HJÄLP! Min tik är aggressiv

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Elan01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 20 475
Sv: HJÄLP! Min tik är aggressiv

Finns ingen skillnad på tik eller hane i detta fall.
Eftersom vi är pettimetrar i den här tråden, så ska du redovisa fakta byggda på undersökningar när du kommer med dylika påståenden.

När två alfa tikar/hanar gör upp är det till döds. Om inte människan går emellan, och gör vi det ger den hund vika som har starkaste ledaren.
Ingen har väl talat om alfadjur?
Åtminstone jag har förutsett att man försöker sära på hundarna. Och inte bara ägarna.

Enligt min erfarenhet är det snarast lättare att sära på två alfa-hanar eftersom dom vanligen har självförtroende nog att inte känna sig tvungna att slåss. Tikar tror jag är lika illa oavsett status, så länge dom är någorlunda jämbördiga.

Bäst att tillägga att jag talar om "normala" hundar och inte sådana som via avel eller hantering fått ett "onormalt" beteende.

LIA

Ja, det är jag säker på.

Jasså! För mig är det knappast myt då jag inte går på hörsägen i detta fall utan vad jag personligen uppelevt.

Men då har väl jag bara haft enorm otur med de fall jag känner till i sådantfall.

Säger du att det är myt så är det väl så det är.

( obs också att jag skrev oftast och inte är )

/C

Senast ändrad:

Jag går inte heller på hörsägen. Genom åren har det ju passerat x antal eget ägda hundar och via jobbet x antal 1000 hundar och den erfarenheten jag har av alla dessa hundar är att det är individbundet och inte könsbundet. Alltså går det inte att säga att det ena könet slåss värre än det andra.

Nutida exempel:

Ex: Släpp in en vuxen hane till Rix, så slåss han tills den andre dör eller att jag stoppar.
Ex 2: Släpp in en främmande vuxen tik till Molly, så blir det en massa gapande och skällande + att hon gör sitt yttersta för att lägga sig över den andra tiken, men det finns ingen större risk att hon medvetet går in för att skada.

Båda exemplen är upplevda några gånger med egna hundar och fler gånger med andras hundar, men för den skull säger jag inte att hanar generellt sett slåss värre än tikar, eftersom det inte är en sanning.

Skogstrollet och Gnist!

Skitkul? Eller inte!
Hånfulla och nedvärderande inlägg tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion. Ni får forsättningsvis klara er utan mig som måltavla för er "humor".

LIA

Äsch, jag drog ett skämt om lobotomi. Överkänslig?

Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med att en del av kommunikationen med din hund går förlorad om du kastrerar den... Ställer mig mycket frågande till det.

Okej men min uppfattning skiljer sig från din och många i min bekantskap håller med mig.

Så vem har rätt och vem har fel?

Det kanske inte är så enkelt att avfärda det som en myt, för många hundar som passerat mig också har varit exakt som jag beskrivit.

Men jag skrev också oftas och inte är ( eller alltid )

Prata nyss med min uppföddare som har haft uppföddning sen 1986 så jag tänkte fråga han för tråden var uppe när vi tala så jag fråga han för skojs skull vad han tyckte. Han sa sa det är solklart tikar som slåss värst de kan slåss tills nån dör vilket väldigt få hanar gör för de flyr mycket lättare än vad en tik gör i slagsmål med en annan tik.

Sen sa han att det är precis som i det verkliga livet kärringar slåss värre än karlar bara se dom på puben de kan göra vad som helst för o vinna :rofl:

knapp

Det känns som att tikar slåss på blodigt allvar, och hanar slåss mer för rangordning.

Det är min uppfattning.

*KL

Är så trött på folk som är heeelt emot omplaceringar och är så alldeles övertygade om att hundarna kommer att bli illa behandlade i nya hemmet/bli vandringspokaler att de hellre avlivar en fullt frisk hund som kanske skulle fungera alldeles utmärkt som t.ex. som ensamhund/med en annan hundkompis eller liknande.

Du säger ju att du själv tagit emot dem som omplaceringar, har de det inte bra hos dig? Varför skulle alla andra hem vara sämre än det du erbjöd dem?
Se hellre till att ta dig tid med att hitta en ny familj som du känner att du kan lita på och se till att ni har avtal på att du ska få tillbaka hunden om det inte funkar, och håll kontakt så du vet hur det går.

MVH/Swannie, "mamma" till två numera mycket lyckliga omplaceringar :)

Äsch, jag drog ett skämt om lobotomi. Överkänslig?
Nej, det var inget skämt om lobotomi, du gjorde dig lustig över min kunskap i ämnet vi diskuterade, vilket Gnist fann omåttligt roligt. Ändå tror jag att ni båda två inser att jag är bekant med båda orden, varför hela idén var att förlöjliga och inget annat. Det där sättet att bemöta folk på när ens egna argument inte räcker till, har jag sett nog av på Buke. Om det gör mig överkänslig, så är jag väl det.

Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med att en del av kommunikationen med din hund går förlorad om du kastrerar den... Ställer mig mycket frågande till det.
Om du hade varit intresserad av en fortsatt diskussion byggd på respekt för andras tankar än dina egna, skulle jag gladeligt svarat och förklarat. Så var dock inte fallet. Dina och Gnists inlägg kommer jag alltså hädanefter inte att intressera mig för.
Diskussioner ska vara intressanta, givande och ibland heta, men dom ska inte vara fula och förolämpande.

LIA

Okej men min uppfattning skiljer sig från din och många i min bekantskap håller med mig.
Så vem har rätt och vem har fel?

Det kanske inte är så enkelt att avfärda det som en myt, för många hundar som passerat mig också har varit exakt som jag beskrivit.
Mycket tyder på att vår erfarenhet stämmer med många andras, varför det knappast handlar om en myt. Snarare är det väl på så sätt det förhåller sig.
Jag undrar hur många år och hur många hundar man ska ha som bakgrund för att ses som insatt i det här?

Men jag skrev också oftas och inte är ( eller alltid )
Vilket även jag påpekat. ;)

LIA

Mycket tyder på att vår erfarenhet stämmer med många andras, varför det knappast handlar om en myt. Snarare är det väl på så sätt det förhåller sig.
Jag undrar hur många år och hur många hundar man ska ha som bakgrund för att ses som insatt i det här?

LIA

Hmm den jag prata med har fött upp Schäfer i 22år han borde vara lite insatt i ämnet iaf o inte bara kalla det myt.Han hade haft 2 tikar som kom ihop o han har aldrig sett 2 hanar slåss som de gjorde de ville verkligen ta kål på varann inte som hanar bara göra upp vem som bestämmer.

LIA

Tycker nog inte att bara bukes opinion kan göra en tes till en sanning...

Faktist..

Hmm den jag prata med har fött upp Schäfer i 22år han borde vara lite insatt i ämnet iaf o inte bara kalla det myt.Han hade haft 2 tikar som kom ihop o han har aldrig sett 2 hanar slåss som de gjorde de ville verkligen ta kål på varann inte som hanar bara göra upp vem som bestämmer.

Samma man sade ju också
"Sen sa han att det är precis som i det verkliga livet kärringar slåss värre än karlar bara se dom på puben de kan göra vad som helst för o vinna "
Vilket i mitt tycke inte placerar honom på den sidan med mest välgrundade ¨åsikter direkt...:smirk:

Nu säger jag inte emot heller, tror bara att folk har lätt att generalisera grovt utan att ha v'älgrundade fakta som underlag..

Tycker nog inte att bara bukes opinion kan göra en tes till en sanning...
Verkligen inte, och inte heller min samlade erfarenhet gör den till det. Man skulle, om man ansåg frågan tillräckligt viktig, vara tvungen att undersöka förhållandet på ett helt annat och mer vetenskapligt sätt. Men indikationerna tyder på att tesen stämmer.

Å andra sidan, är det ännu mindre som tyder på att den är en myt...

Piru,
ifall du missuppfattat det, så anser även jag att tikar slåss värre än hanar, när dom väl börjar. Vanligtvis.

LIA

Samma man sade ju också
"Sen sa han att det är precis som i det verkliga livet kärringar slåss värre än karlar bara se dom på puben de kan göra vad som helst för o vinna "
Vilket i mitt tycke inte placerar honom på den sidan med mest välgrundade ¨åsikter direkt...:smirk:

Nu säger jag inte emot heller, tror bara att folk har lätt att generalisera grovt utan att ha v'älgrundade fakta som underlag..

Du kanske inte fatta att det var ett skämt han drog ska förtydliga mig nästa gång så du förstår det..:crazy:

Eftersom vi är pettimetrar i den här tråden, så ska du redovisa fakta byggda på undersökningar när du kommer med dylika påståenden.

Du vill ha fakta, men jag får en känsla av att du inte är intresserad av andras kunskaper och upplevelser. Och DU har inte en aning om vilka erfarenheter jag sitter inne med.

Buke är ett forum där man kan utbyta tips komma med råd, vitsen är att vi skall kunna vara nyanserade. Tråkiga stereotyper för med sig dålig stämmning.

Tänk på att det kan bli ensamt på toppen....

Önskar TS lycka till, och tackar för mej.

*kl*

Allvarligt... den här diskussionen handlar numera mest om hur tikar respektive hanhunddar slåss, när det gäller detta så är min åsikt att det är individbundet, anser att det mest beror på ARV och UPPFOSTRAN och i vilken ålder de befinner sig i..

Nu vet jag att TS kommer bli sårad o jag kommer få en massa påhopp från blandrasgalningar MEN min åsikt är att korsar man raser som just dessa hundar så får man faktiskt räkna med att det inte blir så trevliga hundar. Resp ras är tillräckligt skarpa hundar o jag kan INTE förstå dessa människor som avlar på detta vis ( o inte heller de som köper :eek:)

Jag skulle själv inte tveka o avliva en sån hund o inte ens fundera på om kastrering eller stelisering skulle hjälpa
mvh prillan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 855
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka