Hjälp mig hitta rätt som nybörjare

Bukefalos 30 år!

Apollyon

Trådstartare
Hej alla
Jag vill gärna pröva på att rida och är helt nybörjare (har bara suttit på en häst i hela mitt liv när jag 10 ish). har försökt hitta ett ställe som skulle kunna passa mig och har haft lite svårt. Problemet är att jag väger lite mer än genomsnittsryttaren (100kg). Jag vet att det finns en gräns för hur tungt en häst kan hantera. Med 20% av hästens vikt vet jag att större hästar lätt klarar den vikten. Värt att notera är att även om jag har några kg att förlora kommer sig den mesta av vikten från min längd (193cm). Jag är heller inte otränad och har mycket god balans på marken, men vet inte hur bra det översätter till ridning eftersom jag inte prövat förut.
Har försökt hitta turridning eller ridlektion som har möjlighet att ta emot nybörjare och som har någon typ av arbetshäst eller liknande. Har varit svårt då jag inte är insatt i olika rasers namn och de flesta skolor lägger endast ut namnen på sina hästar med en beskrivning av deras personlighet.
Om någon här känner till ett ställe i stockholmsområdet som skulle kunna passa skulle jag vara väldigt tacksam

De flesta ställen har en gräns på 85 till 95 kg.
Sen tror jag inte man får föreslå företag/ridskolor här på forumet.
Du kan kolla efter ställen med raserna shire, clydesdale och ardenner. (Kanske även percheron och brabant men de är ovanligare i Sverige). Det är stora kallblod, men det beror på hästens förutsättningar att bära en tyngre ryttare. Att hästen är stor och kraftig behöver inte betyda att den har tillräckligt med muskler för att bära upp tyngre ryttare.
Det finns säkert varmblod du kan rida också, men inte varje dag kanske.

Finns endel turridning med nordsvenskar, tex en gård utanför Umeå som verkar fantastisk. De har nybörjarturer bland annat. Sök på Backfors gård.
Jag skulle mailat dom och frågat om vikten och längden är ett problem.

Lycka till!

Nordsvenskar och shire är de jag hört talas om sen innan, men har som sagt svårt att hitta ställen med de raserna.
Missade att företag inte får referaras till direkt på forumet. Ska se om jag hittar några clydesdale eller ardenner i närheten.
Har mailat ett ställe för ett fråga om viktgränsen hitills.

Tack för snabba svar

Du kan ju även fråga i den lokala facebookgruppen om någon privatperson har en rejäl häst och kan tänka sig att hålla enklare lektioner på den. Även ett rejält halvblod borde funka, de är dessutom gjorde för att ridas på ett annat sätt än kallbloden vilket kan göra de mer fördelaktiga för en nybörjare. Sen kan ju variationen vara större på kunskapen och pedagogiken hos en privatperson.

Finns endel turridning med nordsvenskar, tex en gård utanför Umeå som verkar fantastisk. De har nybörjarturer bland annat. Sök på Backfors gård.
Jag skulle mailat dom och frågat om vikten och längden är ett problem.

Lycka till!

De är helt fantastiska, jag och en kollega red en vårvinterdag hos dem - var helt magiskt. De håller till utanför Bjurholm. Tror dock 100 kg kan vara lite på gränsen för vad de hästarna tar.

Kontakta någon av de större ridskolorna i närområdet och fråga. Många vältränade halvblod av rejälare modell kan bära den storleken på ryttare (för vuxna karlar är det ju inte extremt) förutsatt att man lägger svårigheten på en nivå där ryttaren klarar av att hålla balansen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka