militär sadel, passar oftast mycket bra på NSV plana ryggar och deras bred, fått uppfating av att de är lika westernsdlarna. Otroligt bekväm att rida i om pengarna inte räker till en dyr super bra sadel så fungerar denna bra av vad jag uppleft.
Hade en gammal hemma som var min fars som bara låg tills jag fick tipset själv av en annan som annvänder denna sadel till uteritter och långturer!

Lycka till med letandet efter en passande sadel.
M.v.h. Elina

Du kan kanske hitta en billig ny eller begagnad westernsadel som passar dig och din häst. Tycker du sitsen är hård kan du alltid lägga i ett fårskinn, mjukt o gott, vissa sadlar har även fästmöjligheter för packning

YorkWann skrev:
Vad är det för något? Berätta mer! :)
:) Menar du haflingesadeln eller islandssadeln?:smirk:
Börjes i tingsryd har båda sadlarna.....Du kan gå in och titta där....;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 124
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka