Hjälp mig...

Sv: Hjälp mig...

Nej, en 32 vanlig stübben är vid. 31 är normal mot vid, 30 normal.

Ja... Nåt måste ju bli fel. Ingen sadel ligger perfekt. Nu är min häst ganska tålig så han får nog inte ryggproblem i första taget, men jag är ändå orolig... Men sen så finns det ju hästar so har sadlar om sitter sämre som inte får problem....

Jag vill ju främst bara slippa sälja min sadel (som itne har gett problem än, däremot känner jag att den hämmar min ridning ibland) och köpa en som kan vara sämre.. (för hästen)

Jag trodde också det innan, men såg några sadlar häromdan... Likadant på alla. Står inte 32 på en enda. Finns endast upp till 31 sen står det XW.

Men då är ju en 31 vid?

Jag har alltid fått höra att 30 är normal, 31 normal mot vid och 32 vid?

Diabolical_Kitten skrev:
Den Avalonen på Sadelmagasinet är bara 32 bom.... Hon har missuppfattat det, 33,5 är endast XW på island, men på de vanliga sadlarna är det 32. (som jag ahr förstått det)

DL, är det dressyr?
De jag såg var hopp... hm... Kanske borde vara lite mer uppmärksam på vad du skriver i tråden (ser jag nu....)

Nej, 33.5 är XW, 32 är vid, 31 normal mot vid och 30 normal. Iaf på Rex:en. Enligt hon på Hööks (som KAN ha yrat i nattmössan) så var 32:an på Rexen ganska 'smal' för att vara en stübben 32:a med.. Om det var/är sant eller ej vet jag dock inte. Men enligt Stübben själv så är 33.5 XW och 32 W.

Och på Rexen STÅR det 32, inte XW eller W!!

Ja Rex DL är en dressyr, en av Stübbens nya ponnydressyrsadlar (den andra är ju ehh.. ja och så glömde jag vad den hette bara för det)

Sadelmagasinet skrev:
Nope, Stübben Avalon är som vi har inne är märkt med "XW" (och inte "32") viket motsvarar 33,5 i bomvidd. Dessutom ÄR den vidare jämfört med en annan Stübben 32:a.

Ha en trevlig sommar!
Ann

Ha! Sluta nu fjanta med semester (sånt är lyx förresten *s*) så jag kan lägga vantarna på den då? :devil:

Jag med... Varenda gång jag har pratat med snubben på Stubben (haha..... jag är TRÖTT! ;) ) har jag också sagt 32 bom som vid bom (och jag uppfattade det som att han gjorde likadant...) men sen så snackade vi nyligen om islandssadlar och då sa han att sadeln fanns i 32 cm och xw. Men sen snackade vi om en annan hoppsadel och då sa han att den endast fanns upp till xw, alltså 32 cm inte 33,5. Alltså förmodar jag att xw i ponnysadlar och islandssadlar (hos Stubben) är 33,5 men på dressyr och hoppsadlar är xw 32. Och de sadlarna jag såg häromdan (inga island eller ponny som jag mätte eller kollade på) bekräftade att 32 var xw på iaf dres och hopp.

Nä, nu blir i alla fall jag förvirrad... I vissa stübben står det 30-31-32-33,5 medan i andra står w eller xw???

Kan förresten ringa imorrn och fråga (ska ändå prata med dom...) för min sadelutprovare menar också på att 32 bom är xw. Om inte det är så behöver min häst 33,5 cm.... :crazy: Och då blir det ingen Avalon för mig imorrn.... (som är 32)

Men den kan vara vidare pga att den är begagnad.......
Men som sagt: detta reder vi upp imorrn när jag får tag på Lars.
Har ju hans mobnr, men vågar ringa ifall han har semester? :o

Diabolical_Kitten skrev:
Jag med... Varenda gång jag har pratat med snubben på Stubben (haha..... jag är TRÖTT! ;) ) har jag också sagt 32 bom som vid bom (och jag uppfattade det som att han gjorde likadant...) men sen så snackade vi nyligen om islandssadlar och då sa han att sadeln fanns i 32 cm och xw. Men sen snackade vi om en annan hoppsadel och då sa han att den endast fanns upp till xw, alltså 32 cm inte 33,5. Alltså förmodar jag att xw i ponnysadlar och islandssadlar (hos Stubben) är 33,5 men på dressyr och hoppsadlar är xw 32. Och de sadlarna jag såg häromdan (inga island eller ponny som jag mätte eller kollade på) bekräftade att 32 var xw på iaf dres och hopp.

I så fall undrar jag vad de ska kalla 33.5 på storhästsadlarna då? XXW? ;)

Saxat från Stübbens hemsida så kan vi få slut på spekulationerna:

En glad nyhet för Dig med en häst som är bred över manken...
Stübben kommer successivt införa X-vid bomvidd, 33.5 cm i alla sadelmodeller(!)

Observera..33.5 = XW

På stübbens hemsida står det att de succesivt kommer att införa xw bomvidd, 33,5 i alla sadelmodeller...

Och islandssadlarna finns i 31-32 och xw.

Senast ändrad av en moderator:

Sadelmagasinet skrev:
Sista leveransen till Posten går imorgon kl 09:00. Så du har massor av timmar på dig att lägga en order. =)

/Ann

Jo, fast om den inte passar har jag då låst mina pengar tills i början på augusti.. =/

Ska fundera på saken..

Men var kommer de sadlarna ifrån som har xw ingraverat men endast är 32 bom?

Jag såg de sist i måndags (en Avalon och Maestoso, Artus, begagnad Siegfried 94, begagnad Romanus dressyr) Avalonen som tråden handlar om har ockå xw ingraverat men är 32cm, Artusen jag provade ut i dec hade också xw ingraverat men var 32 cm.....

Senast ändrad:

Ingenstans på stübbens hemsida står det någonting om xw på dressyr och hoppsadlarna, alla bomvidder betecknas i siffror. Jag har inte kommit i kontakt med så många stübbensadlar så jag kan inte uttala mig om hur det är, skriver bara det som står på stübben sverige.

Diabolical_Kitten skrev:
Men var kommer de sadlarna ifrån som har xw ingraverat men endast är 32 bom?

Jag såg den sist i måndags, Avalonen som tråden handlar om har ockå xw ingraverat men är 32cm, Artusen jag provade ut i dec hade också xw ingraverat men var 32 cm.....

Hur vet du att avalonen är bara 32? *nyfiken*

var de dubbla/motsägelsefulla märkningarna komemr från vet jag inte, fråga Stübben? ;)

Men Rex:en hade iaf 32 ingraverat och inget annat, det är dock den enda stübben jag bemödat mig att kika under kåpan på =)

Jag mätte de allihop. Jag blev störd av att det stod xw och har "lärt" mig precis likadant som ni har, men måttbandet visade annorlunda. (mätte 2 nya Stubben hoppsadlar i 31 bom och hittade precis rätt ställe var man skulle mäta, och mätte på samma ställe på de andra sadlarna och fick fram 32. )

Ja du.. Om de har öppet ïmorrn så får vi reda upp det här mysteriet med dom...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag mätte de allihop. Jag blev störd av att det stod xw och har "lärt" mig precis likadant som ni har, men måttbandet visade annorlunda. (mätte 2 nya Stubben hoppsadlar i 31 bom och hittade precis rätt ställe var man skulle mäta, och mätte på samma ställe på de andra sadlarna och fick fram 32. )

Ja du.. Om de har öppet ïmorrn så får vi reda upp det här mysteriet med dom...

Nu är jag krånglig, men om du mätte på klädd bom hur vet du att det blev rätt då? Eller jmf du med att mäta en XW med en märkt 32? *förvirrad*

Jag börjar HATA sadlar..

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår