Hjälp! Min häst biter sönder sina täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Even
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 891
E

Even

Min häst har som hobby att bita sönder sina täcken. Han biter tag i täcket vid bogen och sliter sen sönder det. Jag har försökt att ha på tabasco på täcket så att det smakar illa men det hindrar inte honom. Är det någon som har några bra tips på vad jag ska göra? Finns det något att köpa som kan stoppa honom? Jag har tröttnat på att laga täcken och att köpa nya ideligen blir så himla dyrt.

Sv: Hjälp! Min häst biter sönder sina täcken

vet inte om det funkar men vi hade en häst som åt upp stolparna i hagen, vi hade på tjära där och då rörde han dom aldrig mer. fast man kanske inte kan ha tjära på täcken..

Min häst gör samma sak, men det verkar mest bero på att han hatar att ha på sig täcken...
Det är en nordsvensk så han tycker väl att han har alldeles för fin och bra päls för att ha på sig något täcke ;)
Så din kanske också hatar dem. Då är det svårt att få dem att sluta bita..

Det är svårt eftersom man måste kunna hantera täckena dagligen :(
Men jag rekomenderar då inte No-Bite (heter något i stil med det) för det äter samtliga hästar i stallet... Dom t.o.m. slickar sig om munnen :eek:

Min kille hade rykte om sig att vara en blottare när han var yngre :o
Så fort någon passerade hagen tog han fast i nederkanten och ryckte upp täcket :o
Nu för tiden uppför han sig ganska bra... Ibland kan han bita fast framtill och hoppa runt runt på stället......
Ok, ibland brukar han också ta fast och dra upp det så att rumpan sticker ut...
Visst ja! En gång har han också plockat av sig fleece täcket utan att röra regntäcket som satt utan på...

Ok, han är inte ett dugg bättre han har bara ändrat betende :o

Kan du inte lägga in någontingn i hagen som är godare än täckena?
T.ex en stock eller liknande. Brukar fungera på våra busiga valacker.

Det finns en enkel lösning som heter "Clothing Bib" och är som en skål gjord i plast som man fäster på undersidan av grimman.

Tänkte just föreslå detsamma... Men den jag har ser mera ut som en platta man fäster på grimman, och det gör att de inte kan bita tag i täcket... Helt suveränt!!

Hej,

Min häst biter inte sönder täckena men däremot så får han ibkand för sig att gnaga på inredningen i boxen och då fungerar Forans Crib Halt väldigt effektivt. Jag penslar på lite på de ställena där han gnagt och därefter upphör han med beteendet. Proceduren behöver upprepas med jämna mellanrum då det gått tillräckligt lång tid (jag brukar behöva göra detta ca 4.5 ggr/år).
Crib Halt är en ganska så fast gelé och det kanske blir kletigt om du inte lyckas gnida in det ordentligt men det skall även funka på täcken enligt tillverkaren: http://www.forans.com/Cribhalt.htm

Lycka till!

Mvh
Madeleine

På med "anibit-medel", vi hade de problemet med vissa hingstar på ett ställe jag var på innan...vi kletade på sånt medel...dom testade bara att bita en gång igen :eek: :D

Mount Never Rest skrev:
Det är svårt eftersom man måste kunna hantera täckena dagligen :(
Men jag rekomenderar då inte No-Bite (heter något i stil med det) för det äter samtliga hästar i stallet... Dom t.o.m. slickar sig om munnen :eek:

:eek: Jag hade no- bite på min förra foderhästs man, då hagkompisen "gnagde" på den. Funkade jättebra för oss :D ...

Det låter enkelt och bra. Var får jag tag på det?

Tack för tipset! Ska genast kolla upp det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 398
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 404
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 273
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka