Hjälp om vikter.

Fibusen

Trådstartare
Vart kan man få reda på om det går att typa om transporten? Jag har 610 kg lastvikt,och herr häst beräknas bli runt 168-170,dock väldigt smäcker. Kan jag klara mig endå?

Och räknas själva inredningen in på dom där 610 kg?

Sv: Hjälp om vikter.

Åk och väg transporten, det är enda tipset som är riktigt givande om du ligger på gränsen. Vissa väger in släpen utan utrustning, vilket i vissa fall innebär att man förlorar upp till 70 kg lastvikt.

Vill du veta om den går att väga upp får du kolla med ÅF.

Jag är så gott som säker på att den ska gå att vägas om,eftersom den bara är registrerad som 1390,tjänstvikt 780 kg,lastvikt 610.

Jo, men frågan är om du kan få fram de intyg som krävs för att väga upp den. Det är ju inte bara att åka in och säga "hej, väg upp" till Bilprovningen.

Jag kommer att köpa från en firma,är det dom jag ska prata med?
Har sett samma tranport som har betydligt högre lastvikt,jag får dra 1600 med min bil,men skulle vara nöjd att få upp lastvikten 100 kg bara.

Så här står det om transporten:

Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt, kg: 780
Totalvikt, kg: 1390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max lastvikt, kg: 610
Kopplingsanordning : KULHANDSKE
Kopplingsavstånd EU, mm: 4420
Effektiv bromsanordning: Ja
Lastutrymmets längd, mm: 3230
Bakre överhäng, mm: 900
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck 1: 90
Garanterat axel/boggitryck 2: 2000
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 740

Och fortfarande är frågan om den går att väga upp. Går det att få fram intygen som behövs. Vi köpte en transport som garanterat gick att väga upp, men det gick inte att få fram de intyg som krävdes. Det var totalkört. Transporten hade tagits ut i 1990 kg men inga intyg gjorde att den fick ligga kvar på 1540 kg.

Vill du väga upp den - kräv att de väger upp den INNAN du köper den.

Och vad räknas som inredning? Såg ett ställe där dom skrev att transporten väger 760 kg,kan den då vara invägt på 780 kg med inredning? Är mjuk mellanvägg så den väger nog inte så mycket...

Det beror ju helt på. Vissa strippar släpet totalt (matta, mellanvägg, bommar, reservdäck - allt) innan de väger in. Enda svaret får du om du väger transporten med den inredning den har nu.

Får du dra så pass mkt mer och du ligger så på håret som du kommer att göra viktmässigt så hade jag sett till att få vagnen uppvägd till 1500 (med tanke på värde den dagen du vill sälja så förlorar du nog på att lägga den högre då få bilar får dra över 1500 på B och den kan då bli svårsåld)
Ställ det som krav för att ens göra affär på släpet och alltså att det skall vara gjort innan köp kan de inte göra det så hade jag letat vidare efter en 1500 släp. Ett ädelt halvblod i den storleken ligger mellan 600-650 kg i vikt så risken är att du alltid ligger på övervikt, kanske vill du packa med dig lite extra foder och en vattendunk och vips får du vara nervös för böter om du blir stoppad

Ja,jag skulle nöja mig med 1500 kg,då blir det 720 lastvikt,det borde jag klara mig på tycker ja,samt att det är en bra vikt som många bilar får dra.

Ska prata med försäljaren i morgon!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Unafraid
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma... 2 3
Svar
54
· Visningar
1 903
Senast: sjoberga
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka