Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
hejsan allihopa!
jag skulle behöva lite hjälp!
Nu har min katt varit "gravid" i 63 dar och hon ligger aldrig på magen,
det rör sig sjukt mycket där inne och hon skriker efter mig hela tiden!
är det "dags" då?
Jag la henne precis i hennes "låda" hon haft i säkert 3 veckor för hon orkade inte gå(?) och hon orkar knappt röra sig.
Är nybörjare, hjälp uppskattas och väldigt snabbt tack!
Ja du, hon kommer nog sköta det mesta själv. De brukar göra det. Från och med idag får du vaka över henne så att du inte missar förlossningen. Det innebär smyga upp några gånger mitt i natten och se om det händer något.
En god indikation på att kattungarna verkligen är på väg är att magen sjunker ner. Istället för att puta ut åt sidorna börjar den hänga ner och man kan uppleva att katten har blivit smalare. Kattungarna radar nu upp sig i livmoderhornen och förbereder sig på utfärd. De är oftast inte så livliga efter att de har radat upp sig så oroa dig inte om de blir lugnare där inne.
Ha nummer till en jourveterinär framme. Ett torrt ombyte till bolådan är bra att ha framme så att du kan byta när alla ungarna är ute. En kokad sax (om du behöver avnavla) och en frottehandduk att torka kattungarna med (om det behövs) kan också bara bra att ha. Annars brukar de sköta sig bra själva bara man är med och håller handen.