HjÄlp, Nu!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Banana Pancake
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 267
  • Visningar Visningar 29 097
Sv: HjÄlp, Nu!!

Äntligen här!

Med en dom.:(

Inga glada nyheter.

De hade undersökt henne i förmiddags och kommit fran till att hon har en ficka på matstrupen, som måste ha skapats av en spark eller något hårt slag.

Han sa att vi måste avliva:eek: henne eller operera, men det är inte säkert att operationen går bra sade han.

Men vi vill ju ändå operera om det finns en chans att hon blir bra!
Hon får inte dö! Nu när hon skulle börja ridas in och allt! Fy fasen, jag kan inte förstå att det är sant. Känns så overkligt.

De skulle titta på hur mkt det skulle komma att kosta, för försäkringen måste ju täcka, för annars lär vi inte ha råd. Det blir ,mkt pengar snabbt.:crazy:

Är det någon som haft erfarenhet av att få operera en ficka i matstrupen? Jag kanske ska starta en tråd om det? Eller?

Du skrev till fel, men det gör inget:D

Fick åka hem till en kompis idag, hans häst kunde inte gå, hela hagen är full av ekar och det är ett riktigt ekollonår i år:crazy: Han hade fått fång, ekollonen satte igång det, han har inte haft fång på ett par år nu. Satt och läste igår att de kan få nersatt njurfunktion av ekollon, frågade vet när han var där, men han sa att det var väldigt ovanligt. (Ekollonen är proteinrika)

Usch vad tråkigt besked, men ändå skönt att ni fick svar och fick veta vad det är. Ska hålla tummarna stenhårt för att operationen går bra (och att ni har råd, sådana här saker är anledningen till att jag har maxad vetvård på mina, det hjälper ju dock inte dig nu)

Tänker på dig/er!

Ja,,, det måste gå bra!

Vi kan inte ens få in i huvudet att det är så allvarligt. Men man måste ändå betala 25% av kostnaderna va? och resten på försäkring.

Ja,,, det måste gå bra!

Vi kan inte ens få in i huvudet att det är så allvarligt. Men man måste ändå betala 25% av kostnaderna va? och resten på försäkring.

Beror på vad du har för försäkring. Jag har på den ena fast självrisk (1500 kr) och sen ersätter bolaget alls. Dvs så om en operation så kostar 40 000 kr (det har hänt) så min del att betala är max 1500 kr. Noll om jag redan betalat själrisken den perioden.

Andra hästen (annat bolag med) har 1900 kr i självrisk och 20% av kostnaderna. Gör att samma 40 000 kronorsoperation kostar 1900 + 8000 kr (om jag inte betalt självrisk innan), och 8000 kr om jag redan betalt självrisken den perioden.

Fick nyss räkningen på fbl operation, 14 000 kr, 'din del att betala: 0 kr'. Jag diggar de räkningarna..

Tyvärr verkar det som vi kommer få uppleva "den dyra" varianten:(

Men blir hon frisk, utan vidare komplikationer, så är det ju en sak...

Usch era stackare, vilken hemsk upplevelse!
Jag håller alla tummar på att det löser sig till det bästa!

*Kramar om*

Tack så mycket allihopa!

Hålla tummarna kan verkligen behövas.

Vi har inte hört något därifrån idag, men jag antar att hon bara står i boxen hela dagarna...och undrar vart hon är:(

Fast nu ska jag inte förmänskliga hästtankar. Men det kan ju vara lätt att göra det.

Det är bara så tomt utan henne.

Jag vet inte när hon ska opereras. Vi ska ringa idag och höra hur det blir med allt. Men innan sa de att de skulle operera tidigast måndag. Hoppas verkligen att det blir i morgon-måndag!

Vill du pma vilket bolag du har?

Agria och Sveland. Sveland på pojkarna, Agria på fbl. Jag föredrar Agria (men byter aldrig någonsin bolag på en häst, så därför är boysen i Sveland. Som det inte är minsta fel på alls, men Agria har bättre försäkringar och skydd tycker jag, även om de är markant dyrare).

Även Sveland har nu börjat med fast självrisk och därutöver ersätta 100% i tilläggsförsäkring. Dock har de inte (än iaf) det som gör att jag föredrar Agria - ersättning för medicin även på recept.

Donnan vad gäller vetvård Agria Bas vetvård (motsv A1) samt Agria Plus vetvård (den som ger fast självrisk, 120 000 kr/år i vetvårders samt ersätter mediciner samt vets resor). Självrisken är vid nyteckning nu dock 1800 kr och inte 1500 kr, men jag har inte haft årsförfallo än.

:cry::cry::cry::cry:

Helsingborg ringde ganska nyss och sade att hon ligger på operationsbordet och det var värre än väntat. Massa ärrbildningar och sammanväxningar. De ville veta inom 5 minuter om vi skulle avliva henne, för det kunde gå på MASSOR med pengar och krävdes massa eftervård och sondmatning och eventuellt skulle hon bli trång och vara tvungen att äta specialfoder. Vi bad om att få ringa om 5 min, och prata med pappa.

Han ringde tillbaka och då lät de plötsligt mer positiva. De ska operera färdigt. Men stöter de på komplikationer så ringer de och vill ha tillåtelse att ta bort henne.:cry::cry::cry:

Jag fattar inte! Detta händer inte!

Nej, så ledsamt!Jag hoppas verkligen att det går bra med er häst.Tänker på er.
Kramar i massor!

Jag håller en tumme för din häst, vilket fruktansvärt beslut att ta i en hast ...
Men det verkar ju som det ljusnade lite hoppas att det fortsätter så.

Fy , men helt oväntat var det ju inte att det var alllvarligt med tanke på hur hon mått!
Men om hon är fullförsäkrad så är det väl bara att köra på nu, det gör ju inte så stor skillnad i er plånbok när ni väl täckt självrisken och en vettig chans kan hon väl vara värd!

Nä, hon är inte fullförsäkrad:crazy: Så därför kan det gå på väldans mycket pengar.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 609
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 265
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka