Hjälp mig med namn!

Tibra

Trådstartare
Får hem en isländsk fårhunds valp i sommar :) En liten pojke. Dock har jag inte kommit på nått namn.. har ni några förslag?

Vill att det ska vara annorlunda, inte som Zorro, Zack, Rocky o.s.v

Jag ska ha ett udda ;)

Sv: Hjälp mig med namn!

Vilken kennel? Något isländskt namn kanske?
Min isländsk fårhunds hane heter Ganti.

Om du vill ha ett ord/namn på isländska hittade jag en lång lista här: *Länk borttagen av moderatorn* Det var väl främst för islandshästar, men island som island :)

Senast ändrad av en moderator:

Ska du välja namn själv?
Har inte uppfödaren då en viss bokstav eller tema?

Det vet jag inte men oftast så döper man om hundarna om inte namnet faller en i smaken!

Tror inte jag vill ha något isländskt namn faktiskt. Det beror på..

Mer mer förslag!!

Kolla på hundnamn på vovve.net
Det finns hur många som helst

Sök annars på islandshästar. Många av dem har jättefina namn som även hundar kan heta.

Det vet jag inte men oftast så döper man om hundarna om inte namnet faller en i smaken!

Tror inte jag vill ha något isländskt namn faktiskt. Det beror på..

Mer mer förslag!!
Varför vill du inte ha ett isländskt namn?:confused:

Precis som med islandshästar får de allra flesta islandshundarna isländska namn. Jag tycker det är en fin tradition. Namnen är ju så gott som alltid korta, och ibland får man försvenska uttaltet lite men det är ju inga problem. Men visst finns det islandshundägare som döper om sina hundar, det är ju upp till var och en.

Jag tycker du kan vänta till du får hem valpen, oftast "vet" man vad den ska heta när man träffat den. :laugh:

Min egen åttaåriga islänning heter Landi. Det betyder "landsman" på isländska, men alla islänningar som hör det flinar. Det är nämligen också isländsk slan för "hembränt"...:cool:

Lägger till: Vill du vara annorlunda ska du ha ett isländskt namn. Det är ju bara islandshundar som har dem, och de är ju inte så vanliga. Vill du följa strömmen väljer du ett människonamn. Nuförtiden vet man inte om folk pratar om maken, barnet eller hunden...

Senast ändrad:

Smali, tycker jag är fint och har aldrig hört det förr. Det betyder herde på isländska. Ska kalla min valp det som är en Vit herdehund. Han flyttar in om 14 dagar. Lycka till med valpen.

Jo jag vet att det är traditionellt. Jag själv har ridit islandshästar i många år och att höra en isis med vanligt namn skulle vara knäppt. Dock tycker jag isländska namn på hundar är fult.. många namn är fula enligt mig, tycker inte riktigt det passar in på en hund =)

Har vänner här som har icke isländskt namnt på sina isländska fårhundar. Men hittar jag ett fint isländskt så visst.

Visst har jag kikat nå enormt mkt på isländska namn, inget som faller mig i smaken.

Åke eller Sture tycker undertecknad:)

Sture är ett underbart namn, som man dessutom kan vråla i skogen utan att snubbla på bokstäverna:D

Haha njaaa.. är väl inte riktigt vacker på min isländska sak ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 091
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 637
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 407
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31