HjÄlp Mig!!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 037
I

indigo95

Jag har en 12 årig halvblodsvalack som under ett års tid nu har hostat ( torrhosta ) och har nu börjat andas tungt. Men annars så är inte allmäntillståndet påverkat... jag har haft veterinärer uppe ett X antal gånger men dom bara skakar på huvudet:confused:. Dom tycker att jag ska fortsätta att vara som vanligt och rida m.m Men jag vill ju inte rida och anstränga en häst med andningsbesvär:crazy: jag har tjatat till mig både kortison och ventipulmin men inget av detta förbättrar varken hosta eller andning:cry:
Ska ringa till klinik i morgon och KRÄVA att dom går ner i lungorna och kollar så att jag får ett svar snart.......
Men är de någon här som har en teori om vad de kan vara??????
Stallet är mkt luftigt med bra luft. bra hö. hästarna är ute HELA dagarna.
Någon som varit med om nått liknande??

/som är orolig över sin pojk:cry:

Sv: HjÄlp Mig!!!!!

Jag tycker du ska åka till en klinik och som har möjlighet att gå ner i luftvägarna med kamera. Det är inte så farligt som det låter och veterinären kan då se hur din hästs luftvägar ser ut.
Det finns inga möjligheter att få en riktig diagnos utan detta.
Det kan vara så att din häst helt enkelt inte tål att äta hö längre. Oftast tål de inte damm överhuvudtaget men just sporerna från hö verkar särskilt påverka dem negativt. Det bästa är ju om hästen kan gå på lösdrift och inte äta hö utan dammfritt foder som ensilage, hösilage men det kan räcka med att du vattnar höet ordentligt.
Du kan säkert rida hästen ändå men kanske inte kräva att den ska gå fram när den hostar.
Även en häst som får diagnosen kronisk bronkit kan sluta hosta helt om den bara slipper äta torrt hö. Detta vet jag av egen erfarenhet men det kan räcka om den får ett enda mål hö så kommer hostan tillbaka. Sedan beror det förstås på hur långt det har gått men det kan man säkert se med hjälp av kameran.

entligen fått tid på klinik.. På torsdag em bär de av.. SKÖNT och få svar..

Börja även blöta höet.
Står hästen på halm ? Byt till Spån.

hej från hambo

Veterinären ringde :( jag får vänta tills nästa vecka att åka in med han för veterinären hade blivit sjuk).. Fan att inget kan gå vägen:cry:..
men jag får väll hoppas att jag får tid på måndag eller nått:confused:

jag vattnar höet som han får inne, men middagshört vägrar stallägaren att vattna :mad:, men de är fint hö så jag hoppas att de inte påverkar så mycket..
Hästen står redan på kutterspån, så jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra.
Vi sopar inte när hästarna är inne m.m.

jag en orolig hästmamma :crazy: jag vill ju att min pojk ska må bra

Fått en ny tid på tisdag em 14,30.....

våran ponny hostar när hon får hö, nu får hon hösilage.hon står på halm och det går bra men så fort hon har fått i sig hö så hostar hon och det har suttit i ganska länge fast hon bara har fått en gång.nu har jag slutat att testa,hon får bara hösilage ,då funkar allt som det ska

Det hjälper inte att vattna höet! Dammigt hö är mögligt, och möglet och dammet inuti strået försvinner inte för att du vattnar lite!
Byt hö!
Om inte det hjälper så kan jag rekommendera hostmedicinen Enchianal Elixir (stavning?), som hjälpte på bara några dagar när min ponny började hosta!

Lycka Till!

Diana

Även fast man inte har mögligt hö, kan det hjälpa hosthästar att vattna det !
Självklart ger man inte hästar mögligt hö
Hej från Hambo

Delvis kl.
Visst hjälper det att vattna höet!
Allt hö dammigt mer eller mindre. Om det är mögligt och dammar av den anledningen ska man naturligtvis inte ge hästen det alls med det förstår säkert trådskaparen själv. Om det ryker när man tar i höet kan man vara säker på att det är mögligt. Det kan finnas mögel i ändå så vill man vara säker får man analysera.
När jag har varit tvungen att ge hö till min dåvarande hosthäst har det fungerat att vattna det. Tycker man det är otrevligt för hästen att lägga in blött hö i spånet kan man lägga det i en stor vattentunna. Vattna rejält i en säck så du kan hälla ut överflödet. Hästen bör ej få ovattnat hö i hagen heller men förstår att det kan bli problem om det är 10 hästar i en hage och allt måste vattnas för att en ska ha det. Det blir även tungt att bära. Bäst är hösilage till alla.

Torv är betydligt bättre än spån! Men man får pröva sig fram.

Ja, torv ska ju vara bra. Kutterspån säger många att de har för att de inte ska damma men hur mycket dammar det inte? Det står ändå att det är dammsuget eller vad det nu är på balarna men jag anser att det dammar som sjutton.
Papperströ måste vara idealet för hosthästar. Jag har aldrig provat men det kan ju knappast damma i alla fall.
Själv kör jag med vanligt sågspån från lövträd. Hos extremt renliga hästar kan det bli torrt och lite dammigt men då vattnar jag. Nu har jag ingen häst som hostar längre men när jag hade det fick han gå på lösdrift med unghästarna.

Det är det jag har gjort !
Provat mig fram alltså, det funka inte med torv på min häst !
Spån av bra kvalitet funkar.
Men det är möjligt att det finns annan torv han hade kunnat stå på.
Hej från hambo

hej. vår ponny har copd. hon hostar nästan ihjäl sig om hon får vanligt hö. höensilage = skitbra!. även "väldigt" bra hö innehåller dammpartiklar, vattnar man det så får hästen i sig detta ändå. kolla om hästen bukandas, vidgar näsborrarna vid andning,

Visst får de i sig partiklarna ändå men då andas de inte in dem i lungorna utan de hamnar ju i magsäcken.
Jag förespråkar också hösilage men vid vissa tidpunkter på året kan det vara svårt för de som har få hästar.

jag skulle jättegärna fodra med hösilage men vad ska jag göra när de bara är jag som vill fodra med de i stallet????? De är 5 hästar i stallet och dom andra vill fodra med hö.. jag kan ju inte ensam fodra med de för de hinns ju inte ätas upp innan de blir dåligt:confused:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 145
Senast: Vogue
·
C
Hästvård Jag har en 30 årig shetlandsponny som för ett par år sedan hostade rättså rejält. Det kom slem och hon andades ganska tungt. Hon fick då...
Svar
2
· Visningar
1 204
Senast: Majskolven
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 806
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren.. Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig...
Svar
7
· Visningar
1 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka