Hjälp mig...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Provade en Stubben Avalon häromdan och blev störtförälskad i den.. Har provridit den för nåt år sen, men kom inte ihåg att den var såhär underbar. :love:
Problemet är bara då att jag vet att tyngdpunkten i sadeln är för långt bak för m,in häst. En sadelutprovare jag pratade med sa att det kunde leda till muskelförtviningar om man hade otur. (det kunde medföra lite annat med, men kommer inte ihåg allt) Men hon sa också att det behövde inte hända nåt. Det hade kunnat funka alldeles utmärkt, det beror på hästen. Nu ahr inte jag nån möjlighet att åka iväg på sadelprovning, då min nhäst är skadad och inte kommer vara fullt igång förrän om flera månader. Men....
Hittade en Avalon i rätt storlek på säte och bom och den var nedsatt 6000 pga en repa... Helt ny. Ska jag slå till? Vet att Avalon ligger hyfsat, kan ju stoppa om den så den blir lite rakare, men den är kort nog och stor nog åt mig i 17,5. Och sedan får man väl väga upp det onda med det goda....
Men jag vet inte vad som är viktigast?

Känner på mig att den sadeln kommer hjälpa mig väldigt mkt i min ridning men jag vet inte om jag vågar ta risken? Iofs har jag inte hittat en enda sadel där tyngdpunkten stämmer överens med min hästs (den är jättelångt fram) och han har hittills inte fått problem.....Så frågan är om ett par cm längre bak är så illa?

Vad ska jag göra?!
Vill dessutom ha en Stubben Siegfried CS (verkar vara den enda hoppsadeln som funkar för mig, förutom Lemetex Stylisten som jag köpte som var felmärkt.....) men passformen på den är ju inte idealisk för min häst. På den kan jag inte stoppa om den så den blir rakare och tyngdpunkten är för långt bak.... Men det verkar som om alla andra alternativ är sämre. Finns väl Albion K2 som skulle passa, men den funkar inte alls för mig (för litet säte i 18", för korta kåpor och framförallt DYR!) och sen kan jag inte komma på en enda som kan funka...

Sv: Hjälp mig...

Det är så svårt att hitta en sadel som är 100% bra, alltid. Så om jag var du skulle jag köpa! Allt annat verkar ju stämma!
Jag har hittils träffat 6 sadelutprovare/sadelmakare, och ingen har sagt något speciellt om tyngdpunkten... Såå...säkert inte lika viktigt som allt det andra, även om kanske är viktigt. Några cm fel kan väl inte göra så mycket? Verkar BILLIGT, så även om du har den ett år så får du säkert igen alla dina pengar= bra köp!

Men om du rider jämt i dressyrsadeln, som ligger bra, spelar det väl inte lika stor roll om hoppsadeln inte ligger perfekt. Så länge den inte ligger illa! Kanske om du tar en lite vidare och har pad under? (Jag är egentligen emot pad, men för ridning då och då kan det vara godkänt tycker jag... :angel: )

Tycker att ditt inlägg talar för sig själv. Köp Avalonen och testa! Om det inte funkar lär du ju inte förlora så jättemycket på den om du säljer den sedan.

Kommer ju använda båda sadlarna lika ofta typ...

Här finns det framförallt 3 som är väldigt duktiga och alla har pratat om vikten av en tyngdpunkt som stämmer överens med hästen... Men det finns ju inga sadlar som ahr det så!

Jag vet inte om dressyrsadeln ligger så bra (jag vet att den inte nyper honom eller så, men det är just tyngdpunkten som stör mig!) men jag vet att den sadeln är sååååå bra för mig!

Jag vill ju att sadlarna ska ligga bra, då jag isf imorgon ska köpa Avalonen och prova (får inte rida, men det behövs inte, kan låna en från en annan butik eller nåt. Får iaf provsitta på hästen) och hoppsadeln kostar ju 10 500 och Avalonen kostar 9000......
Det är ju inte lite pengar det handlar om alltså.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet inte om dressyrsadeln ligger så bra (jag vet att den inte nyper honom eller så, men det är just tyngdpunkten som stör mig!) men jag vet att den sadeln är sååååå bra för mig! .

Bra för dig är ju bra och blir ju bättre för hästen med än en som är sämre för dig. Samtidigt kan du ju inte kompensera att den ligger sämre på hästen med att den är bättre för dig.

Och, med all respekt, men du skriver att den ligger HYFSAT och pratar om att stoppa om den osv. Det låter inte som det är så bra passform egentligen för hästen men DU vill ha den? Och då tycker jag du ska avstå.

/Alexandra som sneglade lite på en Avalon i XW, billig som attans.. fast som velade för länge och nu är det semesterstängt. Nåja sadeln går ju ingenstans när de har stängt, så ;)

Anledningen till varför jag vill stoppa om den (efter jag ridit in den) är för att nästintill alla sadlar är för svängda i bommen för min häst (förutom Albion då, men jag gillar dom inte...) och Avalonen är ganska rak, men inte spikrak, som min häst behöver.
Så vilken sadel jag än köper komme rjag nog behöva stoppa om, det är det jag bryr mig om.
Det jag är orolig över är om tyngdpunkten kan skada hästen...

Jag vet att jag inte kan kompensera för det. Men enligt utprovare är det bara Albion som ligger bra, men där är tyngdpunkten också alldeles för långt bak. (längre bak än Stubbensadlarna) Visst kan jag rida i min Globus sadel nu, men om jag jämför med Avalonen känns den så fel! (Om jag däremot jämför med alla andra dressyrsadlar och bortser från Avalonen är Globusen bäst!) Avalonen är helt annorlunda. En öppen sits (djupt säte, men man sittr väldigt fritt på nåt vis), små knästöd och smal midja. Globusen är precis tvärtom....

Okej, då förstår jag. Men vad är då problemet, om nu tyngdpunkten hamnar fel i alla sadlar, och du måste stoppa om alla sadlar så vad skiljer då egentligen Avalonen från något annat? (Masa dig till min tråd om Stubben förresten ;))

Har precis svarat där :)

Jag vet inte riktigt.., Jag ahr väl blivit paranoid nu när sadelutprovaren sa att musklerna kan förtvina... :crazy: Tyngdpunkten i Avalonen är ju längre bak än min sadel nu... Men min sadel nu är mkt mindre i sätet (båda är 45 cm, min är 18" och Avalonen är 17,5") så jag sitter nog lite långt bak i den (längre bak än vad jag satt i Avalonen)

SUCK! Ska jag chansa och riskera att förstöra min hästs rygg för en längre tid eller ska jag ha kvar min sadel som snart är för liten och sälja den och DÅ köpa en sadel som kan riskera att förstöra min hästs rygg? :crazy: :confused: Inget verkar vara bra..
AAARGH! VARFÖR kunde inte Lemetexen vara rätt bomvidd!

Köp Avalonen!Till det priset kan du inte göra en dålig affär.
Låter som om det är det bästa alternativet för er just nu,men kolla ryggen extra noga när du börjar rida mer.
Lycka till!

Mer frågor i den tråden nu ;)

JAG som i fem år ridit i en för lång sadel, iofs med desperat godkännade av sadelmakaren, tycker ju att du ska chansa men hålla NOGA koll på ryggen.

Så gjorde ju jag, han fick sadeln som passade utmärkt i allt UTOM längden, och så bad jag en liten bön att det att jag inte satt så det verkade bli tryck för långt bak skulle stämma. Och så kollade jag ryggen frekvent. Hästen har för övrigt ryggproblem, men har varit UA, UA och åter UA åren igenom. TROTS sadeln (eller så ÄR det inte så förbaskat kinkigt det där inom rimliga gränser). Jag hade köpt Haflinger/coben om inte Rex:en passar och inte mankfriheten på hafl/coben varit åt helvete, TROTS att den är några cm för lång. (Eftersom den börjar i 17" och både jag och häst bara behöver 16"..)

Kan du inte skaffa en Lemetex i rätt bomvidd då eller finns det inte?

Jag köpte en Lemetex Stylist (hopp) 17,5 32 bom i söndags (förra veckan) men den var ju självklart felmärkt! Det är den sista i den storleken i hela Sverige och ajg fick en för 7600 (den kostar närmare 15000 annars...) och om jag specialbeställer den fårn Tyskland måste jag hosta upp närmare 11 000 och då har jag inte bytesrätt för ifall dom nu har ändrat bommen.....

Visst har jag TUR!

Får ringa sadelutprovarna (ska ringa 4 st som jag inte fick tag på i lördags) imorrn och höra vad de säger......

När får du rexen då?

Diabolical_Kitten skrev:
När får du rexen då?

Om en kvart - fjorton dar? =/

var ju in i lördags och det är ju ingen hos Stubben på helger. Men enligt hon på Hööks så OM den finns i lager i Sverige så skulle de kunna ha den redan på onsdag, men iaf nästa vecka. Dvs den kommer omgående. Om den inte fanns i lager i Sverige men i Tyskland kunde det ta två veckor, och om eländet inte finns i lager i Tyskland heller utan de måste lägga en tillverkningsorder hos 'fabriken' så att säga så kunde det ju ta rätt lång tid, fem veckor till en evighet typ (beroende på hur lätt/svårt Stubben just nu har att möta efterfrågan). Och innan imoron har jag ju verkligen ingen aning. Om det kommer ta tid blir det ju väldigt intressant vad fasiken jag ska rida i så länge liksom *sucka*

Om inte Rex:en passar heller kommer jag fasiken bli galen, och då får nästa steg bli att se vad farbror sadelmakaren kan hitta på med 8000 kr i botten och min Harry Dabbs som inbyte, fast då måste jag ju hitta någon som tar inbyte och egentligen vill jag INTE göra mig av med HD:n innan jag sett om unghästen tänker bli ridhäst någonsin, och vad hon kommer behöva.

Tycker inte heler du ska göra dig av med HDn just än.....

Tänk om du efter nåt år upptöcker att det är precis en sån du ska ha... Det hade ju inte varit så himla roligt......

De på stubben är på semester... jag hoppas de är tilllbaka imorgon. Då kan du ju ringa och fråga. Om de inte kan fixa en från lagret kan jag ge dig ett nummer på en person som har väldigt många Stubben inne jämt och häromdan när jag avr hos henne såg jag 2 rex....

MEN SNÄLLA ALLA BUKEFALISTER!

Var snäll och svara om ni har en kommentar... Fast det har skrivits förut, villv eta vad flera tycker.. Måste ju isf bestämma mig om sadeln imorrn kl. 12!

Diabolical_Kitten skrev:
Kommer ju använda båda sadlarna lika ofta typ...

Här finns det framförallt 3 som är väldigt duktiga och alla har pratat om vikten av en tyngdpunkt som stämmer överens med hästen... Men det finns ju inga sadlar som ahr det så!

Jag vet inte om dressyrsadeln ligger så bra (jag vet att den inte nyper honom eller så, men det är just tyngdpunkten som stör mig!) men jag vet att den sadeln är sååååå bra för mig!

Jag vill ju att sadlarna ska ligga bra, då jag isf imorgon ska köpa Avalonen och prova (får inte rida, men det behövs inte, kan låna en från en annan butik eller nåt. Får iaf provsitta på hästen) och hoppsadeln kostar ju 10 500 och Avalonen kostar 9000......
Det är ju inte lite pengar det handlar om alltså.

Jag antog att hoppsadeln skulle användas mer sällan, kanske var lite dumt att "anta" det bara... Kan du inte köpa en begagnad om du nu vill ha en sån? Finns ju massa... Sa du inte att Avalonen kostade 6'?
En fråga... Om du sitter fel i din nuvarande sadel, blir väl tyngdpunkten fel iaf? Det blir ju lite samma som en sadel som har tyngdpunkten fel, men som du sitter rätt i?

Diabolical_Kitten skrev:
Tycker inte heler du ska göra dig av med HDn just än.....

Tänk om du efter nåt år upptöcker att det är precis en sån du ska ha... Det hade ju inte varit så himla roligt......

De på stubben är på semester... jag hoppas de är tilllbaka imorgon. Då kan du ju ringa och fråga. Om de inte kan fixa en från lagret kan jag ge dig ett nummer på en person som har väldigt många Stubben inne jämt och häromdan när jag avr hos henne såg jag 2 rex....

Jo, men var de i 33.5 då? Det är ju det som är kruxet, en 32:a kan jag ju få tag på på studs, men en 33.5:a är ju lite.. värre. Men Hööks ska ju kolla imorgon, hoppas verkligen de inte har semester på Stubben då, då blir jag fan knäpp.

Inte lyckats att via nätet lokalisera några Rex DL övht förutom på Hööks, så det är väl kanske för den är såpass 'ny'.

Och efter sadelmagasinet semestrar from imorgon kan jag inte lägag vantarna på deras Avalon heller.. så.. tja *suckar* Börjes har ju en hel del Stübben, men om de har Rex DL:en vet jag jag inte.

Happy skrev:
Jag antog att hoppsadeln skulle användas mer sällan, kanske var lite dumt att "anta" det bara... Kan du inte köpa en begagnad om du nu vill ha en sån? Finns ju massa... Sa du inte att Avalonen kostade 6'?
En fråga... Om du sitter fel i din nuvarande sadel, blir väl tyngdpunkten fel iaf? Det blir ju lite samma som en sadel som har tyngdpunkten fel, men som du sitter rätt i?
Ja, det blir ju lite så känns det som. Sadeln är ju inte liten för mig, men Avalonen nkändes betydligt större.

Nej, Avalonen var 6 000 billigare, alltså 9000.
Nej, jag kan lova dig att det inte alls finns några begagnade hoppsadlar för min häst. Har letat i över ett år! Alla är för smala, för långa, för små för mig (om de är korta nog åt hästen).
Lemetexen var mitt enda hopp, och det blev ju krossat... Så nu finns det väl bara Stubben hopp kvar, men det finns inga begagnade i vid bom. (med 17,5 " säte som dessutom måste vara svarta. har väl en gång sett en som var tobacco.... Blääää..... )

Den Avalonen på Sadelmagasinet är bara 32 bom.... Hon har missuppfattat det, 33,5 är endast XW på island, men på de vanliga sadlarna är det 32. (som jag ahr förstått det)

DL, är det dressyr?
De jag såg var hopp... hm... Kanske borde vara lite mer uppmärksam på vad du skriver i tråden (ser jag nu....)

Testa kan du väl göra om du ändå tror/vet att det blir någon form av problem med sadlarna.
Håller man bara ögonen öppna märker man ju snabbt om det skulle förändras till det negativa.

Hon i butiken har också ofta nån sadel som som är den bredaste märket har, så det är inte omöjligt att hon har en i 33,5.

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår