Hjälp mig med vad det betyder!! (täcken)

tinafinis

Trådstartare
Ska beställa hw täcke på nätet.
Då jag inte har lärt mig vad det här med D tex 1200D betyder så är det inte lätt!!

Vad är skillanded på 600D och på 1200D??
Är det tjockleken?

Jag brukar känna mig fram :-)

Mvh Tina

Sv: Hjälp mig med vad det betyder!! (täcken)

D står för denier, trådtätheten i tygen, ju högre D desto tätare och starkare tyg... 1200D är det minsta jag skulle rekomendera om hästen går i hage med träd eller om den är en "lekare"!

Som Boerperd skrev så är D (denier) slitstyrkan, ju högre nummer desto starkare yttertyg.
Gramtalet ex. 200g, 350g osv är hur tjockt det är fodrat :)

Det beror på vilket material det är i täcket. Amigo 1200D är tex inte starkare än Rambo 1000D.

Jag är ute efter ett regntäcke med hals.
Hittade ett Amigo som var på 600D lite plus.
Har även hittat ett Amigo 1200D Lite. Men det är det ingen hals på.
Men sen ska hon klippas så då behöver hon lite tjockare täcke, men det har jag en massa. Dock har alla mina regntäcken gått sönder men det har varit billighetstäcken.

Hej! D betyder denier och är hur slitstarkt täcket är :) alltså är 1200 d dubbelt så slitstarkt som 600d! Älskar HW täckena jag har både stall, regn och vinter i Amigo :love:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: sweep
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka