Hjälp mig hitta rätt sadel.

Inka-90

Trådstartare
Jag ska börja leta efter en begagnad sadel till min foderhäst.
så billig som möjligt eftersom hästen inte är min. Jag har henne som sällskap till mina andra hästar, hon är pensionär så hon rids inte mycket, någon gång ibland när tid finns.

Hon ser ut såhär:
CIMG1453.jpg

CIMG1452.jpg

Här i örebro har vi ju en hästbutik som har mycket begegnat så jag tänkte åka dit och låna hem lite sadlar, kan ni hjälpa mig och tipsa vilka märken och modeller jag ska leta efter.

Sv: Hjälp mig hitta rätt sadel.

Jag skulle satsa på en billigare bomlös sadel (typ pfiff) eftersom det verkar som hon kommer bli lite riden och lätta pass :idea:

Ja hon rids lite, men hon behöver röra på sig, men utan sadel blir det ju ännu mindre.
ja har funderat på bomlös men jag känner mig helt borta på bomlös, har ingen aning om hur man ser om en sån passar, en vanlig sadel vet jag iaf lite om.

Hästen ser ut att ha lite svängd rygg och inte så mycket manke, så en Stubben kanske kan passa, det är väl den vanligaste, och därmed billigaste, begagnade sadeln. SKa du ha en allroundsadel och rida ut, eller är det en dressyrsadel du letar efter?

ja har oxå funderat på stubben, ska se om jag kan låna nån o prova.

det spelar ingen roll vad det är, bara det passar.
hon rids ca 1 ggr månad i skogen. hoppas det kan bli mer till sommaren.

Jag kan visa lite vilka jag har provat så kanske det blir lättare.

En Hubertus:

CIMG1462.jpg

CIMG1462.jpg

CIMG1460.jpg

Kom igen nu! 120st som tittat, ingen som har något o säga??

de ser för smala ut för hästen tycker jag, ligger i bakvikt allihopa.

ska isåfall vara venusen som ser bäst ut. aningen för långt fram kanske? Hur bred är hästen över ryggen? skulle provat en 37a för att se om det är någon skillnad.

hubertusen i en stl vidare lär lägga sig på manken.

Tack för ditt svar!
Hubertusen passade inte alls, den är för rak och sen när jag satte mig i sadeln la den sig nästan på manken, bara 1,5 finger mellan.

Prestige 35 ser ut o ligga i bakvikt, när jag sitter i den så tycker jag att den trycker lite under manken..

Prestige 36 sjunker en hel del när man sätter sig i den och får rida lite.
men jag tycker att bossorna bak lättar då, är inte det ett tecken på att den är för vid?

Jag har en Stubben scandica DL som jag ska prova idag.
tyvärr så går det inte att sadla längre bak..

Fler som kan dela med sig om sina åsikter?

jag tyckte stubben sadlen iaf följde rygglinjen mycket bättre. Kanske liiiiiite smal?

Allihop är försmala och kommer inte att ligga bra alls.

Har du förkastat bomlöst? Jag tycker att Börjes bomlösa är riktigt trevlig. Och köper man en bra padd till den så blir det nog ännu bättre.
Ska man bara rida litegrann tycker jag bomlöst funkar ypperligt.

nä jag har inte förkastat bomlös, det är bara det att jag inte kann nått om bomlösa, vad jag har förstått så passar inte en bomlös sadel till alla hästar?
hur vet man om den passar?

dessa sadlar e de som jag har, tänkte att det vore lättare o tipsa om man sett några olika.

Samma som engelska sadlar, den ligger i balans och följer ryggen bra. Klämmer eller trycker inte någonstans.

så du tror att börjes bomlösa skulle kunna fungera till henne?
vad ska man köpa för padd til isf?
helst inte den dyraste, men den mest prisvärda.

kan man ställa in nått på en bomlös, typ i framvalvet, om hästen har hög eller låg manke?

Ja du kan byta frampommeln i en bomlös. (frampommel=framvalv i ditt fall)
Finns både hårda frampomlar i olika storlekar och så finns det ett som är mjukt för de hästar som inte har någon manke alls i princip.

Jag har haft min frampommels-ficka tvärfull med tvättsvampar bla.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka