Hjälp mig...

Sv: Hjälp mig...

Ja, rapportera sen vad ni kom fram till, detta är minst sagt förvirrande...

Fanns inga som var märkta 32! Alla var märkta 30, 31 eller XW.

Om bommen är klädd eller inte, man kan mäta sig till bomvidden. Och det är dessutom lätt att göra på helt nya sadlar.

Diabolical_Kitten skrev:
På den danska hemsidan har de en massa konstiga bomvidder som heter E, C, D och WB....

De finns på gamla Stübben i Sverige med, A, B, C, D etc, fast de har gått ifrån det för ett bra tag sen här.. varför de har kvar det i Danmark är en bra fråga.

Svarat ang Globusen i min tråd..

Var inne och kikade på danska sidan och de har också sifferbeteckningar på bomvidderna. WB hade något med stoppningen att göra och inte med bomvidden. Islandssadlarna hade däremot bokstavsbeteckningar.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men WB var tydligen ett val man kunde göra och förmodligen är det nåt med stoppningen vid en viss bomvidd. Eller nåt i den stilen...

Hur som helst så är det förvirrande. Du får rapportera här sedan när du pratat med stübben!

Jag har krånglat med sadlar själv i många år, o hjälpt några vänner o bekanta o har kommit fram till att det såklart är jättesvårt att hitta den optimala sadeln. Ofta får man vara nöjd med att sadeln är nästan perfekt. Men ofta är det någon detalj som man får ge avkall på.

Det bästa med att folk har fått upp ögonen för detta med sadlar o hur de passar är ju faktiskt att de lär sig mer o mer o är mer uppmärksamma på att något kan vara fel. Man sitter inte år ut o år in o nöter i illasittande sadlar (inte de som är "medvetna") utan man
kontrollerar o ändrar/byter sadlar. Ibland blir det jättelyckat o andra gånger mindre lyckat o då försöker man igen.

Visst, de som öppnat ögonen suckar djupt o bedrövar sig, så även jag, men i det stora hela tror jag att det är bättre för hästen. Även om den under perioder har en sadel som inte är perfekt, så åtminstone näst intill o dessutom en uppmärksam ägare.

Jag tror det är omöjligt att ha en sadel som ligger optimalt på hästen o passar ryttaren året om, i alla arbeten o hull. Ibland kanske man får nöja sig med det näst bästa.

Köp du sadeln, sälj den om den inte känns bra efter ett tag, du kommer ju att kontrollera o vara noggrann.

en fråga bara; jag fick med en Stubben Sigfried II (tror det står II på den), hoppsadel alltså, med min foderponny.
och undrar nu vad det är för vidd osv men jag hittar inget på sadeln om det?? bara sadelnummret, men det börjar el.dyl. inte med något som tex 1632 osv. de "lapparna" som ligger över stigläderstropparna är rätt slitna, så de kanske har stått där förut? var brukar det finnas ingraverat?

kan gissa på att den är en 32a iaf då den är väldigt bred och han är väldigt bred, och att det är en 16-16,5" då den passar mig så bra.
skulle vilja veta ifall jag ska leta en billigare begagnad stubben dressyr åt honom.
hjälp tack :p

Bomvidden står högst upp under höger kåpa (fast kolla under vänster för säkerhets skull...) ut mot kanten mot bakvalvet. Kan vara svårt att hitta, men letar man lite.... De äldre Stubben kanske har ingraveringen på ett annat ställe, men leta överallt under kåpan och kolla undersidan av sadeln. Ibland kan det finnas en ingravering på svettkåpan som är mot hästen.

Jovisst kommer jag kolla den igen med sadelutprovare efter ett par månader och sådär, (och märka om min häst blir helt mongo av sadeln) mn jag vill ju helst slippa göra ett dåligt val... :) Ska iväg till vet nu på morron, så det kanske visar sig att min häst är konvalescent i x antal veckor till och då känns det inte lämpligt med en ny sadel.....

Wiiii min häst är frisk.... Så jag köper nog en ny sadel....
Har pratat med Stubben, xw ska vara 33,5 men han kunde inte förstå hur en 31 bom låg bra på min häst (passar precis) och en xw som jag har provat bara är lite vidare.
Han tyckte jag skulle ringa min sadelutprovare och fråga vad hon har provat på min häst... :)

Sedan tyckte han att min häst inte skulle ridas om tyngdpunkten var så långt fram på honom... Jaha.......... Men han tyckte att då jag inte har ridit i en sadel däör tyngdpunkten stämmer överens med ryggen och det har funkat bra iaf att jag borde provrida Avalonen en gång till...

Ja, ja, nu har vi rett ut det där med bomvidderna i alla fall, 30=normal, 31=normal mot vid, 32=vid och 33,5=extra vid.

Det är ett mysterium även för mig hur en 31 kan passa din häst för din häst är väl rätt så bred har jag för mig. Felmärkt?

Men, men det finns många mysterium i sadeldjungeln och allt kan man inte förstå, passar sadeln så är det ju ingen idé att haka upp sig vad för bomvidd den egentligen har. :)

Nej... De har knappast varit felmärkta... 31 passar precis. (ny sadel)

Jag kan inte förstå att min häst behöver 33,5... Han har ju bara 34 på sin Globus, och MW på Frank Baines?!?! Nåt måste ju va fel... Har försökt få tag på butiksägaren var jag avr förra veckan, men det är inget svar...

Snackade också med butiken som hade Avalonen... Och de vill endast låna ut den om man köper den, betalar 5000 eller om de kan dra en kontoslip (har elektroniskt bankkort, så det går inte... farsan kan inte hämta den) Kollade då om man kunde komma till dom på sadelprovning och rida i den ordentligt då, men det gick inte. På deras sadelprovningar är det tydligen så att man ska rida utan stigläder..... Hm. Nä... Det gör jag nog inte........

Får se om jag kan få tag på en Avalon i samma bomvidd här och provrida och sen köpa den billiga.

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår