Han?

Naturligtvis vet jag att domen inte ska avgöras av vad rättens ordförande tycker i skuldfrågan. Men jag trodde att hen hade större möjlighet att påverka resonemangen i domskälen än vad hen tydligen har, jag har uppfattat domarens roll i överläggningar som juridisk "vägledare".
Veto tänkte jag verkligen inte på. Men domskälen kommer såvitt jag förstått till genom resonemang mellan rättens ordförande och nämndmännen, och där är jag förvånad om domaren inte kunde förmedla att det inte finns stöd i rättstillämpningen för överväganden som dessa:
"I domen frias en man för misshandel av sin hustru på grunder som bland annat att han kommer från en 'god familj, till skillnad från kvinnans'. Rätten skriver också i domen att 'det inte är ovanligt' att kvinnor ljuger om misshandel för att till exempel få en egen lägenhet. Man går också hårt åt kvinnans trovärdighet med argument som att ”det normala 'i dessa kretsar' är att en kvinna berättar för släkten att hon blir misshandlad' istället för i den här kvinnans fall att hon anmälde till polisen."